جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۱۶, جمعه

توضیحات باباجان درباره سفر عبدالرشید دوستم

علی باباجان وزیر امور خارجه ترکیه در هلسینکی فنلاند درباره سفر عبدالرشید دوستم ژنرال ازبک تبار افغانستان با اشاره به نقش مهم دوستم در دوره جنگ در افغانستان گفت: “عبدالرشید دوستم برای ثبات در افغانستان و بهبود امنیت برادران ترک تبار افغانستان نقش مهمی ایفا کرده است. ایشان اعلام کرده‌اند که برای مدتی در ترکیه خواهند ماند.”

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به تحولات سیاسی جدید در افغانستان و یادآوری انتخابات سال ۲۰۰۹ در افغانستان گفت: ترکیه از نزدیک وقایع افغانستان را دنبال خواهد نمود.

باباجان انتخابات سال ۲۰۰۹ را برای ثبات و امنیت در افغانستان بسیار مهم برشمرد و بر اهمیت شنیده شدن صدای نژادها و مذاهب گوناگون در افغانستان در چارچوب سیاست و دموکراسی تأکید کرد.

عبدالرشید دوستم ژنرال ازبک افغانستانی نقش مهمی در دوره‌های گوناگون در افغانستان داشته است. وی به‌هنگام ورود به آنکارا، در پاسخ به سئوالات خبرنگاران گفت هیچ اختلافی با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان ندارد و با وی رابطه صمیمانه‌ای دارد.

باباجان همچنین به‌هنگام ورود به استانبول در پاسخ به خبرنگاران درباره حضور ژنرال دوستم گفت: وی برای مدتی در ترکیه در کنار خانواده‌اش خواهد بود و این مدت نیز به تصمیم شخص دوستم بر می‌گردد.

ژنرال دوستم با اشاره به اینکه افغانستان سرزمین مادری‌اش است ادعاها در مورد اقامت طولانی در ترکیه را رد کرد و گفت هیچ قدرتی نمی‌تواند وی را از افغانستان بیرون کند.

عبدالرشید دوستم هدف از سفرش به آنکارا را دیدار با فرزندانش در عید قربان برشمرد.

ترک تباران افغانستان شامل ازبک‌ها و ترکمن‌ها اکثراً در شمال افغانستان ساکن هستند و درصد بزرگی از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- توضیحات باباجان درباره سفر عبدالرشید دوستم، سايت آزاد تبريز نيوز: ۱۶ آذر ۱۳۸۷


جُستارهای وابسته



منابع


برگرفته از سايت آزاد تبريز نيوز



<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>