جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ بهمن ۲۸, پنجشنبه

حسین رهیاب

از: دانشنامه‌ی آریانا

حسین رهیاب


فهرست مندرجات
نویسندگان افغانستانمهاجران افغان

سید میرزا حسین بلخی (زاده‌ی ۱٣۴٨ خ -) معروف به حسین رهیاب، نویسنده‌ی افغانستانی، که در شمار مهاجران افغانی است که به ایران کوچید و در مشهد ماندگار شد. او پیش از این، بیشتر آثارش را به‌نام میلاد بلخی منتشر می‌کرد و اکنون به‌نام حسین رهیاب (بلخی).


زندگی‌نامه
حسین رهیاب (بلخی)

بلخی، سید میرزا حسین فرزند سید مرتضی، در سال ۱٣۴٨ خورشیدی در بلخاب استان (ولایت) جوزجان زاده شد. او در سال ۱٣۵٩ خورشیدی، زمانی که هنوز یازده سال داشت با خانواده به ایران مهاجر شد و دوره‌ی دبیرستان را در مدرسه‌ی حاجی تقی در مشهد به پایان برد. سپس، تحصیلات خود را در شهرهای قم و مشهد دنبال کرد و در سال ۱٣٨٩ مقطع کارشناسی ارشد فقه و معارف اسلامی را با دفاع از پایان نامه‌اش با عنوان «بررسی احکام فقهی و آثار فیزیولوژیک استعمال مواد مخدر» در جامعة‌المصطفی مشهد به‌ انجام رسانید.

بلخی در سال‌های ۱٣٦٣ و ۱٣٦۴ خورشیدی با مطبوعات آشنا شد و جسته‌گریخته مطالب و مقالاتی در آن‌ها به‌چاپ می‌رساند. همکاری او با مطبوعات از سال ۱٣٦٩ خورشیدی فعال‌تر شد و به‌صورت جدی داستان‌نویسی را دنبال کرد. وی عضو ثابت اولین جلسه‌ها‌ی داستان‌نویسی مهاجرین در گلشهر و مدرسه‌ی عباسقلی‌خان مشهد بود و هم‌چنین در دهه‌ای شصت در جلسه‌های نقد داستان حوزه‌ی هنری و روزنامه‌ی قدس در مشهد هم شرکت می‌کرد.

در سال ۱٣٧٠ خورشیدی، بلخی فعالیت خود را در دفتر هنر و ادبیات افغانستان در مشهد شروع کرد، تا آن‌که در اوایل فروردین ۱٣٧۱ خورشیدی با آشنایی و راهنمایی‌های شجاعی، میرحسینی و حلیمی وارد جرگه‌ی نویسندگی شد و از همان هنگام با چاپ مقاله‌ی «افغانستان، جهاد آخرین راه» در روزنامه‌ی جمهوری اسلامی فعالیت خود را در زمینه‌های مقاله، داستان، گزارش، نقد و جز آن در مطبوعات ایرانی و افغانی، با نام مستعار میلاد بلخی آغاز کرد. وی مدتی عضو شورای کارشناسی داستان مهاجران و مسئول ادبیات کودکان و نوجوانان دفتر هنر و ادبیات افغانستان در مشهد بود.

از سال ۱٣٧۵، بلخی به‌مدت ۴ سال برای ادامه‌ی تحصیل ساکن قم شد و در آن‌شهر مسئولیت گروه قصه‌ی دفتر ادبیات افغانستان در قم را به‌عهده گرفت و افزون بر این، با هفته‌نامه وحدت نیز همکاری داشت. او در تأسیس و اداره‌ی گلبانگ - ضمیمه‌ی هفته‌نامه‌ی وحدت که اولین جریده‌ی ادبی مهاجرین در ایران بود - با شریف سعیدی و تقی اکبری مشارکت کرد و تا پایان دوره‌ی اول انتشار این جریده، مسئول بخش داستان آن بود.

برخی از داستان‌های وی به‌نام «سرآتنگ»، «کبوترها پرواز می‌کنند»، «گوشت سوخته» و «اجسادی در لباس سفید» در هفته‌نامه‌ی وحدت منتشر شده‌اند. وی داستان «پشت کلکین» خود را در مجموعه‌ی داستان مهاجران فصل دلتنگی و نیز خاطراتش از جنگ را در مجموعه‌ی خاطرات سرخ جامگان بامدادی و قَرَه، در سال ۱٣٧۵ خورشیدی در تهران به‌چاپ رساند.

بلخی با همکاری دوستانش، جُنگ ادبی ویژه‌ی بچه‌های افغانستان را به‌نام سوره‌ی بچه‌های مسجد در همان‌سال به‌دست نشر سپرد و در سال ۱٣٧٦ خورشیدی، در تهران، در چاپ گزیده‌ی داستان‌های اعظم رهنورد زریاب و سپوژمی زریاب، به‌نام برف و نقش‌های روی دیوار، با سید اسحاق شجاعی همکاری داشت. هم‌چنین در همان‌سال در چاپ مجموعه‌ی سوم داستان‌های نویسندگان مهاجر به‌نام سال‌های برزخ و باد با حامدی همکاری کرد. وی مجموعه‌ای داستانی برای نوجوانان به‌نام دوستی از شهر دور نیز به نشر رساند.

او هم‌چنین در طی سال‌های اخیر با جرایدی چون: مجله‌ی «موفقیت» تهران، مجله‌ی «راز» تهران، مجله‌ی حقوق بشر کابل، روزنامه‌ی اطلاعات روز کابل، روزنامه‌ی آسیا تایمز کابل، روزنامه‌ی جامعه باز کابل، روزنامه‌ی صدای شهروند کابل و ... و به‌علاوه با مرکز فرهنگی علامه ورسی گلشهر و ماهنامه‌ی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز همکاری داشته است.


آثار

از حسین رهیاب (بلخی)، در طول این سال‌ها‌ آثار زیادی در مطبوعات افغانستانی، سایت‌ها‌ی مختلف و برخی از جراید ایرانی به‌چاپ رسیده است، از جمله فصلنامه‌ی سراج، هفته‌نامه‌ی وحدت، هفته‌نامه‌ی بنیاد وحدت، هفته‌نامه‌ی پیام مجاهد، اقتدار ملی، اندیشه نو، مجله‌ی فجر امید، نشریه‌ی ادبی گلبانگ، روزنامه‌ی جمهوری اسلامی، روزنامه‌ی قدس، روزنامه‌ی توس مشهد، مجله‌ی ادبیات داستانی، مجله‌ی تلاوه، مجله‌ی امین و ... از آثار چاپ‌شده و آماده به‌چاپ او می‌توان چنین نام‌برد:

□ آثار چاپ شده:

    ۱- برف و نقش‌های روی دیوار (مجموعه‌ای داستان) چاپ شده توسط حوزه‌ی هنری تهران، چاپ اول ۱٣٧٧ و چاپ دوم ۱٣٨٣.

    ٢- سوره بچه‌ها‌ی مسجد ۴۴، چاپ شده توسط حوزه‌ی هنری تهران ۱٣٧٦ .

    ٣- سی راز خوشبختی (کتابی است که به‌ سی عامل موفقیت می‌پردازد)، چاپ شده در انتشارات المصطفی زمستان ۱٣٨٩

□ آماده چاپ:

    ۱- پشت کلکین، مجموعه داستان کوتاه

    ٢- موری، مجموعه داستان کوتاه

    ٣- سال‌ها‌ی برزخ و باد، مجموعه داستان از نویسندگان مهاجر.

    ۴- دوستی از شهر دور، مجموعه داستان برای نوجوانان.

    ۵- معجزه معنویت، بررسی نقش معنویت در زندگی انسان.

    ٦- خاطرات آقای محمداسحاق اخلاقی (مصاحبه و تدوین)، یکی از رهبران حزب نهضت اسلامی افغانستان.

    ٧- عوامل موفقیت در سیره پیامبر.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...




دانشنامه‌ی ادب فارسی (ادب فارسی در افغانستان)، ج ٣، ص ۱٧۱؛ آنچه در این دانشنامه آمده، ظاهراً اشتباهی است از یک مصاحبه‌ی حسین رهیاب که در آن‌جا گفته بود «جلسه‌ای داشتیم با حصور شجاعی و ...» اما نویسنده‌ی دانشنامه چنین برداشت کرده است. اما حسین رهیاب، خود می‌گوید: «واقعیت این است که شجاعی را از قدیم می‌شناختم. ولی میرحسینی و حلیمی تقریباً هم‌دوره من بودند. اتفاقاً زمانی‌که من داستان می‌نوشتم هنوز آن‌دو وارد این جرگه نشده بودند.»



به‌گفته‌ی حسین رهیاب، نظر دانشنامه‌ی ادب فارسی در مورد این‌که کتاب‌های «سال‌های برزخ و باد» و «دوستی از شهر دور» به‌چاپ رسیده است، درست نیست؛ «چون درست این است که ما این کتاب‌ها را تدوین کردیم و به حوزه‌ی هنری دادیم، اما متاسفانه هنوز منتشر نشده است.»





[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها: │ افغانستان‌شناسی │ نویسندگان │ داستان‌نویسان