جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۷ بهمن ۲۰, یکشنبه

زندگی‌نامه هدايت امين ارسلا

زندگی‌نامه هدایت امین ارسلا

(مشاور ارشد جمهوری اسلامی افغانستان)

محترم هدایت امین ارسلا، فرزند عبدالله امین ارسلا، در سال ۱۳٢٠ ه‍. ش در ولایت کابل بدنیا آمده، درجه لیسانس را در اقتصاد و علوم سیاسی از پوهنتون کابل، درجه ماستری را در رشته اقتصاد از ایالات متحده آمریکا بدست آورده است.

بین سالهای ۱۹٦٩ و ۱۹۸٧ در بخش‌های مختلف اقتصادی و سمت‌های عالی رتبه در بانک جهانی ایفای وظیفه نموده است، میان سال ۱۹۸۹ و ۱۹۹۲ در صفوف مجاهدین سهم فعال داشته در حکومت موقت مجاهدین بحیث وزیر مالیه وظیفه انجام داده است. در سال ۱۹۹۳ منحیث وزیر امور خارجه دولت اسلامی افغانستان ایفای وظیفه نموده و در سال ۱۹۹۸ عضویت کمیته اجرائیه لویه جرگه را به ابتکار محترم بابای ملت، حاصل نمودند.

ایشان، در مذاکرات بن سهم فعال داشته در دوره موقت، سمت وزارت مالیه، در دوره انتقالی اسلامی سمت معاونیت ریاست دولت، ریاست کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، ریاست کمیسیون ملی سرشماری، کمیته انسجام برای امور اقتصادی و عضویت شورای امنیت ملی را به عهده داشت.

از ماه جدی ۱۳۸۳ بدینسو، بحیث مشاور ارشد رئیس جمهور و وزیر تجارت ایفای وظیفه می‌نماید.[۱]

* * *

دفتر رياست جمهوری افغانستان جديداً (١٣/٠١/١٣٨٨) زير عنوان "زندگینامه هدایت امین ارسلا"، زندگی‌نامه او را چنين به‌روز زسانی کرده است:

هدایت امین ارسلا وزیر ارشد جمهوری اسلامی افغانستان در سال ١٣٢١ در ولایت کابل به دنیا آمد، لیسانس را در اقتصاد و علوم سیاسی از پوهنتون کابل و. دکترا را در رشته اقتصاد از ایالات متحده امریکا به دست آورده است.

داکتر هدایت امین ارسلا بین سال‌های ١٣۴٨ و ١٣٦٦ در بخش‌های مختلف اقتصادی و سمت‌های عالی رتبه در بانک جهانی ایفای وظیفه نموده است. او از سال ١٣٦٨ الی ١٣٧١ در صفوف مجاهدین سهم فعال داشته و در حکومت موقت مجاهدین به حیث وزیر مالیه وظیفه انجام داده است. هدایت امین ارسلا [در حکومت اسلامی] افغانستان در سال ١٣٧٢ منحیث وزیر امور خارجه دولت اسلامی افغانستان ایفای وظیفه نموده و در سال ١٣٧٧ عضویت کمیته اجرائیه لویه جرگه را حاصل نمود. او در مذاکرات بن سهم فعال داشته، در دوره موقت سمت وزارت مالیه، در دوره انتقالی سمت معاونیت ریاست دولت، ریاست کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، ریاست کمیسیون ملی سرشماری، کمیته انسجام برای امور اقتصادی و عضویت شورای امنیت ملی را به عهده داشت.

داکتر هدایت امین ارسلا میان سالهای ١٣٨٣ و ١٣٨۵ به حیث مشاور ارشد رئیس جمهور و وزیر تجارت ایفای وظیفه کرد و در کابینه جدید از سوی رئیس جمهور به حیث وزیر ارشد معرفی گردید.

داکتر هدایت امین ارســلا به زبانهای دری، پشــتو و انگلیســی روان صــحبت می‌کند.[٢]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- زندگی‌نامه هدايت امين ارسلا (وزير مشاور ارشد در دولت)؛ سايت رسمی دفتر رياست جمهوری (جهموری اسلامی افغانستان)
[٢]- زندگی‌نامه هدايت امين ارسلا، سايت رسمی دفتر رياست جمهوری (جهموری اسلامی افغانستان): ١٣/٠١/١٣٨٨


جُستارهای وابسته



منابع


برگرفته از سايت رسمی دفتر رياست جمهوری (جمهوری اسلامی افغانستان)



<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>