جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ اردیبهشت ۴, جمعه

متن بیانیۀ محمدظاهر شاه پادشاه سابق

بسم‌الله الرحمن الرحيم

اعضای محترم لويه‌جرگه اضطراری هموطنان گرامی، خواهران و برادران عزيزم!

خوشحالم كه بعد از ٢٩ سال دوری از وطن در اين جمع باشكوه تاريخی بين شما نمايند‌گان ملت قرار دارم، ولی از سوی ديگر به علت فقدان عزيزان و قهرمان ملی كه متاسفانه در بين ما نيستند متألم و متأثر می‌باشم.

بيايد تا با اتفاق هم به روح پاك شهدا وطن كه در راه دفاع از دين، شرف، آزادی و استقلال افغانستان جهاد و فدادكاری نموده‌اند اتحاف دعا بنمايم.

حضار محترم!

طوری‌كه همه اطلاع داريد، در حدود يك دهه قبل، من به صفت خدمتگذار صادق وطن و به منظور نجات كشور از بن‌بست سياسی و نظامی، يك پلان سه فقره‌ای را كه شامل داير نمودن لويه‌جرگه اضطراری، ايجاد يك اداره انتقالی و در ختم آن، انعقاد لويه‌جرگه عنعنوی بود تقديم ملت و جامعه بين‌المللی نمودم.

جای مسرت است كه اين طرح صلح بعنوان محور در اجلاس بن مطرح و از جانب افغانها و جامعه بين‌المللی مورد توافق قرار گرفت.

نمايند گان محترم ملت!

اكنون كه به لطف خداوند(ج) فرصت برگزاری لويه‌جرگه اضطراری فراهم گرديده، من ضمن حمايت كامل خويش از مصوبات آن اعلام می‌دارم كه اينجانب به فكر احيای سلطنت نبوده و آرزوی من صرف خدمت به ملت رنجديده ام می‌باشد. و تعهد می‌نمايم كه در هر مقامی‌ كه قرار داشته باشم تكاليف آنرا در كمال امانت‌داری بخاطر دفاع از استقلال، صلح و ثبات و ايجاد امن و تحكيم وحدت ملی تا رسيدن دوباره به يك نظام دموكراسی بر وفق ارزشهای دين مقدس اسلام اداء نمايم. در اينجا لازم می‌دانم كه از خدمات شايستۀ ارجمند عزيزم حامد كرزی رئيس ادارۀ موقت كه در مدت كوتاه از خود لياقت و درايت نشان داده‌اند تقدير و تمجيد نمايم و اعلام می‌دارم كه شخصيت ايشان مورد تائيد بوده و از جانب ما برای احراز مقام رياست اداره انتقالی كانديد می‌باشند. موفقيت شان را از بارگاه رب‌العزت خواهانم.

حضار گرامی!

موقع را مغتنم شمرده از سازمان ملل متحد و همۀ كشورهای صلح دوست جهان كه با ملت رنجديدۀ ما بخاطر آوردن صلح و صفا، امنيت و ثبات همكاری می‌نمايند و همچنين از زحمات كميسيون تدوير لويه‌جرگه اضطراری تشكر می‌نمايم.

در خاتمه ضمن آرزوی موافقيت برای نمايندگان محترم ملت توصيه می‌كنم كه در همه لحظات سرنوشت‌ساز اين جرگه، منافع عليای كشور را در نظر داشته باشند تا به ياری خداوند(ج) از اين آزمون بزرگ تاريخی كامياب و سرفراز بيرون آئيم.

حالا به‌نام ايزد متعال اين لويه‌جرگه اضطراری را رسماً افتتاح می‌نمائيم.