جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ آبان ۹, چهارشنبه

پهلوان احمدجان پنجشیری

از: دانشنامه‌ی آریانا

پهلوان احمدجان پنجشیری


فهرست مندرجات
ورزش در افغانستانکشتی‌گیران افغانستان

احمدجان پنجشیری (به انگلیسی: Pahlavân Ahmed Jon Panjshiri) (زاده‌ی ۱۳۲۵ خ - درگذشته‌ی ۱۳۵۸ خ)، مشهور به لقب «پهلوان»، کشتی‌گیر مشهور افغان و در فرهنگ ورزشی افغانستان نماد عیاری و جوانمردی بود، او به‌عنوان رئیس المپیک این‌کشور در آخرین سال زندگی خود برگزیده شد که به‌طور مرموز به‌دست مجاهدین پنجشیر، به اتهام‌ ستمی‌بودن و جاسوس دولت به‌قتل رسید.


زندگی‌نامه
پهلوان احمدجان پنجشیری

احمدجان فرزند سرهنگ محمدصدیق‌خان پنجشیری، در سال ۱۳۲۵ خورشیدی، در یک خانواده‌ی دیندار نظامی از اهالی حصه‌ی اول قریه‌ی سفیدچهر شهرستان پنجشیر، در ده‌افغانان کابل به‌دنیا آمد. تعلیمات ابتدایی را در مدرسه‌ی بی‌بی مهرو کابل به پایان برد و وارد مدرسه نظامی (حربی شونځی) شد. اما یک‌سال بعد به فراگیری رشته‌ی ورزش کشتی شامل سپورت معارف گردید. او به ورزش کشتی‌گیری در سن پانزده سالگی روی آورد و با استعداد و توانایی‌که داشت به‌زودی در بین هم‌قطارانش، در کشتی آزاد، ورزشکار ممتاز شد.

احمدجان پهلوان، با تلاش و تمرینات متداوم، کامیاب از آزمون‌های دشوار به‌در آمد و عضویت تیم ملی کشتی‌گیری (پهلوانی) کشور را به‌دست آورد. وی در ۵۲ مسابقه‌ی داخلی و خارجی کشتی‌گیری، موفق به کسب لقب قهرمانی شد و مدال‌های طلا، نقره و برنز را از آن خود کرد و خود را بر کرسی قهرمانی وزن دوم تیم ملی قرار داد.

وی، در طول زندگی خود به کارهای عام‌المنفعه پرداخت و خدماتی به محرومان پنجشیر انجام داد. افزون بر این، به‌منظور تشویق جوانان، باشگاه‌ ورزشی آزادی، کلوپ ورزشی پنجشیر، و باشگاه ورزشی جوانان را بنیان نهاد. او هم‌چنین علاقه‌ی فراوان به کتاب‌خوانی و سرودن شعر داشت.

به‌سال ۱۳۵۱، پهلوان احمدجان، برای انجام فرضیه‌ی حج به مکه رفت و در سال ۱۳۵۷، به‌عنوان رئیس کمیته‌ی ملی المپیک افغانستان منصوب شد. چندی بعد، به پنجشیر رفت و در صف جهاد مردم علیه حکومت تره‌کی-امین شرکت جست و قیام مردم در این شهرستان را سازماندهی کرد.

در این زمان، احمدشاه مسعود که پس از شورش‌گری نافرجام، به تحریک پاکستان برضد دولت جمهوری افغانستان، در سال ۱۳۵۳، توسط مردم از پنجشیر به پاکستان رانده شده بود، به افغانستان بازگشت تا رهبری جهاد این خطه را به‌دست آورد. او در مسیر راه نورستان با پهلوان احمدجان روبه‌رو شد و با حمایت او، از طریق دره‌ی مکنی، به پنجشیر آمد. سپس مسعود مبلغی ۳۰۰۰۰ افغانی به پهلوان داد تا به کابل رفته و مخفیانه چند نفر افسر نظامی مخالف دولت و دکتر را - برای معالجه‌ی مجاهدین زخمی - به پنجشیر بیاورد. هنگامی‌که او به کابل بود، در پنجشیر شایعه شد که گویا پهلوان احمدجان به دامان حکومت کمونیستی پناه برده است. وقتی او به پنجشیر باز گشت به‌طور مرموزی به قتل رسید.

پهلوان احمدجان پنجشیری، در حال سازماندهی قیام مردمی در پنجشیر که احمدشاه مسعود نیز در این جمع حضور دارد.


مسابقات قهرمانی و افتخارات

پهلوان احمدجان، در بسیاری از مسابقات کشتی‌گیری داخلی و خارجی شرکت کرد و در ۵۲ مسابقه لقب قهرمانی را به‌دست آورد. او در سال ۱۳۴۷، برای انجام مسابقه‌ی کشتی‌گیری به مکسیکو رفت و در سال ۱۳۵۲، در بازی‌های المپیک مسابقات جهانی در مونیخ شرکت کرد و در سال ۱۳۵۷، در بازی‌های کشتی آزاد اتحاد جماهیر شوروی سهم گرفت. در این مسابقات وی در جایگاه‌های اول، دوم و سوم به کسب مدال‌های طلا، نقره و برنز قهرمانی نایل آمد.

پهلوان احمدجان پنجشیری، با سایر ورزشکاران افغان در یکی از مسابقات کشتی جهانی


مرگ و ابهام‌های آن



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...