جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ اردیبهشت ۱۷, دوشنبه

اعتیاد جنسی

از: دانشنامه‌ی آریانا

اعتیاد جنسی


سکسولوژیاعتیاد

اعتیاد جنسی یا اعتیاد به سکس (به انگلیسی: Sexual addiction یا Sex addiction)، به نبود توانایی در مهار یا به تعویق انداختن تمایلات و فعالیت‌های جنسی گفته می‌شود. در واقع رابطه‌ی جنسی و اندیشدن به آن، افکار معتاد را تحت سیطره‌ی خود قرار می‌دهد و نیاز به انگیختگی جنسی جای نیاز به صمیمت را می‌گیرد. علت آن معمولاً بدرفتاری با معتادین در سنین کودکی می‌باشد. اعتیاد به سکس، در حال حاضر به‌عنوان یک بیماری با تشخیص بالینی شناخته نمی‌شود. به این معنا که تاکنون آمار رسمی از تعداد افرادی که برای دریافت کمک و درمان در این مورد به خدمات ملی بهداشت بریتانیا مراجعه کرده باشند، وجود ندارد. سازمان خیریه‌ای «ریلیت» (Relate) در بریتانیا، اعتیاد به سکس را این‌گونه تعریف می‌کند: هر گونه فعالیت جنسی که احساس شود «از کنترل خارج شده است». طبق آن‌چه معتادان جنسی گمنام (Sexaholics Anonymous، به اختصار: SA)، که یک انجمن جهانی غیرانتفاعی است، که به بهبودی «معتادان جنسی» (Sexaholics) کمک می‌کند، می‌گوید، یک معتاد جنسی کسی است که برای او «شهوت به یک اعتیاد تبدیل شده است».

باور داشتن و نداشتن به این که کسی می‌تواند معتاد به سکس شود به طور گسترده‌ای بستگی به این دارد که اعتیاد چگونه تعریف شود؛ اما تاکنون اعتیاد، تعریفی که رسماً پذیرفته شده باشد، ندارد. اعتیاد، وابستگی فیزیولوژیک به چیزی است که ترک آن باعث آسیب جسمانی شود. بنابراین به گفته‌ی فریدریک توئتس، استادیار افتخاری دانشگاه آزاد بریتانیا، سکس «نمی‌تواند اعتیاد باشد». اما به باور او تعریفی گسترده‌تر از اعتیاد می‌تواند مفیدتر باشد.

از سوی دیگر، بسیاری اعتیاد به سکس را به‌عنوان یک بیماری واقعی قبول ندارند. دیوید لی، درمانگر جنسی می‌گوید رفتارهایی که معمولاً به‌عنوان اعتیاد به سکس از آن یاد می‌شود، در واقع علائم درمان‌نشده‌ی اختلال خلقی و اضطراب است که شواهد کافی برای درمان آن وجود ندارد: «معادل خواندن سکس و خودارضایی با الکل و موادمخدر مضحک است. افرادی که به الکل اعتیاد دارند، ممکن است در صورت ترک آن بمیرند. اعتیاد به سکس بیش‌تر بستگی دارد به برداشت‌هایی که از ارزش‌های اخلاقی درباره‌ی سکس سالم وجود دارد؛ یعنی اگر کسی بیش‌تر سکس داشته باشد یا سکس متفاوت از برداشت درمانگر داشته باشد، معتاد به سکس تلقی می‌شود.»


پیشینه‌ی تاریخی

نتیجه‌ی پژوهشی که در سال ٢٠١٤ منتشر شده نشان می‌دهد که فعالیت مغز افراد معتاد به تماشای پورن مشابه فعالیت مغزی افراد معتاد به مواد مخدر، در زمانی است که ماده‌ی مورد نظرشان به آن‌ها نشان داده شود. در آن‌زمان، دکتر ولریا وون، پژوهشگر ارشد این تحقیق در دانشگاه کمبریج گفت: «این نخستین مطالعه‌ای است که به افرادی با چنین اختلالی پرداخته و فعالیت مغزی آن‌ها را بررسی کرده، اما فکر نمی‌کنم که در این مرحله به‌حد کافی در این باره بدانیم و بتوانیم صریحاً بگوییم که این اعتیاد است.»

اعتیاد به سکس قرار بود در نسخه‌ی جدید کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) که یک راهنمای مهم تشخیصی در بریتانیا و آمریکا است، گنجانده شود اما به‌دلیل فقدان شواهد کافی، از آن صرف‌نظر شد.

اما اکنون پیشنهاد شده که اختلال «رفتار جنسی اجباری» در راهنمای «طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها» (ICD) گنجانده شود. این کتاب راهنما را سازمان جهانی بهداشت تهیه می‌کند.


تشخیص

...


درمان



همه‌گیرشناسی



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ سکسولوژی