جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۱۶, جمعه

علی‌احمد جلالی؛ ژورنالیست و سیاستمدار

آشنایی مردم افغانستان پیش از آن که با علی‌احمد جلالی به عنوان یک فرد سیاسی و یا نظامی باشد، او را به‌عنوان گوینده برنامه‌های افغانستان در رادیوی صدای آمریکا می‌شناسند و به‌خاطر دارند.

آقای جلالی قبل از این که وارد افغانستان شود مدت بیست سال در رادیوی صدای آمریکا کار کرده است.

جلالى در سال ۱۳۲۳هجرى خورشيدى در ولايت غزنى متولد شده و فارغ‌التحصيل دانشگاه نظامی افغانستان است.

او در سال ۱۳۴۳هجرى خورشيدى از دانشکده نظامی آمريکا در رشته دفاع داخلی فوق ليسانس گرفت، بعد در دانشکده سلطنتى بریتانیا تحصيلات خود را ادامه داد و در سال ۱۳۷۵ هجرى خورشيدى نيز در دانشکده نظامی آمريکا از رساله دکترى خود تحت عنوان "سياست جهانى آمريکا" دفاع کرد.

جلالى بعد از پايان تحصيلات در آمريکا در پست‌هاى مختلف وزارت دفاع افغانستان (در زمان دولت مجاهدين) و همچنين در رشته ديپلماسى در وزارت داخله اين کشور به‌عنوان استاد کار کرد.

جلالی در سال ۱۳۶۰هجرى خورشيدى بعد از حمله نیروهای شوروى سابق به افغانستان، به پاکستان مهاجر شد و به‌عنوان مشاور مجاهدين افغانستان به کار آغاز کرد.

او در سال ۱۳۶۱هجرى خورشيدى به عنوان خبرنگار در راديو صداى آمريکا استخدام شد و بعد به‌عنوان رئیس بخش فارسى و پشتو این رادیو انتخاب شد.

جلالی به‌دنبال سقوط رژیم طالبان، دوباره به افغانستان بازگشت و مدتی را به عنوان وزیر دفاع افغانستان کار کرد. او در سال‌های ۱۳٨٢ تا ۱۳٨۴ وزیر داخله (کشور) افغانستان بود.

علی‌احمد جلالی در این سال‌ها در یکی از مصاحبه‌های خود ادعا کردکه فهرستی از قاچاقچیان مواد مخدر را در اختیار دارد که شامل برخی از افراد بلند پایه دولتی نیز هست ولی او هیچ‌گاه این فهرست را افشا نکرد.

آقای جلالی در سال ۲۰۰٦ از قدرت کناره گرفت و گفت که می‌خواهد به کارهای اکادمیک خود رسیدگی کند و به‌دنبال آن دوباره به آمریکا بازگشت.

او پس از مدتی، در مصاحبه‌هایش با رسانه‌ها از اختلافات خود با رئیس جمهور کرزی در خصوص برخی مسایل امنیتی و سیاسی افغانستان سخن گفت.

در آستانه داغ شدن مسایل انتخابات افغانستان آقای جلالی آمادگی نشان داد که این در انتخابات به‌عنوان نامزد شرکت کند.

به‌همین منظور سفرهای متعددی به این کشور انجام داد و با افراد و گروه‌های زیادی در این خصوص به رای‌زنی و مشورت پرداخت.

اما او در آخرین روزها از تصمیم خود به نامزدی در انتخابات منصرف شد.

در حال حاضر شماری از طرفداران او به اشرف غنی احمدزی و حامد کرزی دو تن از نامزدهای انتخابات دوم افغانستان پیوسته‌اند.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- علی‌احمد جلالی؛ ژورنالیست و سیاستمدار، سايت فارسی بی‌بی‌سی: سه‌شنبه ٠۴ اوت ٢٠٠٩ - ١٣ مرداد ١٣٨٨


جُستارهای وابسته



منابع


برگرفته از سايت فارسی بی‌بی‌سی



<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>