جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ بهمن ۱۸, پنجشنبه

نشست جنگ‌سالاران افغان در مسکو

از: دانشنامه‌ی آریانا

نشست جنگ‌سالاران افغان در مسکو


فهرست مندرجات
طالبانجنگ‌سالاران

نشست جنگ‌سالاران افغان در مسکو (به انگلیسی: Meeting of Afghan Warlords in Moscow)، با حضور نمایندگان گروه طالبان و گروه‌های جنگ‌سالار جهادی و برخی از چهره‌های سیاسی افغان وابسته به این گروه‌ها برای دو روز - از ۱٦ تا ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ خورشیدی (۵ تا ٦ فوریه ۲۰۱۹ میلادی) - در مسکو برگزار شد. در این نشست، از یک سو، هیأت طالبان به ریاست عباس استانکزی، و از سوی دیگر، حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، با ده‌ها نفر از حامیانش، جنگ‌سالار یونس قانونی، جنگ‌سالار محمد محقق، جنگ‌سالار عطامحمد نور، جنگ‌سالار محمداسماعیل، نمایندگان حزب اسلامی جنگ‌سالار گلبدین حکمت‌یار، لطیف پدرام و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی و اجتماعی وابسته به جنگ‌سالاران شرکت داشتند.


جریان مذاکرات

...


قطعنامه‌ی پایانی

...


واکنش دولت افغانستان

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در گفتوگوی ویژه با تلویزیون خصوصی طلوع‌نیوز، می‌گوید که شرکت‌کنندگان نشست مسکو صلاحیت اجرایی ندارند و نمی‌توانند از افغانستان نمایندگی کنند. او گفت: «همراه کی، چی را موافقه می‌کنند؟ قدرت اجرایی‌شان کجا است؟ صدها مجلس این‌گونه شود تا دولت افغانستان، شورای ملی افغانستان، نهادهای قانونی افغانستان روی آن صحه نگذارند، کاغذ است».

امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی، وزیر کشور و عضو تیم انتخاباتی رییس‌جمهور غنی در واکنش به شرکت شماری از رجال سیاسی در نشست صلح مسکو گفت: «امروز شماری از آدم‌های کلان سیاسی که هر یک ده‌ها تن محافظ دولتی دارند و از بیم ترور و طالب سرک‌ها را مسدود کرده‌اند، در رفت‌وآمد خود مردم‌آزاری می‌کنند و مانع ترافیک می‌شوند، امروز با طالبان و تروریست‌ها صلح شخصی انجام دادند یعنی از لست سیاه طالبان خارج شدند. بهتر است در بازگشت از مسکو محافظان خود را که از بودجه ملت و دولت افغانستان تمویل می‌گردد رخصت نمایند، کوچه‌ها را باز سازند، سرک‌ها را به‌خاطر رفت‌وآمد خود بسته نکنند، اسلحه با خود حمل نکنند و اگر عساکر قوای مسلح و کارمندان ملکی دولتی اسیر طالب شدند به‌خواست مردم پاسخ دهند.»

او هم‌چنان افزود: «در ادبیات استخباراتی روسی هر کس روایت بیگانه را قبول کند و برای تحقق آن رضاکارانه و از روی باور کار نمایند، احمق کارآمد خطاب می‌گردد. این افشای یک میتود است و مخاطب من کدام شخص خاص نیست. اما هر کس که دیوار نم‌کش بوده و خود را در این آیینه ببیند، مشکل آن‌هاست. قبل از گام‌گذاری باید سنجید و متوجه بود تا نشود در جایگاه احمق کارآمد قرار گرفت. امروز روایت بیگانه این است که افغانستان دولت ندارد و دولت‌اش باید در بیرون طرح‌ریزی گردد. امروز روایت جاسوس بیگانه این است که باید اردو منحل گردد. کسی‌که می‌خواهد اردوی پر افتخار افغانستان منحل گردد با او نباید سخن گفت بلکه در موقع مناسب یک گلوله به تقدیرش نثار کرد. اگر پس از فردا طالب بازهم قتل‌عام انجام داد، مردم بدانند که آدرس متحدین سیاسی طالب در کابل در کجاست. فکر کنید و تبصره نمایید.»


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...