جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ شهریور ۱۹, جمعه

هنر اروتیک

از: دانشنامه‌ی آریانا

هنر اروتیک


فهرست مندرجات
زیبایی‌شناسیبرهنگی

هنر اروتیک یا هنر تن‌کامه یا هنر شهوانی (به انگلیسی: Erotic art)، هر گونه اثر هنری است که به‌منظور برانگیختن شهوت جنسی و یا به‌قصد توصیف صحنه‌های عشق‌بازی خلق شده‌ است. این قبیل آثار هنری می‌توانند شامل: نقاشی، قلم‌زنی، نگارگری، مجسمه‌سازی، عکاسی، موسیقی و حتی نویسندگی باشند.


تعریف
نقاشی اروتیک عهد مغولان هند به‌زبان فارسی

از آن‌جا که هم تعاریف مربوط به هنر و هم تجارب ادراکی منجر به برانگیختگی شهوت، دائماً در حال نوسان هستند، ارائهٔ یک تعریف مشحص از هنر اروتیک، تا حدود زیادی دشوار است. به‌طور نمونه، ساختن مجسمه‌ی از آلت تناسلی مرد، در برخی از فرهنگ‌های آفریقایی ممکن است به‌عنوان یک نماد و سمبل سنتی از اقتدار و توانمندی در نظر گرفته شود و هیچ‌گونه وابستگی و ارتباطی با عشق شهوانی نداشته باشد.

افزون بر این، اغلب تمایز میان دو مقوله‌ی هنر اروتیک و پورنوگرافی نیز آسان نیست، چرا که پورنوگرافی نیز، در واقع نوعی توصیف صحنه‌های مربوط به عشق‌بازی و شهوت‌رانی به قصد تحریک و برانگیختن قوای جنسی و شهوانی است، منتهی تفاوت آن این است که این نوع توصیف الزاماً یک آفرینش هنری نیست و به‌طور معمول جزئی از هنر در نظر گرفته نمی‌شود. تفاوت میان این دو مقوله ممکن است در هدف و پیام آن‌ها نهفته باشد. در مجموع مقوله‌ی هنر اروتیک همواره به‌عنوان یک قطعه‌ی هنری در نظر گرفته می‌شود و ابزارها و شاخصه‌های مرسوم و شناخته‌شده‌ی هنری را که در دیگر آثار هنری تاریخی رعایت شده‌اند را، در بر می‌گیرد. حال آن‌که پورنوگرافی نیز ممکن است از همین ابزارها استفاده کند، امّا آنچه را که در درجه‌ی نخست مدّ نظر قرار می‌دهد، تحریک جنسی است. با این وجود، تفکیک و تمایز این موارد از یکدیگر به شدت ذهنی [و سلیقه‌ای] است.

در همین ارتباط و به‌عنوان مثال، قاضی پاتر استوارت، از قضات دیوان عالی قضایی در ایالات متحده امریکا، در تلاش برای توضیح مفاهیم غامض پورنوگرافی، و تشریح آنچه در مورد این پدیده زشت و ناپسند است، می‌نویسد:

    من امروز قادر نیستم که برای شناساندن انواعی از پدیده‌ها[ی ناشایست مرتبط با پورنوگرافی] تلاش کنم که تعریف آن در ادراکم نخواهد گنجید...، امّا با این وجود، هرگاه که آن پدیده‌ها را می‌ببینم، به‌خوبی آن‌ها را می‌شناسم...

با این وجود، واژه‌ی اروتیک در زبان یونانی قدیم به‌معنای عشق بوده (اروتیک واژه‌ای انگلیسی است و از کلمه اروس، نام الهه‌ی عشق در یونان باستان می‌آید) و «تن‌کامگی» یکی از برابرنهادهای فارسی آن است. آثاری که در آن‌ها بر عناصر شهوانی انسان همراه با عشق زمینی تأکید شده باشد، در رده‌ی آثار اروتیک جای می‌گیرند. سکس زاییده‌ی غریزه و تن است، عشق با حس و روان آدمی سروکار دارد و هنر و ادبیات اروتیک به وصف کشیدن رابطه‌ی شهوانی – عاطفی یکی به دیگری است.

در آثار هنری و ادبی اروتیک، دو طرف در یک رابطه‌ی عاشقانه یا دست‌کم عاطفی با یکدیگر قرار دارند و توصیف احتمالی اعمال یا امیال جنسی تنها بخشی از اثر را تشکیل می‌دهد. در این گونه آثار زیبایی و زیبایی‌شناسی از جایگاه مهمی برخوردارند و به کلام کشیدن عمل جنسی یا نشان دادن و تأکید بر اندام جنسی هسته و مضمون اصلی اثر را تشکیل نمی‌دهد.

در هنر و ادبیات اروتیک نه تنها ارزش‌های هنری و ادبی اثر لحاظ می‌شود، بل‌که از نقد جامعه – به‌ویژه نقد اخلاقی آن - غافل نیست. در اروتیک جسم هم هست اما فقط جسم نیست، روح و روان شخصیت‌ها، نوع رابطه و دیگر مشخصات یک اثر هنری یا ادبی در آن‌ ملموس است.. این هنر و ادبیات گستاخ و بی‌پرواست و روابط و مناسبات اجتماعی و نیز دیدگاه‌های مذهبی و اخلاقی جامعه را به چالش می‌کشد.

ادبیات اروتیک کم‌وبیش در تمام فرهنگ‌ها و از دیرباز وجود داشته و در دوره‌های مختلف تاریخی فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته است. سلایق ادبی-‌هنری و ارزش‌های اخلاقی حاکم بر هر دوره متر و معیارهایی هستند برای پذیرش یا عدم پذریش چنین ادبیاتی از سوی یک جامعه.

تاریخ هنر و ادبیات اروتیک نشان می‌دهد از یک‌سو سنت‌ها و اخلاق جامعه و از سوی دیگر سانسور حکومتی نقش تعیین‌کننده‌ای در به‌وجود آمدن، شکل‌گرفتن و ترویج این نوع از هنر و ادبیات داشته‌اند. نباید از یاد برد که هنر و ادبیات اروتیک نیز، چنان‌که اثر پورنوگرافیک، قصد برانگیختن میل جنسی و شهوت در انسان را دارد، با این تفاوت که اثر بر مدار عمل جنسی صرف یا فقط اندام جنسی نمی‌چرخد و حس و عاطفه نیز جای‌گاه ویژه‌ی خود را دارند.


پیشینه‌ی تاریخی

در میان کهن‌ترین نمونه‌های بازمانده از گذشته‌های دور، که دیرینگی و اهمیت مقولات اروتیک (مرتبط با عشق شهوانی) را نشان می‌دهند، نقاشی‌های حجاری شده بر دیواره‌ی غارهای مربوط به دوران پارینه‌سنگی یا دوران پالئولیتیک (Paleolithic) می‌باشند. هنر حکاکی و نقاشی غارهای باستانی، که معمولاً تصاویری از حیوانات و شکار آن‌ها به‌نمایش گذاشته‌اند، هم‌چنین در برخی از آن‌ها، آلت تناسلی زن و انسان‌های برهنه با ویژگی‌های جنسی (مانند: مجسمه‌ی ونوس) نیز نشان داده شده است. آثار هنر غار که در Creswell Crags انگلستان کشف شده است، مربوط به ۱۲ هزار سال پیش بوده و برخی از آن‌ها شامل نمادهای آلت تناسلی زنان هستند. گرچه تاکنون شواهدی به‌دست نیامده که نشان دهد، مورد استفاده آن‌ها چه بوده است، اما به‌نظر می‌رسد که کاربرد نمایشی در مراسم مذهبی داشته یا ممکن است به‌طور مستقیم به امور جنسی وابسته بوده باشند. هم‌چنین در آوریل سال ۲۰۰۵، باستان‌شناسان آلمانی گزارش کردند که مسجمه سنگی به‌دست آورده‌اند که متعلق به ۷۵۰۰ سال قبل است. در این مجسمه یک مرد به روی یک زن قرار گرفته است که به‌گمان دانشمندان به‌نحوی صحنه‌ی آمیزش جنسی ررا نشان می‌دهد.

در عین حال، بسیاری از فرهنگ‌های دیگر نیز نمونه‌هایی از هنر اروتیک را آفریده‌اند.


هنر اروتیک مدرن



استانداردهای حقوقی



آثار ادبی اروتیک



نگارخانه

در این نگارخانه، تصاویری از هنر اروتیک، در آسیا و اروپا، از عهد باستان تا دوره‌ی مدرن، شامل نقاشی، پیکرتراشی و عکاسی، ارائه شده است.

نقاشی‌های اروتیک اسلامی
این آثار از قرن ۱٧ تا قرن ٢٠ میلادی - در ایران عهد صفوی و قاجار، در هند عهد مغولی و ترکیه‌ی عهد عثمانی - را در بر می‌گیرد


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:هنرزیبایی‌شناسیبرهنگی