جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۱۶, جمعه

راز‌های درباره اختلافات اکبربای و عبدالرشید دوستم

از: محمدصابر رنگين (کارگر)

اطلاعاتی که در قسمت پيوست‌ها ارائه می‌شود، آگاهی از ديدگاه‌های مختلف دربارۀ مطالب يک مدخل خاص است. مسئوليت این ديدگاه‌ها به عهده نويسندۀ يا نويسندگان آن است و نشر اين ديدگاه‌ها در دانشنامه به منزله تایید يا رد نظرات ارائه شده در آنها نیست. مطلب زير با اندک تغييرات ويرايشی بازنويسی شده است.


راز‌های درباره اختلافات اکبربای و عبدالرشید دوستم

افغانان عزیز سلام!

بنده محمدصابر کارگر، کارمند ارشد وزارت داخله جمهوری ترکیه و برادر کوچک محمدشاکر کارگر، که مشاور سیاسی سترجنرال عبدالرشید دوستم و در نخستین کابینه جناب حامد کرزی ریس جمهور افغانستان، وزیر آب و برق بود، به ارتباط قضیه برخورد جناب دوستم با محترم اکبربای ریس شورای اسلامی (ترک تباران افغانستان) می‌خواهم حقایق و مطالب پشت پرده و نقش خارجی‌ها را اظهار کرده و افشأ سازم تا مردم من و تاریخ کشورم چهره‌های خاین و مزدور به بیگانه را و دشمنان وطن، تمامیت، وحدت و یک پارچگی افغانستان را شناخته ولو اگر پای برادرم شاکر نیز شامل در این جنایات هولناک باشد.

گردانندگان سایت‌ها در گفتار و اظهارنظرم هیچ گونه غش، رمز، چال، پلان سیاسی، قومی، مذهبی، زبانی وجود ندارد، خاص به خاطر نجات وطنم و مردم حقایق را شفاف بیان می‌کنم و لطفأ آنرا اجازه نشر دهید.

منبع خبر و معلومات دقیق و اطلاع، "دستگاه استخبارات ترکیه" با نام مخفف "میت" است که متن "اطلاع" از سوی ادارۀ "امنیت ملی ترکیه" چنين به نشر رسيده است:

آقای اکبر بای یکی از متنفذین ملیت ازبک مسکونه ولایت فاریاب که در سال ١٩٧٩ عضویت جمعیت اسلامی را حاصل و به پاکستان عزیمت کرد و پس از فراگیری تعلیمات نظامی و ملاقات با پروفیسور ربانی به مربوطات فاریاب اعزام شد و علیه رژیم کمونيستی به جهاد فی سبیل‌الله پرداخت و در سال ١٩٨١ زمانی که به پشاور رفته بود، از طرف استاد ربانی به افسر ارشد نظامی پاکستان که ترکتبار پاکستانی به نام "آزاد بیک" بود، معرفی شد و از سوی حزب جمعیت به صفت معاون آزاد بيک، غرض آموزش مسلکی به انقره اعزام گردید و آقای اکبر بیک بای در ترکیه با تعدادی از ازبک و ترکمن‌های افغانی مقیم ترکیه هر یک: محترم سید محمد خیرخواه هراتی، عضو حزب جمعیت و فعلأ سفیر کبیر افغانی مقیم تاجکستان، آقای محمدهمایون فوزی معاون نظامی جنرال صاحب دوستم، اینجانب صابر کارگر برادر شاکر کارگر، عاشور پهلوان قومندان پرنفوذ آزاد بيک در صفحات شمال، عبدالقادر سونمز ترکمن اندخوی قبلأ شاژدافیر حفیط‌الله امین در سفارت افغانی مقیم ترکیه از دوستان جناب غلام دستگیر و شرعی جوزجانی. جلیل آرزو تخاری ازبک، معرفی شد و تحت نظر و مشوره‌های افسران نظامی و استخباراتی ترکیه تعلیمات مسلکی، شیوه‌های برپائی قیام‌ها، طریق و شکل تجزیه مناطق شمال افغانستان، ایجاد کشور مستقل ترکتبار، را طی کورس‌های یک ساله آموزش ديد واکبر بای و تنی چند غرض انجام وظایف عازم پاکستان گردید که در ضمن مبلغ ٢۴٠ ميلیون دالر جهت خریداری سلاح، تجهیزات، ایجاد گروه‌ها و مصارف خریداری سران پرنفوذ ازبک، ترکمن، قزاق و نیز ارسال سلاح برای مخالفین جمهوریت‌های شوروی وقت ازبکستان و ترکمنستان نیز تسلیم اکبر بیک بای شد.

اکبر بای تحت رهبری آزاد بيک فعالیت‌های خود را آغاز کرد. ولی طوری که لازم بود، پول‌های تقديمی ترکیه را - که بعداً ترکها مبالغ هنگفت دیگر نیز ارسال داشتند - به مصرف نرسانید و در عوض به بانکهای جرمنی و امریکا انتقال داد.

در سال ١٩٩٢، جنرال صاحب دوستم به همکاری رهبران پرچمی گروه محمود بریالی، نبی عظیمی، سید اعظم سعید، آصف دلاور، لودین، فرید مزدک، کاویانی، کشتمند، وکیل، رژیم دوکتور نجیب‌الله را که دیگر مخالف مسکو و دوست اروپایها گردیده بود، سقوط داد و استقلال صفحات شمال را اعلان داشت و اکثریت افسران نظامی و امنیتی پشتون شمال را زندانی يا اخراج کرد و یا به قتل رسانید. اين حادثه برای دولت ترکیه یک قیام شمرده شد و در تلاش ارتباط با جنرال دوستم گردید. با وجود آن که ترکها از سوابق کمونیستی او هراس داشتند، ولی با تلاش اینجانب، برادرم آقای شاکر کارگر که تازه داماد والی لینن گراد آقای “سبچک” گردیده بود، همایون فوزی و شخص اکبر بیک بای، آقای دوستم با ترکها تماس گرفت و بار نخست در سال ١٩٩٣ مخفی به ترکیه سفر کرد و با عقد پروتکل‌های که قبلآ با آزاد بيک و اکبر بای گردیده بود، موافقت کرد و با اشتیاق ملیت‌گرايی تعهد سپرد که کشور مستقل آزاد را در شمال افغانستان به‌نام "خراسان" تشکیل دهد. ترکها نيز وعده کمک‌های هنگفت و تجهیزات مدرن نظامی را دادند. حزب جنبش شمال، از پشاور پاکستان به مزارشریف انتقال يافت و به‌عوض آزاد بيک، جنرال دوستم رهبر جنبش تعیين شد که با مخالفت آزاد بیک مقابل گشت؛ اما آزاد بیک توسط اسلم بیک لوی درستیزوال پاکستان که او نيز ازبک تبار است، سر تسلیم فرود آورد و به منظور تفاهم روانه مزارشریف گردید که طیاره حاملش در فضای مزارشریف به‌دستور جنرال دوستم توسط جنرال هلال سقوط داده شد و آزاد بیک برای همیشه ختم گردید.

اما اکبر بای: ترکیه و کشور‌های دیگر برای حزب جنبش آزاد بيک مبلغ ٢٩٠ ميلیون دالر کمک نموده بودند که همۀ اين پول‌ها در اختیار اکبر بای قرار داشت. بعد از مرگ آزاد بيک که دوستم رهبری جنبش را به عهده گرفت از اکبر بای تقاضای همه پول‌ها را کرد. ولی اکبر بای که قبلأ همه پول‌ها را به خارج ارسال کرده بود، امروز و فردا نمود تا زمانی که به امریکا فرار کرد. اکنون نامبرده بار دیگر با پلان دیگر وارد کابل گردیده و شورای نام نهاد را بنام شورای ترکتباران ایجاد نموده که جنرال ملک نیز در عقب پرده او را کمک می‌کند و آنها در نظر دارند که در شمال افغانستان، این بار به کمک کریم اف ریس جمهور ازبکستان قدرتی را ایجاد کنند. ولی اکبر بای و جنرال ملک از نظر دولت ترکیه، سفارت ترکیه در کابل و جنرال‌های ترکیه در افغانستان که همه دوستان و کمک کننده‌های جنرال دوستم می‌باشند محکوم دانسته شده‌اند و آقای دوستم طبق هدایت ترکیه به‌خانه اکبر بای حمله برد.

بنابراين، هم‌وطنان هوشیار باشید که دست‌های ناپاک و مرموز تحت نام ملیت، زبان، سمت، تبار، خراسان و افغانستانی، که سردمداران‌اش و عاملین‌اش نزد دوستم قرار داشتند، پلان دارند این وطن، این سرزمین را تجزیه و به شمال و جنوب تقسیم نمایند و پنتاگون، نظامیگران پنجابی و "ای. اس. ای" نیز با الحاق مناطق جنوب تحت نام پشتونستان تلاش مذبوحانه دارند؛ همسان که آخوندهای ایران نيز توسط عمال مزدور خود، در تلاش الحاق غرب کشور بخصوص هرات، بادغیس و فراه به کشور ايران هستند.

م. صابر رنگین، از ترکیه - انقره[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- رنگين، محمدصابر، راز‌های درباره اختلافات اکبربای و عبدالرشید دوستم، سايت آزمون ملی


جُستارهای وابسته



منابع


برگرفته از سايت آزمون ملی



<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>