جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ آبان ۲۲, دوشنبه

ستورى منگل

از: دانشنامه‌ی آریانا

ستورى منگل


زندگی‌نامههنرمندان افغانستان

ستورى منگل (به انگلیسی: Stori Mangal) (زاده‌ی ۱٣٣٢ خ -)، بازیگر ورزيده‌ی سینما و تئاتر افغانستان است.


زندگی‌نامه
ستورى منگل

ستورى منگل، در ٨ آبان‌ماه سال ۱٣٣٢ خورشیدی (٣٠ اکتبر ۱۹۵٣ میلادی)، در استان ننگرهار افغانستان زاده شد. او یازده کلاس در مدرسه درس خواند و سپس تحصیل را نیمه‌کاره رها کرد.

در سال ١٣۵٢ کار هنری در رادیو افغانستان را آغاز کرد و پس از چهار سال فعالیت، به استخدام رسمی رادیو درآمد. وی نخستین‌بار در سال ۱۳۵٦ با فیلم «سیاه‌موی و جلالی»، به کارگردانی عباس شبان، مقابل دوربین قرار گرفت و در این فیلم، در نقش سیاه‌موی بازی کرد. پس از آن او در فیلم‌های رابعه بلخی، کج‌راه، و الماس سياه نیز شرکت داشت.

به‌علاوه، سـتوری منـگل، در مـدت حدود ٢٠ سـال حضـور در صـحنه تئاتـر و رادیو-تلویزیـون افغانســتان، در نمایـش‌هایی ماننـد: ميړانـه، ويـاړ، د وطن مور، سـپينه ادې وغیره ایفای نقش کرد.

پس از سقوط حکومت دکتر نجیب‌الله، ستوری منگل به انگلستان رفت و از سال ۱۹۹٢ تا ۱۹۹٨ میلادی، در برنامه‌هاى آموزشى راديو بی‌بی‌سی نقش برازنده داشت.

او از سال ١٩٩٨ به اين‌سو در کشور هلند زندگى می‌کند؛ با این حال، در سال ٢٠٠٧، از جانب موسسه‌ی آی‌اوام (IOM) براى مدت شش‌ماه به افغانستان رفت و به تهيه‌ی نمایش‌نامه‌ی تئاتر ميرويس‌خان هوتکى پرداخت.


فعالیت‌های هنری

ستوری منگل، در چندین فیلم سینمایی و نمایش‌های تئاتر و مجموعه‌های تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است.

◼ فیلم‌شناسی

    □ در نخستین فیلم رنگی افغانستان، به‌نام «سیاه‌موی و جلالی»، که به کارگردانی عباس شبان بود و توسط موسسه‌ی «آریانا فیلم»، در سال ١٣۵٦ خورشیدی ساخته شد، بازیگر نقش اول زن را به همراه فقیرنبی که بازیگر نقش اول مرد بود، بازی کرد.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ افغانستان‌شناسی │ زندگی‌نامه │ هنرمندان سینما و تئاتر افغانستان