جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ دی ۹, شنبه

محمدیونس عزیز

از: دانشنامه‌ی آریانا

یونس عزیز


فهرست مندرجات
موسیقی در افغانستانآوازخوانان افغانستان

محمدیونس عزیز (زاده‌ی ۱۳۲۰ خ - درگذشته‌ی ۱۳۹۶ خ)، خواننده معروف افغانستان است، که نخستین آوازخوان آماتور این کشور شناخته می‌شود. از او، در رادیو بیش از دویست آهنگ و در تلویزیون ملی افغانستان هم حدود سی آهنگ ثبت شده است.


زندگی‌نامه
یونس

محمدیونس در سال ۱۳۲۰ خورشیدی در کابل زاده شد. او در مدرسه‌ی امانی کابل آموزش دید و پس از آن در مسکو در رشته‌ی زمین‌شناسی تحصیل کرد. او از جمله اولین آوازخوانان موسیقی آماتور در افغانستان بود که در هشت سالگی به هنر موسیقی رو آورد و آوازخوانی در رادیو افغانستان را در دهه‌ی ۵۰ خورشیدی آغاز کرد.

پس از کودتای هفتم ثور و اشغال افغانستان توسط نیروهای ارتش سرخ شوروی، به پاکستان مهاجر شد و سال‌های زیادی را در آن‌جا زندگی کرد. سپس، به استرالیا پناهنده شد و با همسر، دختر و دو پسرش مدت ۱۷ سال آخر عمرش را در شهر ملبورن، استرالیا می‌زیست.

سرانجام، در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۷ میلادی، یونس پس از بیمارى طولانى در سن ۷۶ سالگى در بیمارستانی در استرالیا درگذشت.


آثار

یونس در رادیو بیش از ۲۰۰ آهنگ دارد و در تلویزیون ملی افغانستان هم حدود ۳۰ آهنگ ضبط کرده است. او هم‌چنین چهار آلبوم از آهنگ‌های خود را نیز به بازار عرضه کرد. آخرین آلبوم او به‌نام «یادگار» بود که در استرالیا منتشر شد و استاد خلیل گداز آهنگسازی آن را برعهده داشت و برادر یونس هم در تهیه آن کمک کرد. یکی از آهنگ‌های مشهور او، آهنگ «من امسال بی او بهاری ندارم» است.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ افغانستان‌شناسی │ موسیقی در افغانستان │ هنرمندان