جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ دی ۱۰, یکشنبه

ناحیه‌ی شهوانی

از: دانشنامه‌ی آریانا

ناحیه‌ی شهوانی


فهرست مندرجات
میل جنسیبرانگیختگی جنسی

ناحیه‌ی شهوانی (به انگلیسی: Erogenous zone)، منطقه‌ی از بدن انسان است که دارای حساسیت بالایی بوده و نوازش (Sexual stimulation) این ناحیه ممکن است به خیال‌پردازی جنسی (Sexual fantasy)، برانگیختگی جنسی (Sexual arousal) و اوج لذت جنسی (Orgasm) منجر شود. البته در بدن انسان، اعم از زن و مرد، نواحی مختلف وجود دارند که دارای چنین ویژگی‌های می‌باشند. بنابراین، می‌توان گفت، تمام انسان‌ها این مناطق جنسی را در بدن خود دارند هر چند ممکن است شدت حساسیت این مناطق از فردی به فرد دیگر متغیر باشد. نوازش این مناطق ممکن است سبب برانگیختگی ملایم، متوسط یا شدید شود.

مناطق جنسی می‌توانند با نوع انگیختگی طبقه‌بندی شوند. بیشتر مردم به هنگام لمس پلک‌ها، ابروها، شانه‌ها، بازوان، دست‌ها، و موها تحریک می‌شوند.


واژه‌شناسی

واژه‌ی انگلیسی Erogenous، با تلفظ آمریکایی: Erogenous صفتی است برای بیان نواحی از بدن، که می‌توانند حس خوشایند جنسی داشته باشند. این واژه از ترکیب دو واژه‌ی یونانی ἔρως (یعنی érōs به‌معنای «عشق» یا Love) و پسوند γενής (یعنی -genḗs به‌معنای «تولد» یا Born، که در انگلیسی به‌معنای Producing = خلقت، یا آفرینش است) برساخته شده است و در ترکیب با Zone، با تلفظ آمریکایی: Zone که به‌معنای «منطقه» یا «ناحیه»ی است که از مناطق پیرامون خود متفاوت می‌باشد، همان مفهوم بالا را می‌رساند.


دسته‌بندی

مناطق جنسی یا نواحی شهوانی بدن (Erogenous zones) را می‌توان - به‌طور کلی - به دو دسته: مناطق غیرخاص (Nonspecific zones) و مناطق خاص (Specific zones) تقسیم کرد.

مناطق غیرخاص (Nonspecific zones): در مناطق غیرخاص، پوست شبیه به پوست نرمال مودار است، که دارای تمرکز طبیعی عصب و پیازچه‌های مو می‌باشد. این مناطق شامل پشت و طرفین گردن (sides and back of the neck)، بخش داخلی بازوها (inner arms)، زیر بغل‌ها (axillae یا armpits) و اطراف میانی سینه (sides of the thorax یا chest) هستند. معمولاً غلغلک‌دادن، نوازش‌کردن و اندک تحریک نمودن این نواحی سبب واکنش احساسات شدید می‌شود.

مناطق خاص (Specific zones): مناطق خاص با واکنش جنسی ( sexual response) مرتبط هستند و شامل لب‌ها (lips)، نوک پستان‌ها (nipples) و نواحی اندام‌های تناسلی (areas of the genitals)، به‌ویژه: غلفه یا پوست ختنه‌گاه مردان (foreskin)، تاج یا حلقه‌ی دور سر آلت مردی (corona of the glans penis)، فرج (vulva) و به‌خصوص کلیتوریس (clitoris) زنان و میان‌دوراه (perianal skin) می‌شوند. عصب‌شناسی (نورواناتومی و نوروفيزيولوژی) ناحیه‌های شهوانی تا حدودی ناشناخته است. این ناحیه‌ها ظاهراً غِشاهای مُخاطی پوست (mucocutaneous skin) هستند که مجاری تناسلی (واژن و مقعد) را می‌پوشانند.

مناطق محرک احساسات جنسی غیرخاص و خاص زنان و مردان


اندام‌های جنسی

اندام‌های جنسی (Sex organs)، بخشی از بدن انسان هستند که در آمیزش جنسی و تولید مثل جنسی درگیر می‌باشند و در مجموع به آن‌ها دستگاه تناسلی گفته می‌شود. هم‌چنین به اندام‌های جنسی بیرونی مردان و زنان که قابل مشاهده هستند، جنیتیلیا (genitalia) یا جنیتالز (genitals) نیز می‌گویند. این اندام‌ها در میل جنسی، برانگیختگی جنسی، آمیزش جنسی و اوج لذت جنسی نقش بسیار فعال دارند.

مرد (Male ممکن است با تحریک تمام آلت مردانه، به‌ویژه نوک آلت و پیش‌پوست آن، یا جلو کیسه‌ی بیضه و پوست اطراف آن و نیز پوست میان‌دوراه و دورادور معقد از طریق لمس و نوازش با دست یا تماس زبانی شریک جنسی، برانگیخته شود.

بیضه‌ها که با پوست نازک و نرمی پوشیده شده‌اند، از قسمت‌های محرک بدن مردان است که بیش‌ترین میزان رگ و اعصاب در آن‌جا جمع شده‌ است. هر مردی دوست دارد، شریک جنسی‌اش کشاله ران و بیضه‌ها او را لمس کند و با انگشتان به‌صورت دایره‌ای به آرامی بمالد. هم‌چنین، لمس دهانی بیضه‌ها برای مردان تحریک‌کننده‌تر و بسیار لذت‌بخش‌تر است. به‌علاوه، ناحیه‌ی مقعد مرد پایانه‌های حسی (Nerve endings) زیادی دارد، که می‌توان آن را با انگشت تحریک کرد. انگشت‌کردن مقعدی، هم‌چنین روش مؤثری برای تحریک غده‌ی پروستات در مردان است و از این طریق می‌تواند انگشت‌شونده را به ارگاسم برساند. در زنان نیز انگشت‌کردن در مقعد می‌تواند به تحریک اسفنج میان‌دوراه منجر شود.

زن (Female): در دستگاه تناسلی زنان، ناحیه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند در هنگام رابطه‌ی جنسی نقاط حساس و تحريك‌پذير زن باشند. بخش‌های فرج، به‌ویژه کلیتوریس، حساس‌ترین ناحیه‌ی شهوانی و منشأ اصلی تمایل جنسی در زنان است. افزون بر این، سه نقطه‌ی فوق‌العاده حساس در دستگاه تناسلی زنان وجود دارد که تحریک آن‌ها می‌تواند سبب برانگیختگی جنسی و حتی اوج لذت جنسی (ارگاسم) زنان شود. یکی از این نقاطه، به‌نام یو-سپات (U-spot) نامیده می‌شود و در واقع، این ناحیه‌ی شهوانی، تکه‌ی از بافت‌های حساس است که اندکی پایین‌تر از کلیتوریس، در قسمت بالا و دو طرف پیشاب‌راه یا مجرای ادرار (Urethral opening) قرار دارد. یو-سپات تقریباً تاکنون ناشناخته بود و اخیراً توسط کارشناسان پژوهش بالینی آمریکایی کشف شد. این ناحیه، هنگامی که با آرامی به‌وسیله‌ی زبان، انگشت یا نوک آلت تناسلی مرد نوازش و تحریک شود، واکنش فوق‌العاده غیرمنتظره دارد. موضع دیگر، جی-سپات (G-Spot) است که در عمق تقریبی دوسوم دیواره‌ی قدامی (سقف) مهبل قرار گرفته‌ است. برای بسیاری از زنان نقطه‌ی جی، ناحیه‌ای بسیار حساس و تحریک‌کننده‌ است که ساعت‌ها به آن‌ها لذت می‌دهد. از این‌رو، آن‌ها بر این باورند که تحریک این ناحیه‌ی شهوانی، برای اوج لذت جنسی (ارگاسم) ضروری است. این در حالی است که برای خیلی‌های دیگر، جی-سپات، فقط نقطه‌ای برآمده در واژن است که اگر بیش از اندازه دستکاری شود فرد احساس دفع ادرار می‌کند و تعدادی از زن‌ها هیچ حسی در این نقطه احساس نمی‌کنند و خیلی‌ها هم اصلاً این نقطه را در واژن خود ندارند. ناحیه‌ای دیگری که آن‌هم‌ هنوز ناشناخته مانده است، آ-سپات (A-Spot) است، که می‌تواند منبع سرشار از لذت برای برخی از زنان باشد. این ناحیه که به مشکل تحریک می‌شود، در داخل واژن، نزدیک به دهانه‌ی رحم قرار دارد. مشکل در این است، که تقریباً غیرممکن است، این نقطه را با انگشت تحریک کرد. این ناحیه، فقط توسط آلت مردانه تحریک می‌شود. بهترین حالت برای تحریک آ-سپات، روش آمیزش جنسی رو در رو (Missionary position) و روش دخول از پشت (Rear-entry position) است. در روش اولی، فورنیکس قدامی (Anterior fornix) و در روش دوم، فورنیکس خلفی (Posterior fornix) مهبل زن به‌خوبی تحریک می‌شود. گذشته از این‌ها، به‌تازگی برخی از متخصصان امور جنسی از نقطه‌ی چهارم نیز نام برده‌اند که می‌تواند تحریک آن برای زنان لذت‌بخش باشد. این ناحیه، او-سپات (O-spot) نام دارد. دکتر جنیفر برمن (Dr. Jennifer Berman)، متخصص ارولوژیست و بیماری‌های جنسی زنان می‌گوید: «این نقطه، در دیواره‌ی خلفی (پشتی یا عقبی) واژن [به سمت رکتوم]، اندکی جلوتر از گردنه‌ی رحم واقع است».

اندام‌های جنسی در دستگاه تناسلس زنان


سر

دهان (Mouth) (به‌ویژه زبان و لبان)، گردن (Neck) و گوش‌ها (Ears) از جمله ناحیه‌های شهوانی در سر (Head) هستند. بازی‌کردن با موهای زنان آرامش خوبی به آن‌ها می‌دهد. بیش‌تر مردها نیز از نوازش سر و موهای‌شان به‌خصوص عبور انگشت از بین موها لذت می‌برند. علت این امر رهاسازی هورمون اندورفین در اثر ماساژ پوست سر است.

دهان (Mouth): لب‌ها (Lips) و زبان (Tongue) نقاط حساس بدن هستند که به‌وسیله‌ی بوسیدن، لیسیدن و مکیدن می‌توانند تحریک شوند. در برخی افراد گزش لبان نیز می‌تواند منجر به انگیزش جنسی آنان شود.

گردن (Neck): بوسیدن، مکیدن و گاه گاز گرفتنِ پوست گردن و پشت گردن، تقریباً در زنان و مردان اثر یکسانی دارد و لذت‌آور و تحریک‌پذیر هستند.

گوش‌ها (Ears): برخی از افراد، از بوسیدن، لیسیدن، گزیدن و حتی زبان‌زدن لاله‌ی گوش (Earlobe) و خارج آن لذت می‌برند. نرمه گوش پایانگاه بسیاری از عصب‌ها است و به این خاطر برای بسیاری از افراد به عنوان یکی از ناحیه‌های شهوانی حس می‌شود. دزموند موریس (Desmond Morris)، جانورشناس، رفتارشناس و هم‌چنین انسان‌شناس بریتانیایی، در کتاب خود به‌نام «میمون برهنه» (The Naked Ape: A Zoologist's Study of the Human Animal)، که نخستین‌بار در سال ۱۹۶۷ میلادی در لندن منتشر شد، نوشت «فرگشت نرمه‌ی گوش به‌عنوان یکی از ناحیه‌های شهوانی بدن بدین‌منظور بوده تا فرگشت بشر به‌سمت زندگی تک‌همسری را تسهیل کند.»[]


تنه

تنه (Torso)، که در کالبدشناسی شامل مجموع دو قسمت سینه و شکم است، در آن پستان و نوک پستان، شکم و ناف، و کمر جزو مناطق شهوانی محسوب می‌شوند.

سینه (Chest): پستان زنان و تا اندازه‌ای سینه مردان عملکرد تحریک جنسی نیز دارند؛ زیرا تراکم عصب‌هایی که انتهای حسی آن‌ها در سر پستان قرار دارد زیاد است و بنابر این لمس این ناحیه پیام‌های زیادی به مغز ارسال می‌کند. هاله‌ی پستان (Areola) و نوک پستان (Nipple) دارای گلژی مازونی (Golgi-Mazzoni) هستند. نوک پستان مردان و زنان یکی از نواحی شهوانی به‌شمار می‌آید که معمولاً توسط دست یا زبان در عشق‌بازی پیش از عمل جنسی تحریک می‌شود. بافت عصبی در نوک پستان مرد و زن مشابه می‌باشد، هر چند توزیع بافت عصبی در مردها متمرکز و در زنان پخش می‌باشد. پس از بلوغ به‌دلیل تأثیرات هورمونی سینه زنان حساس‌تر می‌شود. نوک پستان حین تحریک جنسی به‌صورت سفت و شق در می‌آید. تحریک شدید نوک پستان ممکن است منجر به افزایش تولید اکسی‌توسین (Oxytocin) و پرولاکتین (Prolactin) شود که می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر اندام تناسلی فرد داشته باشد؛ حتی به‌همین دلیل است که برخی از افراد هر دو جنس می‌توانند به تنهایی از طریق تحریک نوک پستان به ارگاسم برسند. بنابراین، نوک پستان و هاله‌ی دور پستان توانایی تحریک‌شدن جنسی را دارا می‌باشند و در برخی زنان تحریک شدید این نواحی می‌تواند منجر به اوج لذت جنسی شود.

شکم و ناف (Abdomen and navel): بسیاری از افراد تحریک‌شدن (از طریق بوسیدن، گاز گرفتن، خارش، لرزاندن، یا قلقلک) شکم، به‌ویژه در نزدیکی ناحیه‌ی شرمگاه (Pubic region یا Hypogastrium) را جذاب می‌دانند. تحریک این ناحیه می‌تواند موجب برانگیختگی شدید در مردان و زنان شود، حتی در بعضی‌ها قوی‌تر از تحریک اندام‌های جنسی می‌باشد. هم‌چنین ناف، یکی از نواحی شهوانی به‌حساب می‌آید، که حساسیت بالایی دارد؛ چنان‌که اگر ناف و مناطق اطراف آن توسط انگشت و نوک زبان لمس شود، باعث تحریک منحصر به‌فرد می‌شود. مدونا، خواننده و بازیگر مشهور آمریکایی، باری در گفت‌وگو با مجله‌ی «SPIN» (مه ۱۹۸۵ میلادی) گفت: «زمانی‌که انگشتم را در ناحیه‌ی نافم (Belly button) می‌کشم، احساس می‌کنم عصبی در مرکز بدن من است که تا ستون فقراتم را به لرزه در می‌آورد».

استخوان خاجی (Sacrum): استخوان خاجی یا ساکروم، یکی از استخوان‌های تشکیل‌دهنده‌ی لگن خاصره است، که مثلثی‌شکل بوده و در پایین ستون مهره‌های کمر، در زیر آخرین مهره کمری قرار گرفته و در پشت لگن، بین دو استخوان کوهانه (بی‌نام، هیپ) قرار دارد. این استخوان در ناحیه کمر نیز جزو نواحی شهوانی محسوب می‌شود.


بازوها


زیر بغل


انگشتان دست


پاها


کف و انگشتان پا


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...