جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۱۷, شنبه

یونس قانونی؛ رئیس مجلس نمایندگان

یونس قانونی، ۵۲ ساله، از همرزمان اصلی احمدشاه مسعود، فرمانده فقید مجاهدین به شمار می‌رود و در حال حاضر، ریاست مجلس نمایندگان افغانستان را برعهده دارد.

آقای قانونی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ بود و توانست از حمایت شماری از سران مجاهدین از جمله مارشال قسیم فهیم و عبدالله عبدالله برخوردار شود.

او در این انتخابات به رقیب اصلی حامد کرزی تبدیل شد و یک میلیون و سیصد هزار رای ( ۱۶.۳ درصد کل آرا) را به خود اختصاص داد.

آقای قانونی در سال ۱۹۵۷ در دره پنجشیر در شمال کابل زاده شد و برای آموزش به کابل، پایتخت رفت.

اما او به زودی درگیر مسایل سیاسی شد و پس از ورود سربازان شوروی سابق به افغانستان در سال ۱۹۷۹، دوباره به پنجشیر بازگشت و به نیروهای تحت رهبری احمدشاه مسعود پیوست.

در سال ۱۹۹۳، زمانی که مجاهدین قدرت را در کابل بدست گرفتند، آقای قانونی وارد وزارت دفاع دولت مجاهدین شد.

جبهه ضد طالبان

پس از نیرومند شدن گروه طالبان و حاکمیت این گروه بر بیشتر بخشهای از خاک افغانستان، یونس قانونی کماکان یکی از اعضای برجسته مجاهدین بود و سه سال بعد از ورود طالبان به کابل، در شکل گیری جبهه ضد طالبان نقش بازی کرد.

او رهبری چندین هیات افغانی را برای گفتگو و مذاکره با رهبران افغان در خارج از کشور، به شمول محمدظاهر، شاه سابق افغانستان برعهده گرفت و تلاش کرد گروه‌ها و احزاب ضد طالبان را دور هم جمع کند.

به دنبال کشته شدن احمدشاه مسعود در سپتامبر سال ۲۰۰۱، آقای قانونی مسئول سیاسی شورای نظار مربوط به حزب جمعیت اسلامی شد.

پس از فروپاشی گروه طالبان در اواخر سال ۲۰۰۱ در حملات هوایی نیروهای آمریکایی که حمایت زمینی گروه‌های مجاهدین را با خود داشت، فرماندهان جهادی یک بار دیگر وارد کابل شدند.

حضور در کابینه و انتخابات ریاست جمهوری

آقای قانونی به نمایندگی از مجاهدین، راهی اجلاس بن آلمان شد و مذاکرات زیادی را در باره ساختن نظام در افغانستان پس از طالبان انجام داد.


آقای قانونی در دولت موقت، به‌عنوان وزیر داخله افغانستان معرفی شد اما در جریان لویه جرگه (اجلاس بزرگ) اضطراری، از وزارت داخله کنار رفت و در دولت انتقالی به رهبری حامد کرزی وزیر معارف (آموزش و پرورش) شد.

ریاست مجلس

او یک سال بعد از آنکه در انتخابات ریاست جمهوری از حامد کرزی شکست خورد، در انتخابات پارلمانی افغانستان شرکت کرد و عضویت مجلس نمایندگان را بدست آورد. پس از آن خود را نامزد ریاست مجلس نمایندگان کرد و با اختلاف چند رای، از عبدالرب رسول سیاف که او نیز نامزد ریاست مجلس بود، پیشی گرفت.

اما آقای قانونی در این رقابت، حمایت محمد محقق، از فرماندهان سابق جهادی را در مجلس نمایندگان از دست داد.

آقای محقق که انتظار می‌رفت در کنار آقای قانونی در ساختن اپوزیسیون حکومت قرار گیرد، با عبدالرب رسول سیاف که از حامیان رئیس جمهور کرزی است، یکجا شد.

یونس قانونی، در حال حاضر رئیس مجلس نمایندگان افغانستان است و حزبی را نیز به نام "افغانستان نوین" تاسیس کرده است.

موضعگیری مشخص آقای قانونی در انتخابات دوم افغانستان معلوم نشده و در مورد حمایت و یا عدم حمایت از نامـزد مشــخصی، تا حالا ســکوت اختیار کـرده اســت.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- یونس قانونی؛ رئیس مجلس نمایندگان، سايت فارسی بی‌بی‌سی: سه‌شنبه ٠٢ اوت ٢٠٠٩ - ١١ مرداد ١٣٨٨


جُستارهای وابسته



منابع


برگرفته از سايت فارسی بی‌بی‌سی



<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>