جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ تیر ۱۲, دوشنبه

سازمان اطلاعات آلمان از طرح حمله به کابل اطلاع داشت

از: مرتضی رئيسی (خبرنگار)

سازمان اطلاعات آلمان و طرح حمله به کابل


فهرست مندرجات

.



سازمان اطلاعات آلمان از طرح حمله به کابل اطلاع داشت

انفجار مرگبار در کابل جان بیش از ۱۵۰ نفر را گرفت

آژانس اطلاعات فدرال (به آلمانی: Bundesnachrichtendienst؛ به انگلیسی: Federal Intelligence Service) هم‌چنین مشهور با سرواژه‌ی «بی‌اِن‌دی» (به آلمانی: BND)، سرویس اطلاعات و امنیت برون‌مرزی کشور آلمان است، حدود ۵ ماه قبل از انفجار انتحاری مرگبار در کابل، که جان بیش از ۱۵۰ نفر را گرفت، خبر داشت.

دويچه‌وله دری می‌نویسد: «یک ماه پیش سفارت آلمان در پایتخت افغانستان مورد یک حمله تروریستی قرار گرفت. این حمله که منجر به کشته شدن بیش از ۱۵۰ تن گردید، بنا به گزارشی غیرمنتظره نبود.

طبق یک گزارش، ماه‌ها پیش از این حمله‌ی ویرانگر بر سفارت آلمان در کابل پایتخت افغانستان، دستگاه‌های استخباراتی شواهد اولیه‌ای در مورد یک حمله مطرح داشتند. «آر بی بی-انفور رادیو» از قول حلقه‌های استخباراتی گزارش داده است که دستگاه‌های استخباراتی آلمانی هشدارهایی در این ارتباط داده بودند. حتی معلوم بود که این حمله چه‌گونه به اجرا در خواهد آمد. در اخیر ماه می یک تانکر فاضلاب مملو از مواد انفجاری در پیش روی سفارت آلمان منفجر شد. در نتیجه‌ی این حادثه دست‌کم ۱۵۰ تن کشته و ۴۵۰ تن دیگر زخمی شدند. ساختمان سفارت آلمان ویران گردید.»

یک ماه پس از انفجار انتحاری در نزدیکی سفارت آلمان و منطقه‌ی سبز و دیپلماتیک کابل که بیش از ۱۶۰ کشته همراه داشت، رسانه‌های آلمان هم‌چنان جزئیاتی از آگاهی‌های قبلی چند سازمان اطلاعاتی این کشور از وقوع این حمله مرگبار را منتشر می‌کنند.

بر اساس این گزارش‌ها، حدود ۵ ماه قبل از حادثه، اداره اطلاعات ارتش آلمان از آن خبر داشت و سازمان اطلاعات خارجی آلمان موسوم به «بی‌ان‌دی» (BND) شش روز پیش از وقوع ماجرا گزارش کرد که فاجعه‌ای در راه است.

این هشدارها حاوی نکات دقیق از طرح حمله و حتی وسیله و محل آن بوده، از این‌رو تردیدهایی وجود دارد که آیا می‌شد جلو آن‌را گرفت؟ همین مسأله موجب شده که رسانه‌ها کوتاه نیامده و آن‌را دنبال کنند. موضوعی که در افغانستان هم‌چنان دنبال می‌شود.

اکنون تا حدی روشن شده است که نه تنها چند سازمان اطلاعاتی و جاسوسی به‌موقع در جریان طرح یک عملیات خونین در قلب کابل قرار گرفته بودند، بلکه از وسیله اجرا و محل عملیات انتحاری به‌طور کامل خبر داشتند.

چند سازمان اطلاعاتی خارج از آلمان و احیاناً گروه‌ها و عناصری که از نزدیک با طراحان و عوامل «تروریستی» سروکار دارند نیز جزئیات طرح و حتی تغییرات در شکل و شیوه‌ی عملیات را به سازمان‌های مختلف اطلاعاتی آلمان به موقع گزارش دادند.

شبکه‌ی اول رادیو تلویزیون آلمان (ARD) در گزارش پژوهشی مفصلی که در مهم‌ترین سرویس خبری خود (ساعت ۸ شب) روز جمعه ۳۰ ژوئن (جون) پخش کرد با این اشاره داشت که این انفجار هولناک که ۱۶۰ نفر را به‌کام خود فرو برد، هنگامی صورت گرفت که دستگاه‌های جاسوسی و امنیتی آلمان از طرح حمله به سفارت آن‌کشور در کابل هشدار داده بودند. حیرت‌آور است که این دستگاه‌ها در هشدار خود درباره‌ی چگونگی انجام این حمله توضیح داده بودند.

معصوم ستانکزی، رئیس امنیت ملی افغانستان، اخیراً مدعی شده بود که استخبارات افغانستان نسبت به اطلاعاتی که از سوی آلمان ارائه شده بود، «معلومات بیش‌تر و دقیق‌تر» از طرح حمله کابل داشت. او بدون این‌که از کدام دستگاه استخبارتی نام ببرد، گفت: دستگاه‌های استخباراتی دیگر هم در مورد حمله کابل اطلاعاتی داشتند و با استخبارات افغانستان به‌صورت مشترک روی آن کار می‌کردند.


ارتش آلمان ماه‌ها پیش از انفجار انتحاری خبر داشت

در این گزارش آمده است که سرویس اطلاعات ارتش آلمان (MAD) در روز ۱۸ ژانویه یعنی ۵ ماه پیش از این حمله مرگبار، به‌وسیله یکی از منابع خود اطلاع یافته بود که قرار است سفارت آلمان در کابل مورد حمله قرار گیرد.

در گزارش حتی آورده شده که در این حمله از تانکر تخلیه‌ی فاضل آب استفاده خواهد شد. در هفته‌های بعد هم سه سازمان جاسوسی به‌دقت در باره‌ی این طرح گزارش و هشدار داده‌اند. سازمان اطلاعات خارجی آلمان موسوم به بی‌ان‌دی (BND) در ۲۵ ماه می یعنی ۶ روز پیش از انفجار انتحاری، بار دیگر از وجود برنامه‌ی حمله به سفارت آلمان در کابل هشدار داد.

مأموران افغان محافظ در بیرون ساختمان، پیش از آن‌که به راننده اجازه ورود بدهند، از ماموران آلمانی داخل ساختمان کسب اطلاع کردند و چون چنین سفارشی در رابطه با فاضل آب یا مورد دیگر وجود نداشت از ورود تانکر به‌درون ساختمان جلوگیری می‌شود و وقتی راننده برای ورود با مشکل روبه‌رو شد، در محوطه بیرونی دست به انفجار مواد منفجره جاسازی شده در کامیون که کفته شد ۱۰ هزار کیلوگرم بوده، می‌زند.

اگر هوشیاری مأموران نبود و راننده دکمه انفجار را در محوطه داخل ساختمان آتش می‌زد شمار کشته‌شدگان و خسارات دیگر خیلی بیش‌تر می‌شد.

سازمان اطلاعات خارجی آلمان موسوم به BND در برلین


احتمال سهل‌انگاری و تحقیقات دادستان‌کل آلمان

رسانه‌های آلمان در روزهای اخیر باردیگر بررسی‌های را در باره انفجار در منطقه دیپلماتیک کابل و احتمال سهل انگاری در جلوگیری از عملی شدن این جنایت هولناک و پیامدهای آن آغاز کردند. هفته نامه اشپیگل در گزارش خود تاکید دارد که هشدار سازمان های امنیتی چند بار صورت گرفته وهدف حملات تنها سفارت آلمان نبوده است .

بنا بر گزارش‌ها تاکنون در این مورد پرسش‌های از دولت شده ولی خبرنگاران از دریافت پاسخ محروم مانده‌اند. سخنگویان دولتی می‌گویند چون دادستان‌کل فدرال در این مورد پرونده‌ای را تشکیل داده و سرگرم تحقیق است. نخست باید در انتظار تحقیقات دادستانی بود و در حین این تحقیقات نباید مداخله شود.

به‌علاوه دولت آلمان و گروه‌های پارلمانی این کشور از افزایش عملیات تروریستی و قربانیان این عملیات نگرانند و درباره‌ی مسائل امنیتی افغانستان سرگرم تحقیق هستند.

آنگلا مرکل صدر اعظم، در ادامه کمک‌ها به افغانستان تأکید کرده است، او با این حال گفته که با اعزام نیروی بیش‌تری به افغانستان مخالف است. آلمان در حال حاضر ۱۰۰۰ سرباز در شمال افغانستان دارد که مأموریت آن‌ها بیش‌تر آموزشی است.

وزیران دفاع و کشور آلمان با وجود افزایش تهدیدهای امنیتی برای شهروندان افغانستان اعلام کردند که روند اخراج پناهجویان رد شده به‌صورت گروهی ادامه خواهد یافت، اما در رابطه با وقایع اخیر و تلاش نهادهای حامی پناهندگان موقتاً متوقف شده است.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- مرتضی رئيسی، سازمان اطلاعات آلمان از طرح حمله به کابل اطلاع داشت؟، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: دوشنبه ٣ ژوئیه ٢٠۱٧ - ۱٢ تیر ۱٣۹٦


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌‌سایت بی‌بی‌سی