جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۸ آبان ۲, پنجشنبه

شهوت

از: دانشنامه‌ی آریانا

شهوت

احساساتجاذبه‌ی جنسی

شهوت (به انگلیسی: Lust)، شهوت یک نیروی روان‌شناختی است که تمایل، رغبت یا اشتیاق شدید برای دستيابی به چیزی یا در حصول لذت و سود است. شهوت می تواند به‌هر شکلی مانند برآورده‌کردن تمایلات جنسی، عشق، پول یا قدرت و حتی غذای بیش‌تر از مورد نیاز بروز کند. با وجود این، شهوت معمولاً به احساس قوی تمایل و شوق در برقراری رابطه‌ی جنسی گفته می‌شود.

بنابر بسیاری از تحقیقات انجام شده، شهوت جنسی میان زن و مرد برابر است، اما تفاوت‌های بسیاری نیز وجود دارد. شهوت و میل جنسی در زنان تا حد بسیار زیادی تحت تأثیر محیط است، اما در مردان این‌گونه نیست. مردان بر خلاف زنان در میل جنسی صریح‌تر هستند و مانند زنان پیچیده نیستند.


واژه‌شناسی

...


تفاوت شهوت با عشق

...


شهوت در زنان

میل جنسی زنان در سنین مختلف پس از بلوغ دچار کاهش و افزایش‌های می‌شود که نتیجه تغییرات و تحولات سیستم بدنی می‌باشد. در یک دوره‌ی میل جنسی زنان به اوج می‌رسد و در دوره‌ی سنی خاصی این میل کاهش می‌یابد. چنان‌چه یک تحقیق جدید نشان داد که نیروهای تکاملی هم‌چنین زنان را وادار به رابطه‌ی جنسی می‌کنند، اگرچه به روش‌های غیر منتظره.

میل جنسی در افراد مختلف پیرو وضعیت روحی و جسمی آن‌ها است و در این بین هورمون‌های استروژن و تستسترون توانایی آن‌را دارد که در میل جنسی و شرایط جسمانی زنان و مردان تاثیر گذار باشد؛ ولی در تازه‌ترین تحقیقات پژوهشگران در سال ۲۰۱۰ بر روی دختران مجرد و زنان متاهل نتایج قابل توجه متفاوت دیگری در مورد میل جنسی زنان کشف شد. محققانی دریافتند که زنان در دهه‌ی ۳۰ و اوایل دهه ۴۰ نسبت به زنان جوان به‌طور قابل توجهی میل جنسی بیشتری دارند. زنان در سنین ۵۴-۷۲ نه تنها تمایلات جنسی بیش‌تری دارند، بلکه از زنان ۶۲-۸۱ سال فانتزی روابط جنسی بیش‌تری نیز دارند و آن‌ها نسبت به زنان جوان بیش‌تر تمایل دارند که رابطه جنسی تفننی داشته باشند، حتی برای یک شب به‌عبارت دیگر، با وجود تصویر میل شدید جنسی دخترانه از زنان، این زنان در سال‌های میانی خود بیش‌تر از نظر جنسی فعال هستند. با توجه به مطالعات جدید، و هم‌چنین مطالعاتی که از قبل بوده، شور و حرارت جنسی به‌سرعت بعد از یائسگی زنان کاهش می‌یابد.

زنان پیش از دوران مدرن، عادت داشتند که فرزندان بسیاری داشته باشند - شاید هم به اندازه‌ی نیمی از آن‌ها از بیماری‌ها، گرسنگی، جنگ و حوادث طبیعی می‌میردند. این آسیب‌ها باعث می‌شد تا کودکان بیش‌تری داشته باشند.

باردار شدن برای زنان و دختران در سنین نوجوانی و اوایل ۲۰ سالگی بسیار آسان‌تر است - بسیار آسان‌تر است که آن‌ها زمان زیادی را صرف داشتن رابطه‌ی جنسی کنند با این‌حال، بعد از اواسط دهه‌ی ۲۰، انگیزه‌ای که به مغز می‌رود، با واقعیت تلخی مواجه می‌شود: باردار شدن برای این‌که عمر مفید باقی‌مانده تخمک‌ها رو به اتمام است، سخت و سخت‌تر می‌شود و زنان در سال‌های میانی خود به‌دنبال روابط جنسی بیش‌تر هستند و بیش‌تر واکنش نشان می‌دهند.

سیر تکامل و تحول زنان را تشویق می‌کند که از لحاظ جنسی فعال باشند، چون باروری آن‌ها شروع به کاهش می‌کند و به یائسگی می‌رسند.

برای آزمایش این نظریه، پژوهشگران از ۸۲۷ زن خواستند تا پرسش‌نامه‌ای را در مورد عادت‌های جنسی خود تکمیل کنند و در حقیقت، آن‌ها دریافتند که زنانی که اوج سال‌های باروری خود را گذرانده‌اند، اما کاملاً به یائسگی نرسیده‌اند، بیش‌تر از لحاظ جنسی فعال بوده‌اند.این گروه سنی ۲۷ تا ۴۵ سال گزارش داده شده که نسبت به دو گروه سنی دیگر در این مطالعه، ۱۸ تا ۲۶ و ۴۶ به بالا روابط جنسی بیش‌تری دارند.

گزارش پژوهشگران حاکی از ان است که زنان در سال‌های میان‌سالی خود بیش‌تر از زنان جوان درباره فردی به‌غیر از همسرشان خیال‌بافی می‌کردند. هم‌چنین این گزارش نشان می‌دهد که زنان در سنین ۳۰ سالگی احساس شهوت بیش‌تری نسبت به زنان در گروه‌های سنی دیگر دارند.

این یافته‌ها برای هر دوی زنان متاهل و مجرد صدق می‌کردند و این، بدین معنی است که زنان متاهل در دهه‌ی ۳۰ و اوایل دهه‌ی ۴۰ بیش از زنان متاهل در سنین ۲۰ سالگی و هم‌چنین زنان مجرد گرایش بیش‌تری به داشتن روابط جنسی دارند. همین‌گونه، این مورد، در این‌که زن‌ها مادر شده باشند یا خیر، فرقی نمی‌کند.

دانشمندان هم‌چنین خاطرنشان می‌کنند که توضیح دیگری برای این‌که چرا زنان در دهه‌ی ۳۰ و اوایل دهه‌ی ۴۰ ممکن است روابط جنسی بیش‌تری داشته باشند، وجود دارد. بسیاری از آن‌ها ممکن است به‌سادگی رابطه‌ی جنسی برای‌شان آزدتر و ساده‌تر باشد، تا زنان در سنین نوجوانی و اوایل دهه‌ی بیست سالگی با این‌حال، این پرسش مطرح می‌شود که چرا آن‌ها راحت‌تر هستند: شاید تکامل به این راحتی برنامه‌ریزی شده باشد.


شهوت در مردان

میل جنسی در مردان زودتر از زنان بروز و ظهور پیدا می‌کند. از آن‌جایی که میل جنسی پیش‌زمینه‌ای برای برانگیختگی و فعالیت جنسی است. پسران نسبت به دختران در سنین پایین‌تر اشتیاق به فعالیت‌های جنسی نشان می‌دهند. مردان مشخصاً سائق جنسی و اشتیاق جنسی بالاتری را به‌نمایش می‌گذارند و همین‌طور در طی زندگی تجربه‌ی رابطه‌ی جنسی با شرکای جنسی بیش‌تری را گزارش می‌دهند.

اغلب مردان از نظر جنسی تا دهه ۷۰ زندگی‌شان فعال می‌مانند؛ افزایش علاقه‌ی جنسی و خروجی در مردان، معمولاً با تعداد گزارش ارگاسم‌ها در هر هفته، اوج می‌گیرد و سپس در یک سطح ثابت قرار می‌گیرد (به‌طور متوسط سه اوج ارگاسم در هر هفته) برای اغلب دوران زندگی‌شان.

به‌طور متوسط تمایلات جنسی مردان در طول زندگی قوی‌تر، متناوب‌تر و طولانی‌تر باقی می‌ماند. هر چند زنان به تناوب مردان میل جنسی را احساس نمی‌کنند، ولی هرگاه که آن‌را احساس می‌کنند، شدتش به اندازه‌ی مردان می‌باشد.


از نظر روانکاوی و روان‌شناسی



نگرش فرهنگی به شهوت



دیدگاه ادیان



شهوت در هنر



شهوت از لحاظ فلسفی



در شعر و ادب دری



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...