جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ اسفند ۶, دوشنبه

سال ۲۰۱۸، مرگ‌بارترین سال در افغانستان

از: بی‌بی‌سی

جنگ در افغانستان

سال ۲۰۱۸، مرگ‌بارترین سال در افغانستان‬‎


آمار تلفات جنگ افغانستان در سال ۲۰۱۸‬‎

در سال ۲۰۱۸ میلادی، جنگ در افغانستان مرگ‌بارتر از سال‌های گذشته بود.

با گذشت ۱۸ سال از جنگ در افغانستان، که طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکاست، خشونت‌ها از هر زمانی بدتر شده است. چنان‌که در سال ۲۰۱۸ میلادی، جنگ در افغانستان مرگ‌بارتر از سال‌های گذشته بوده است.

براساس یک گزارش تحقیقی دانشگاه براون ایالات متحده‌ی آمریکا، جنگ افغانستان از سال ۲۰۰۱ میلادی که نیروهای زیر رهبری امریکا حکومت طالبان را سقوط دادند تا ۲۰۱۴ نزدیک به ۱۰۰ هزار کشته و به‌همین میزان زخمی به‌جا گذاشته بود.

در سال ۲۰۱۵، دويچه‌وله دری نوشت: «این تحقیق زیر عنوان «هزینه‌های جنگ» که توسط انستیتوی مطالعات بین‌المللی واتسون دانشگاه براون ایالات متحده‌ی آمریکا انجام شده، به تلفات مرتبط با جنگ و بی‌جاشدگی در افغانستان و پاکستان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ پرداخته است.

نیتا کراوفورد، نویسنده‌ی این تحقیق گفت که تعداد مجموعی کشته‌های نظامی و ملکی در هر دو کشور به ۱۴۹ هزار تن می‌رسد و هم‌چنین ۱۶۲ هزار تن دیگر به‌شدت زخمی شده‌اند. او با اشاره به ارقام رو به افزایش سالانه‌ی تلفات جنگ در افغانستان، گفت آمار نشان می‌دهد که جنگ در افغانستان رو به پایان نبوده، بلکه «بدتر می‌شود».

سازمان ملل متحد گفته است که تلفات غیرنظامیان در افغانستان در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۶ درصد افزایش یافته است. در این مدت زمانی ۹۷۴ فرد غیرنظامی کشته و ۱۹۶۳ تن دیگر زخمی شده‌اند.

کراوفورد گفت که هرچند از تلفات نظامیان آمار دقیق وجود دارد، اما تأیید کردن رقم دقیق تلفات مردم غیرنظامی دشوار است. او بیان داشت که این گزارش براساس آمار دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و دیگر منابع نوشته شده است.

بیش‌تر تلفات غیرنظامی در افغانستان بعد از سال ۲۰۰۷ اتفاق افتاده است. ملل متحد میان سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ کشته‌شدن ۱۷ هزار و ۷۰۰ فرد غیرنظامی را ثبت کرده است. خانم کراوفورد گفت که بسیاری افراد غیرنظامی توسط شورشیان کشته شده‌اند. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که از مجموع تلفات، ۲۶۲۷۰ فرد غیرنظامی افغانستان بر اثر پیامد مستقیم جنگ جان باخته و ۲۹۹۰۰ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

رقم مجموعی تلفات که در این گزارش ذکر شده است، شامل تلفات مردم غیرنظامی، طالبان و دیگر گروه‌های شورشی، نیروهای آمریکایی و ائتلاف و هم‌چنین کارمندان امدادی و خبرنگاران می‌شود.»

در حال حاضر، با آن‌که جنگ جاری آمریکا در افغانستان از ۱۸ سال به این‌سو در افغانستان جریان دارد، اما این جنگ ۤپس از سال ۲۰۱۴ میلادی و روی‌کار آمدن حکومت وحدت ملی، بیش از پیش شعله‌ور گردیده و بر علاوه‌ی طرف‌های درگیر، ده‌ها هزار نفر از افراد غیرنظامی نیز در این جنگ کشته و زخمی شده‌اند؛ ولی تا اکنون نه آمریکا و نه‌هم گروه‌های مخالف مسلح دولت موفق به محو جانب مقابل خویش از میدان جنگ شده‌اند.

بر پایه‌ی گزارش، یوناما مجموع تلفات غیرنظامی در سال ۲۰۱۴ به ۱۰۵۳۴، در سال ۲۰۱۵ به ۱۱۰۰۲، در سال ۲۰۱۶ به ۱۱۵۰۰ و در سال ۲۰۱۷ به ۱۰۴۵۳ فرد غیرنظامی می‌رسد. با در نظرداشت این آمار، دیده می‌شود که به‌جز سال ۲۰۱۷ که در آن کاهشی اندکی به‌چشم می‌خورد، در سال‌های دیگر تلفات غیرنظامیان افغان رو به افزایش بوده است.

با این حال، گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که که تلفات غیرنظامیان در این سال، نسبت به ۱۸ سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است. در این سال، بیش از ۳۸۰۰ نفر جان باخته و نزدیک به ۷۲۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. یوناما می‌گوید که عامل بخش عمده این تلفات که سطح آن به ۶۳ درصد می‌رسد، گروه‌های مخالف حکومت افغانستان بوده‌اند. مسئولیت ۳۷ درصد این تلفات به گروه طالبان، ۲۰ درصد به داعش و شش درصد دیگر به گروه‌های نامشخص مخالفت دولت بر می‌گردد. نیروهای حامی حکومت افغانستان مسبب ۲۴ درصد این تلفات غیرنظامیان بوده‌اند. این گزارش در ۱۴ درصد این موارد نیروهای امنیتی افغانستان، شش درصد نیروهای نظامی بین‌المللی و چهار درصد گروه‌های مسلح طرفدار دولت را مسئول دانسته است.

براساس یک گزارش سازمان ملل که روز یک‌شنبه ۲۴ فوریه ۲۰۱۹ منتشر شد، تعداد غیرنظامیانی که در سال ۲۰۱۸ در افغانستان کشته شدند، از تمامی سال‌های ۱۸ سال اخیر که این کشور درگیر جنگ است، بیش‌تر بوده است.

در این گزارش آمده که تعداد غیرنظامیان کشته‌شده در سال ۲۰۱۸ نسبت به‌سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۱ درصد رشد داشته و به سه‌هزار و ۸۰۴ نفر رسیده است. هفت‌هزار و ۱۸۹ نفر نیز در این سال زخمی شده‌اند.

ریچارد بنیت، رئیس بخش حقوق بشر دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در مراسم نشر این گزارش در کابل گفت که نیروهای شورشی مخالف دولت دو هزار و ۲۴۳ غیرنظامی را کشته و ۳۷۶ نفر نیز توسط سایر افراد مخالف دولت کشته شده‌اند.

یوناما توضیح داده که از ۶۳ درصد تلفات غیر نظامیان که توسط نیروهای مخالف دولت افغانستان انجام شده، سهم گروه طالبان ۳۷ درصد، سهم گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) شاخه‌ی خراسان ۲۰ درصد و سهم سایرگروه‌های مخالف دولت نیز ۶ درصد بوده است. گروه طالبان این گزارش را مغرضانه خوانده است.

براساس گزارش سازمان ملل عامل ۱۴درصد تلفات غیر نظامیان نیروهای دولتی افغانستان شناخته شده‌اند

این مقام سازمان ملل افزود که در یک‌سال گذشته نیروهای طرفدار دولت افغانستان یک هزار و ۱۸۵ غیر نظامی را کشته که شامل ۲۴ درصد تلفات غیرنظامیان می‌شود.

در این گزارش عامل ۱۴درصد تلفات نیروهای دولتی افغانستان، ۶ درصد نیروهای بین‌المللی مستقر در این کشور و ۴ درصد نیز نیروهای طرفدار دولت شناخته شده‌اند.

سازمان افزوده که ۹۲۷ کودک نیز در یک‌سال گذشته کشته شده‌اند که نشان‌دهنده‌ی افزایش تلفات آنان است.

حمله‌های انتحاری نیروهای شورشی، به‌خصوص داعش و افزایش بمباران هوایی نیروهای دولتی افغانستان و نیروهای خارجی از عوامل عمده‌ی افزایش تلفات غیر نظامیان ذکر شده است. این آمار یک‌روز پیش از دور تازه‌ی مذاکرات طالبان و آمریکا منتشر شده‌اند.

تلفات غیر نظامیان توسط شورشیان و دولت‬‎

در سال ۲۰۱۸ سه هزار و ۸۰۴ غیر نظامی کشته شدند.

    نیروهای دولتی
    گروه‌های مخالف دولت
    سایر افراد

برخی ناظران این احتمال را مطرح کرده بودند که خروج نیروهای آمریکایی موجب شود تا میزان تلفات و خشونت‌ها در این کشور افزایش یابد.

این مذاکرات در حالی در دوحه، پایتخت قطر، برگزار می‌شوند که به گفته‌ی سازمان ملل در دو دهه‌ی اخیر، ۳۲ هزار نفر بر اثر جنگ در افغانستان کشته شده‌اند.

    کشته     زخمی

سازمان ملل می‌گوید که یکی از دلایل افزایش شمار قربانیان غیرنظامی در خشونت‌های افغانستان این است که در حملات اخیر، به‌شکل عمدی، غیرنظامیان هدف قرار گرفته‌اند. بخش عمده‌ی این حملات توسط بمب‌گذاران انتحاری گروه‌های طالبان و داعش انجام می‌شوند.

تاداماچی یاماماتو، رئیس نمایندگی سازمان ملل در افغانستان گفت: «زمان آن فرارسیده که به این رنج و تراژدی انسانی پایان دهیم.»

در سال ۲۰۱۸ دست‌کم ۶۵ حمله‌ی انتحاری در افغانستان رخ داد که بیش‌تر آن‌ها در شهر کابل بود.

تلفات افراد غیرنظامی توسط گروه‌های مختلف‬‎

از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۸:

    نیروهای مخالف     دولت نیروهای دولتی     سایر افراد

در این گزارش هم‌چنین آمده که افزایش حملات هوایی نیروهای آمریکایی و افغان نیز بر افزایش شمار قربانیان غیرنظامی اثر گذاشته و بیش از ۵۰۰ تن از کشته‌شدگان در این‌گونه حملات جان خود را از دست داده‌اند.

ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۸ با هدف افزایش فشار بر طالبان و داعش در افغانستان بر شمار حملات هوایی خود افزود.

یاماماتو گفت که کشته‌شدن غیرنظامیان در این حملات به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست و از همه طرف‌های درگیر خواست تا گام‌هایی فوری برای پایان دادن به‌خشونت و «نابود کردن زندگی انسان‌ها» بردارند.

شورای امنیت افغانستان گفته که نیروهای امنیتی و‌ دفاعی افغانستان در تمام عملیات‌های نظامی برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان از دقت لازم کار می‌گیرند ولی گروه طالبان همواره از سپر انسانی استفاده کرده‌ و باعث تلفات غیر نظامیان می‌شوند.

سال ۲۰۱۸، چهلمین سالگرد انقلاب ثور در افغانستان و آغاز بی‌ثباتی و خشونت‌های سیاسی در این کشور بود که هم‌اکنون بیش از چهار دهه است، هنوز به‌پایان نرسیده است.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی به رشته‌ی تحریر درآمده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- سازمان ملل: سال ۲۰۱۸، مرگ‌بارترین سال برای غیرنظامیان افغانستان از زمان حمله آمریکا، بی‌بی‌سی: ۲۴ فوریه ۲۰۱۹ - ۵ اسفند ۱۳۹۷.


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت بی‌بی‌سی