جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ آذر ۴, شنبه

رفتار جنسی

از: دانشنامه‌ی آریانا

رفتار جنسی

سکسولوژیتمایلات جنسی

رفتار جنسی (به انگلیسی: Sexual behaviour)، فرایندی است که انسان‌ها و دیگر حیوانات آن‌را برای نشان‌دادن تمایلات جنسی خود بروز می‌دهند. رفتار جنسی انسان، به‌هر نوع فعالیت فردی، بین دو شخص یا در یک گروه گفته می‌شود، که سبب تحریک جنسی گردد. معمولاً انسان‌ها، پاره‌ای از رفتارهای جنسی خود را به ارث می‌برند و پاره‌ای دیگر را از اجتماع فرا می‌گیرند.


پیشینه‌ی تاریخی

تابوهای فرهنگ غربی و نارسایی علوم اجتماعی برای مدت طولانی مانع از تحقیق در رابطه با رفتار جنسی - به‌ویژه رفتار جنسی انسان - می‌شد؛ بنابراین تا قرن بیستم، دانش علمی در این خصوص تا حد زیادی محدود به تاریخچه‌های موردی خاص بود که توسط برخی از دانشمندان اروپایی، مانند: زگموند فروید (Sigmund Freud)، هافلوك الیس (Havelock Ellis) و ریچارد فن کرافت-ابینگ (Richard von Krafft-Ebing) مورد مطالعه قرار می‌گرفت.

با این حال، پیش از جنگ جهانی دوم، در دهه‌ی ۱۹٢٠ میلادی، پایه‌های مطالعات آماری گسترده‌ای در ایالات متحده آمریکا گذاشته شد. یکی از دو سازمان عمده‌ی جهانی برای مطالعات جنسی، انستیتوی سکسولوژی برلین (Institut für Sexualwissenschaft) که درسال ۱٨۹٧ تأسیس شده بود و توسط نازی‌ها در سال ۱۹٣٣ کاملاً ویران شد.موسسه‌ی دیگر، انستیتوی تحقیقات مسایل جنسی، که بعدها به‌نام انستیتوی تحقیقات جنسی، جنسیت، و تولیدمثل کینزی (Kinsey Institute for Research in Sex, Gender, and Reproduction) نامیده شد، در سال ۱۹٣٨ توسط آلفرد چارلز کینزی، متخصص آمریکایی امور جنسی، در دانشگاه ایندیانا در بلومینگتون، آغاز به‌کار کرد و مطالعات جنسی در زمینه‌ی رفتار جنسی انسان را بر عهده گرفت. بسیاری از بحث‌های علمی در امور مسایل جنسی بر یافته‌های این مرکز تحقیقاتی پایه‌ریزی شده است. تنها کشور دیگری که اطلاعات جامع در مورد رفتار جنسی انسان‌ها در آن موجود است، کشور سوئد است.

به‌هر حال، امروزه در رفتارهای جنسی انسان تنوع بسیار زیاد مشاهده می‌گردد، که همه‌ی آن‌ها فرایند دوران معاصر نیست. چنان‌که برای برخی آن‌ها، مانند رابطه‌ی جنسی مقعدی، آمیزش دهانی، رابطه با كودكان، و آمیزش جنسی با حيوانات سابقه‌ی تاريخی بسیار کهن و حتی اسطوره‌ای وجود دارد. بنابراین، اين‌ها را نمی‌توان مخصوص انسان مدرن امروزی دانست. آن‌چه ویژه‌ی انسان امروزی است نگاه موشكافانه دوباره‌ای است كه به گذشته خود می‌اندازد. جستجو در چرايی رفتارهايی كه تاكنون نه از علت آن باخبر بوده و نه به‌دنبال يافتن علتی برای آن بوده است. شايد تنوع در رفتارهای جنسی را بتوان محصول روحيه‌ی تنوع‌طلب و ذهن خلاقه بشر دانست. البته مناسبات فرهنگی و اجتماعی حاكم بر جوامع هميشه باعث مهار اين رفتارها در افراد می‌شده است و به اين ترتيب با ساخته‌شدن «محدودهای ذهنی غيرقابل عبور» و به‌عبارت دیگر همان تابوها مانع از اشاعه‌ی اين رفتارها در بعضی جوامع می‌شده، كه البته هميشگی و پایدار نبوده است.


گونه‌های رفتار جنسی



انگیزه‌های رفتار جنسی



سلامت و ایمنی



رویکردهای جامعه



مسایل حقوقی



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ سکسولوژی