جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ بهمن ۲۰, شنبه

ملالی موسی نظام

از: دانشنامه‌ی آریانا

ملالی موسی نظام


فهرست مندرجات
چهره‌های فرهنگی افغانستاننویسندگان افغان

ملالی موسی نظام (به انگلیسی: Malalai Musa Nezam) (زاده‌ی ۱۳۲۱ خ)، نویسنده، داستان‌نویس و نقاش افغان است، که در فعالیت‌های رضاکارانه‌ی اجتماعی هم سهم بارز دارد. او یکی از بانوانی‌ست که در جهت منافع ملی با هواداران قوم‌گرایی و جنگ‌سالاران سخت در پیکار فرهنگی است.


زندگی‌نامه
ملالی موسی نظام

ملالی موسی نظام دختر موسی‌خان قندهاری، در سال ۱۳۲۱ خورشیدی (۱۹۴۲ میلادی) در شهر کابل به‌دنیا آمد. آموزش ابتدایی و متوسطه را در سال ۱۹۶۰ میلادی، در دبیرستان (لیسه عالی) ملالی به پایان رساند و سپس، برای فراگیری هنر نقاشی به جمع شاگردان استاد غوث‌الدین، نقاش معروف کشور پیوست. هم‌زمان برای تقویت زبان فرانسوی خود، مدت دو سال کلاس‌های «أليانس فرانسيز» (Alliance Française) را در کابل دنبال کرد.

از آن‌جا که ملالی عطشی برای نویسندگی و دلچسبی فراوان به آموختن ادبیات دری و مقدمات صرف و نحو عربی داشت، پای درس استادانی چون دکتر عبدالاحمد جاوید و غلام‌صفدر پنجشیری در دانشکده‌ای ادبیات و علوم بشری دانشگاه کابل، به‌طور غیررسمی (سامع) نشست و هم‌چنین به‌کار نقاشی و نوشتن داستان‌های کوتاه مشغول بود.

تابلوی «شمع و پروانه» او، که نقاشی با مداد بود، در سال ۱۹۶۰ میلادی برنده‌ی جایزه‌ی دوم نقاشان آماتور در کابل شد. افزون بر این، داستان‌های کوتاه‌ی او در پاورقی‌های روزنامه‌ی انیس هر پنج‌شنبه به‌صورت هفتگی به‌چاپ می‌رسید. داستان «نیم‌تاج هوس» وی در همان‌سال موفق به اخذ جایزه‌ی اول داستان‌های کوتاه گردید. این نوشته علاوه بر این‌که در جراید و مجلات داخل کشور نشر گردید، در بعضی نشریات و کتاب‌های فارسی کشور ایران نیز انتشار یافت، از جمله در کتاب «داستان‌های کوتاه افغانستان» نوشته‌ی محمود خوافی نشر مشهد ایران.

در سال ۱۹۶۳ میلادی، ملالی موسی وارد دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل گردید، و در سال ۱۹۶۶ میلادی، موفق به دریافت مدرک کارشناسی از آن‌جا شد. او به‌سبب اوضاع نابسامان آن‌زمان دانشکده‌ی حقوق، به هیأت علمی آن دانشکده راه نیافت و هم‌چنین از پذیرفتن بورسیه‌ی تحصیلی در دانشگاه سوربون فرانسه نیز امتناع ورزید.

پس از کودتای هفتم ثور ۱۳۵۷ خورشیدی، همسر ملالی، امان‌الله نظام، چندی زندانی شد و پس از رهایی او، آن‌ها ناگزیر به ترک وطن شدند ابتدا به پاکستان رفتند و سپس به انگلستان پناه بردند و از آن‌جا روانه‌ی ایلات متحده امریکا گردیدند. او در سال ۱۹۸۱ میلادی، برای فراگیری مدیریت سفر و گردشگری، به کالج‌ ویرجینیای شمالی پذیرفته شد و پس از دریافت مدرک، در یکی از نمایندگی‌های شهرستان واشینگتن در ایالت ویرجینیا مشغول به‌کار گردید و سپس به‌عنوان مدیر یک دفتر مسافرتی در همان ایالت منصوب شد، که برای مدت بیست سال این سمت را بر عهده داشت.

در این ایام، ملالی موسی نظام دوباره قلم به‌دست گرفت و در کنار نویسندگان وطن‌دوست در مسیر پاسداری از منافع ملی افغانستان دست به‌کار شد. اکنون او به‌عنوان «رضا کارِ اجتماعی» به‌کمک و رهنمایی هموطنان خود در عرصه‌ی امور مسکن، امتیازات بیمه‌ی صحی و غیره نیازمندی‌های اجتماعی آنان فعالیت می‌کند. وی دو پسر و یک دختر دارد که هر سه فرزندش دارای تحصیلات عالی می‌باشند.


آثار

از ملالی موسی نظام، حدود ۲۷۴ مقاله در پورتال افغان-جرمن آنلاین به‌نشر رسیده است. بیش‌تر این نوشته‌های در نقد هواداران قوم‌گرایی و جنگ‌سالاران به‌رشته‌ی تحریر درآمده است.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...