جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ مرداد ۲, سه‌شنبه

محمدالماس زاهد

از: مهدیزاده کابلی

از کوخ‎نشینی تا کاخ‎نشینی

درنگی بر خدمت و خیانت رهبران افغان‬‎


فهرست مندرجات

.



آشنایی با جنگ‌سالاران افغانستان

حاجی الماس، جنگ‌سالار حزب اسلامی که بعدها به حزب جمعیت اسلامی پیوست.

محمدالماس زاهد (Mohammad Almas Zahid) (زاده‌ی ۱۳۳۹ خ)، معروف به «حاجی الماس»، فرمانده جهادی حزب اسلامی، نماینده مردم ولایت پروان در شورای ملی، و مشاور رئیس‌جمهور اشرف غنی در امور انسجام ملی مردم افغانستان است. سایت رسمی ولسی‌جرگه (شورای ملی افغانستان) او را چنین معرفی کرده است: «محمدالماس زاهد پسر الحاج محمداكبر متولد سال ۱۳۳۹ قريه‌ی رباط ولسوالی بگرام ولايت پروان، سکونت اصلی ولايت پروان و سکونت فعلی شهر کابل؛ تحصیلات: بکلوريا؛ سابقه وظیفوی: قوماندان قول اردوی نمبرپنج و حالت مدنی: متاهل، دارای شش پسر و پنج دختر».

محمدالماس فرزند حاجی محمداکبر، در سال ۱۳۳۹ خورشیدی، در قريه‌ی رباط شهرستان بگرام استان پروان به‌دنیا آمد و تا صنف يازدهم درس خواند، سپس فرار کرد و به صفوف مجاهدین در حزب اسلامی گلبدین حکمت‌یار پیوست. او خود می‌گوید:

    «تا صنف يازدهم درس خوانده و دليل ناتمام‌ماندن تعليماتش را کودتاى هفت ثور ١٣۵٧ می‌داند و می‌گويد که در آن‌وقت، کمونست‌ها قصد دستگيرى او را داشتند، در حالى‌که با هیچ حزب یا تنظيم رابطه‌اى نداشت. نخست با روحيه‌ی وطن‌دوستى و دين‌دوستى عليه روس‌ها و کمونيست‌ها فعاليت نظامى را آغاز کرد و بعداً با حزب اسلامى پيوست.»

حاجى الماس، در حالی‌که در زمان جهاد فرمانده حزب اسلامى بود، اما در دوران حکومت مجاهدين، در اوایل دهه‌ی ٧٠ قوماندانى قول اردوى نمبر پنج (فرمانده لشکر شماره ۵) - مربوط ولايات کابل ، لوگر، ميدان‌وردگ، پروان و کاپيسا - را به‌عهده داشت. در این زمان، شهر کابل بين تنظيم‌هاى جهادى تقسيم شده بود و حکومت اسلامی برهان‌الدین ربانی و حزب اسلامى گلبدین حکمت‌یار بر ضد يکديگر می‌جنگيدند. در این جنگ‌ها که شماری از ژنرال‌های زمان حکومت دکتر نجیب هم سهم داشتند، بیش‌تر نواحی شهر کابل ویران و حدود ۶۵ هزار کابلی کشته شدند.

وقتی طالبان به‌قدرت رسیدند، حاجی الماس هم‌چنان در کنار فرمانده احمدشاه مسعود باقی ماند و بیش‌تر به کار تجارت کشمش به روسیه می‌پرداخت. او خود می‌گوید: «در دوران مقاومت در عرصه‌ی تجارت فعاليت داشتم و بيش‌تر صادرات کشمش را به مسکو انجام می‌دادم.»

حاجی الماس، در ارتباط با فساد جنگ‌سالاران جهادی می‌گوید: «ما امتحان خود را دادیم، به‌خود خدمت کردیم، بلندمنزل‌ها (ساختمان‌های چندطبقه) ساختیم، بچه‌های (فرزندان) خود را در خارج جای‌به‌جای کردیم، ولی به این ملت چه کردیم؟» [۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها