جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ تیر ۲۶, سه‌شنبه

روز جهانی جمعیت

از: دانشنامه‌ی آریانا

روز جهانی جمعیت


فهرست مندرجات
سازمان ملل متحدجمعیت جهان

روز جهانی جمعیت (به انگلیسی: World Population Day)، یک رویداد سالانه (Annual event) است، که هر سال روز ۱۱ ژوئیه (برابر با ۲۰ تیرماه) برگزار می‌شود و هدف آن افزایش آگاهی مردم از مسائل جمعیت جهانی، مانند اهمیت تنظیم خانواده، برابری جنسیتی، فقر، بهداشت مادران و حقوق بشر است. این رویداد نخستین‌بار توسط شورای حکومتی (Governing Council) برنامه‌ی پیشرفت و توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) در سال ۱۹۸۹ تأسیس شد.


پیشینه‌ی تاریخی

جمعیت جهان در سال ۱۹۵۰ میلادی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر بود اما در فاصله کمتر از ۴۰ سال دو برابر شد و در روز یازدهم ژوئیه ۱۹۸۷ از مرز ۵ میلیارد نفر گذشت. این افزایش جمعیت نیاز جدی به توسعه پایدار، توسعه‌ی شهری،‌ دسترسی به خدمات بهداشتی و قدرت‌بخشیدن به جوانان را بیش از پیش ضرورت بخشید. با توجه به چنین رویکردی در سال ۱۹۸۹ میلادی،‌ سازمان ملل متحد پیشنهاد داد تا ۱۱ ژوئیه هر سال به‌عنوان «روز جهانی جمعیت» از سوی تمام کشورهای جهان با هدف حفظ زندگی انسان‌ها، کاهش فقر، ایجاد تعادل در رشد جمعیت ‌و ایجاد خانواده‌ها و جوامع سالم و خوشبخت و یک دنیای بهتر و سالم‌تر؛ در نظر گرفته شود.

این روز توسط دکتر کا سی زاچاریها (Dr K. C. Zachariah)، متخصص آمارگیری بانک جهانی، پیشنهاد شد که در آن زمان جمعیت جهان به حدود پنج میلیارد نفر رسد.


رشد جمعیت جهان

...


رشد جمعیت افغانستان



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...