جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ خرداد ۲۵, پنجشنبه

متن کامل سخنان سراج‌الدین حقانی

از: صدای جهاد (امارت اسلامی افغانستان)

متن کامل سخنان سراج‌الدین حقانی

در رابطه به تحولات اخیر افغانستان


فهرست مندرجات

.



پیشگفتار

سمت راست: جلال‌الدین حقانی؛ سمت چپ: سراج‌الدین حقانی

امارت اسلامی افغانستان (به پشتو: د افغانستان اسلامی امارات؛ به انگلیسی: Islamic Emirate of Afghanistan)، نامی بود که طالبان از زمان به‌دست‌گیری قدرت در سال ۱۹۹٦ تا زمان سقوط‌شان در سال ۲۰۰۱، روی دولت افغانستان گذاشته بودند. در آن‌زمان کنترل ۹۰ درصد افغانستان به‌دست طالبان بود و نیروهای ائتلاف شمال، به رهبری احمدشاه مسعود، فقط در ۱۰ درصد از کشور در بخش شمال شرقی، زیر پرچم دولت نام‌نهاد اسلامی مقاومت می‌کردند؛ با این حال، طالبان افغان، اکنون که در قدرت نیستند، هنوز هم زیر عنوان امارت اسلامی علیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان فعالیت مسلحانه دارند و این دولت را دولت اجیر و دست‌نشانده‌ی آمریکا می‌خوانند. جای تردید نیست که در گذشته طالبان فعالیت‌های تخریبی و انتحاری زیادی را در کشور به انجام رسانیده‌اند؛ اما آیا انفجار مرگبار روز چهارشنبه ۱۰ جوزا در کابل هم کار طالبان بود؟

در روز حادثه، ریاست امنیت ملی افغانستان نوشت: «حمله خونین امروز در کابل که بیش از ۹۰ کشته به‌جا گذاشت، از سوی شبکه حقانی در پاکستان طرح‌ریزی شده بود.» سپس، سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و معاون هبت‌الله رهبر طالبان دست داشتن در حملات انتحاری اخیر در کابل و هرات را رد کرده است.

سایت‌ اینترنتی امارت اسلامی افغانستان: صدای جهاد (الاماره)، وابسته به گروه طالبان نوار صوتی سراج‌الدین حقانی را منتشر کرد که می‌گوید در حملات انتحاری اخیر در منطقه وزیر اکبرخان کابل، در یک مراسم به‌خاک‌سپاری در کابل و در مسجد هرات که بر اثر آن غیرنظامیان کشته و زخمی شدند، دست نداشته است.

آن‌چه در زیر آمده، متن کامل سخنان سراج‌الدین حقانی، نایب امارت اسلامی، در رابطه به تحولات اخیر است. سراج‌الدین حقانی فرمانده ارشد عملیاتی شبکه حقانی و معاون گروه‌ی طالبان است، او فرزند جلال‌الدین حقانی می‌باشد. در پی کشته‌شدن اخترمحمد منصور رهبر طالبان، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای هبت‌الله آخندزاده را رهبر جدید و از سراج‌الدین حقانی و ملا محمدیعقوب به‌عنوان معاونان او نام برد. ایالات متحده آمریکا برای بازداشت سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه‌ی حقانی ۵ میلیون دلار جایزه اعلام کرده است.

بامداد چهارشنبه، ۱۰ جوزا ۱۳۹٦، انفجار شدیدی مرکز شهر کابل پایتخت افغانستان را لرزاند. انفجار به‌حدی مهیب بود که باعث ایجاد حفره‌ای بزرگ در زمین شد. این انفجار در منطقه‌ای از شهر کابل روی داده که کاخ ریاست جمهوری و شماری از سفارتخانه‌های خارجی در آن واقع است. سفارت آلمان در کابل در نزدیکی محل رویداد قرار دارد. آمار کشته‌شدگان بیش از ۱۵۰ نفر و تعداد زخمی‌ها را بیش از ۴۶۱ تن گزارش شده است.

حمله مرگبار کابل، با محکومیت گسترده در داخل و خارج افغانستان مواجه شده است. سازمان عفو بین‌الملل حمله به کابل را تلاش عمدی برای کشتن غیرنظامیان خوانده و گفته دولت افغانستان هم نتوانسته که از زندگی مردم افغانستان حفاظت کند. این سازمان با انتشار خبرنامه‌ای گفته است: «باید در این مورد تحقیق بی‌طرفانه، مستقل، شفاف و موثر انجام شود. عاملان این حادثه باید محاکمه شوند.»

سه روز بعد از آن، در مراسم به خاکسپاری یک معترضی که توسط شلیک پلیس کشته شده بود و در آن رئیس اجرایی، وزیر خارجه افغانستان و برخی از اعضای ارشد حزب جمعیت اسلامی نیز حضور داشتند، ۳ انفجار پی‌هم رخ داد که در نتیجه آن ۷ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

گرچه امنیت ملی افغانستان رسماً از گروه خاصی به‌عنوان عامل این ۳ انفجار نام نبرده، اما رئیس شبکه‌ی حقانی می‌گوید: «فرصت‌های به‌وجود آمده که افراد عالی‌رتبه نظام دست‌نشانده [دولت اسلامی افغانستان] در بین مردم در مساجد در روستاها حاضر شده‌اند در حالی‌که برای ما بسیار به آسانی مقدور بود تا به هدف خود دست یابیم ولی باز ما اجتناب کرده‌ایم».

سراج‌الدین حقانی تأکید کرد که «نظام دست‌نشانده با بی‌شرمی راه دیگری ندارد جز این‌که هر چه باشد آن را به‌طرف مقابل خود نسبت دهد و باعث فاصله با ملت شود».

هم‌چنین حدود ساعت سه بعد از ظهر ۱٦ جوزا ۱۳۹٦، انفجاری در مقابل دروازه شمالی مسجد جامع هرات دست کم جان ۷ نفر را گرفت و ۱٦ نفر را هم زخمی کرده است. هیچ گروهی تاکنون مسئولیت این حملات را به‌عهده نگرفته است.

اظهارات سخنگوی امارت اسلامی در مورد انفجار مرگبار کابل

قبل از چاشت امروز انفجار مهیب و بزرگی در شهرکابل رخ داد که صدها تن در آن کشته و زخمی شدند و هدف آن نیز معلوم نیست.

این انفجار هیچ ربطی به مجاهدین امارت اسلامی ندارد، نه مجاهدین ما در این رویداد دست دارند و نه هم مجاهدین اجازه دارند که در جا‌های بی‌هدف چنین انفجارها را انجام دهند.

این‌که رویداد مربوط کی‌ها خواهد بود، بعداً آشکار خواهد شد، ولی امارت اسلامی هر آن حمله، تخریب و انفجار را نکوهش می‌کند که هدف آن متضرر شدن مردم ملکی باشد و هیچ هدف مشروع را در قبال نداشته باشد.

هموطنان مطمئن باشند که رویداد امروزی کابل کار مجاهدین نیست.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی افغانستان

۱۴۳۸/۹/۵هـ ق
۱۳۹۶/۳/۱۰هـ.ش - ۲۰۱۷/۵/۳۱ م


متن کامل سخنان الحاج ملا سراج‌الدین حقانی

بسم‌الله الرحمان الرحیم

نحمده و نصلی علی رسوله الکریم امّا بعد! برادران نهایت محترم! ملت غیور افغانستان، همه‌ای مجاهدین و افغان‌های درددیده و رنج‌کشیده، السلام عليكم و رحمة الله و بركاته!

الله جل‌جلاله تمام کوشش‌ها تکالیف را که در راه الله جل‌جلاله سپری نموده و یا می‌نماید به درگاه خود قبول کند، الله جل‌جلاله ماه مبارک رمضان را ذریعه کامیابی و خوشحالی افغان‌های مظلوم و مجاهدین بگرداند و الله جل‌جلاله آزادی اسلامی، استقلال و فتح نصیب ما کند.

عزیزان گران‌قدر!

می‌خواهم به‌وضاحت در رابطه به حادثه وزیر محمداکبرخان که در ۱۰۰ جوزا به‌وقوع پیوست و حادثه جنازه و نیز در رابطه به مسجد جامع هرات بگویم، ما حملات فوق‌الذكر را شدیداً تقبیح نموده و هر که چنین پروگرام را ترتیب و یا انجام داده در حقیقت کار امارت اسلامی نبوده و نه هم امارت اسلامی مرتکب چنین عمل خواهد شد که در آن مردم ملکی و ملت را صدمه برسد، بلکه برای ما فرصت‌های زیاد در اجتماعات مردم، در قریه‌ها و مساجد موجود بوده که به آسانی اشخاص کلان کلان اداره‌ی اجیر و اشغالگران را هدف قرار دهیم، ولی به‌خاطر تلفات ملکی از آن منصرف شده‌ایم.

در حالات جنگی بشکل عموم کنترول تمام افراد آن‌هم در هنگام چاپه شبانه یا روبه‌رویی مجاهدین با دشمن استثنایی و بعید از امکان می‌باشد که مجاهدین از مسولین ذیربط خواستار هدایت شوند، اگر در چنین حالات حادثه‌ای به‌میان آمده باشد، امارت اسلامی نه تنها که از آن انکار نکرده بلکه خواستار عفوه شده و افراد مشخص را برای تعزیت استخدام و روان نموده است.

واقعات غم‌انگیز اخیر را امارت اسلامی از طریق سخن‌گویان خود رد و آن‌را تقبیح نموده است، ولی با آن‌هم اداره اجیر بی‌شرمانه کوشش نموده تا جهت بدنامی، مسولیت انفجارات اخیر را بالای طرف مقابل تحمیل نموده و به‌نحوی میان مجاهدین و ملت دوری ایجاد نماید، الله جل جلاله نکند که میان ما و ملت ما جدایی ایجاد گردد، بلکه ما شکرگزار قربانی‌ها، مشکلات مختلف و تکالیف ملت خود هستیم، چنین نیست که ما قربانی و تکالیف ملت خود را فراموش کرده باشیم، یا این‌که جهاد امروز را به‌قوت بازوی خود و یا کمک دیگران بدون همکاری شما ملت روان نموده‌ایم، نه چنین نیست، ما جهاد را به همکاری شما آغاز نموده‌ایم الحمدلله.

همدردی، همکاری و توصیه مجاهدین با شما ملت همواره در پیام‌های امیرالمؤمنین مرحوم، شهید امیرالمؤمنین و امیرالمؤمنین فعلی شیخ صاحب حفظه‌الله نمایان بوده است و هم‌چنان در شرایط سخت و دشوار کنونی که جای آرام نداریم و جایی برای مجالس خود نداریم با آن‌هم برای جلوگیری از هر نوع اذیت و تکلیف ملت ما کمیسیون‌های مستقل را ایجاد نموده‌ایم، جهت شنیدن صدای شما و جلوگیری از تلفات ملکی تشکیلاتی تحت نام کمیسیون جلوگیری از تلفات ملکی موجود می‌باشد ، کمیسیون تعلیم و تربیه در چوکات امارت اسلامی موجود می‌باشد، این همه به‌خاطر که نباید حق ملت ضایع گردد، مجاهدین در جهاد و مبارزه علیه اشغالگران قرار دارد و این همه کمیسیون‌ها و تشکیلات در زمان مرحوم امیرالمؤمنین صاحب برای رفع مشکلات ایجاد گردیده است.

در عین حال می‌خواهم بگویم، از حمله و اشغال افغانستان به رهبری آمریکا، از بین‌بردن نظام اسلامی و در مقابل ایجاد حکومت اجیر و دست‌نشانده چشم‌پوشی کرده نمی‌توانیم، در افغانستان یهود و نصارا و خاصتاً آمریکا و متحدین آن حمله نموده و خاک افغانستان را زیر سلطه خود قرار داده‌اند، مدت پانزده-شانزده سال می‌شود که جهاد مقدس جاری است، در مقابل صدها و هزارها شهید، اسیر، بیوه و یتیم گردیده، آمریکا علناً صدا می‌زند که جنگ افغانستان برای دفاع و امنیت آمریکا و متحدین آن می‌باشد و هزاران عسکر خود را برای دفاع و امنیت منطقه و خاک خود قربانی می‌دهیم.

طرف دیگر حکومت اجیر با دستان خود میان اقوام افغانستان جنگ‌های نژادی ایجاد نموده، تفرقه‌افگنی می‌کند و حتی سبب شده تا این کشور تجزیه گردد، امریکا در افغانستان برای حکومت دست‌نشانده قوانین وضع نموده، صدای حقوق بشر و همدردی بشری‌شان تا آسمان رسیده ، در هیچ‌جای دنیا دو-سه نظام وجود ندارد ولی آمریکا جهت متفرق ساختن مردم ما چنین کرد، میان پشتون، تاجک، ازبک و هزاره تفرقه انداخت، نه این‌که پت و پنهان بلکه آشکارا اقوام را، اقلیت‌ها را به‌جان هم‌ انداخته، خانه‌جنگی و بدبینی را ایجاد نمود، فحشا و بی‌حیایی به‌حدی رسیده که امروز کلتور و فرهنگ، ادب و لباس افغانی فراموش گردیده، امروز اگر لباس، کلتور و ادب اراکین بلند پایه حکومت اجیر را انسان ببیند شرم نموده و از پروردگار حیا میکند، همین‌ها بلند شده مجاهدین را متهم می‌کنند، مجاهدینی را که به الله قسم پول یک لقمه نان را ندارد و نه هم از سوی کسی جلب و یا استخدام شده، بلکه به اساس عقیده اسلامی و برای دفاع از کشور اسلامی خود برآمده‌اند، در حالی‌که اگر پسر یک پدر شهید شود سلاح آن‌را برای پسر دومی می‌دهد و اگر دومی شهید شد برای پسر دیگر خود داده و به سنگر می‌فرستد، اگر همدردی، همکاری و اخلاص ملت نمی‌بود هرگز امکان نداشت که به فرمایش دیگران و به اساس پروگرام دیگران جهاد افغانستان به پیش می‌رفت، برای همه آشکار است که دنیا در یک صف واحد در برابر امارت اسلامی و ملت مسلمان ما ایستاده شده و حالا نیز واضح هست که دنیا در از بین بردن نام اسلام و افغانیت باهم متفق می‌باشد، در پهلوی آن کار برای محو عقیده، تقسیم به اقوام و سمت آشکارا جریان دارد.

جهادی را که مجاهدین بر علیه کفار به‌منظور تحکیم نظام اسلامی، اعلای کلمةالله انجام می‌دهد، به اشاره و فرمایش هیچ‌کسی نمی‌باشد، انشأ الله این جهاد تا آخرین نفس به نصرت و کمک الله متعال ادامه پیدا می‌کند، چنان‌چه امروزه مردم ما خروج شوروی و شکست انگلیس را جشن می‌گیرند، روزی انشأالله الرحمن شکست آمریکا و تمام قوت‌های کفری را جشن خواهند گرفت، در آن هنگام هر یکی خود را مستحق‌تر می‌دانند و می‌گویند که من در آزادی کشور نسبت به همه سهم بیشتر داشتم.

عزیزان گران‌قدر!

از الله متعال برای امارت اسلامی و تمامی اقوام و ملت افغانستان که جهاد مقدس را در برابر اشغال ظالمانه آغاز نموده عزت، فتح و کامیابی استدعا می‌نمایم، الله متعال نصرت خود را شامل حال ما بگرداند و الله جل‌جلاله ملت مظلوم ما را نرنجاند، الله متعال در افغانستان و در تمام جهان اسلام هرچه زودتر نظام اسلامی را حاکم گرداند.

وَ آخِرُ دَعْوَانَا اَلْحَمْدُلِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِیْنَ.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- متن کامل سخنان الحاج ملا سراج‌الدین حقانی، نایب امارت اسلامی، در رابطه به تحولات اخیر.، وب‌سایت صدای جهاد (امارت اسلامی افغانستان): سه‌شنبه ۱٣ ژوئن ٢٠۱٧ - ٢٣ جوزا (خرداد) ۱٣۹٦


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌‌سایت صدای جهاد (امارت اسلامی افغانستان)