جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ شهریور ۱۹, پنجشنبه

گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله "شاه دو شمشيره"

درود. کاربران عزيز، به صفحه گفت و گو در بارهٔ مقالهٔ "شاه دو شمشيره" خوش آمديد! لطفاً نظرات خود را با قيد عنوان مقاله به آدرس ايميل من ارسال فرماييد. نظرات شما در اين صفحه درج خواهد شد. سپاس - مهديزاده کابلی.

    با سلام حضور برادر بزرگوار جناب قاضی [سيد موسی عثمان "هستی"] گرامی. با آرزو صحتمندی جنابعالی و خانوتده محترم تان. جناب قاضی عزيز، آيا در آريانا دايرةالمعارف مطلبی درباره "شاه دو شمشره" وجود دارد؟ اگر دارد، بی زحمت آن مطلب را برايم ارسال فرماييد. البته از لطف شما سپاسگزارم. اراتمند شما - مهديزاده کابلی.


  • استاد نهایت دوست داشتنی امید است که صحت داشته باشید.

    دل‌ها باهم صاف است. من روز سه شنبه آینده بخیر بطرف امریکا می‌رفتم. چون بردن شش جلد آریانا کار آسان نیست، من و روح‌افزا به شدت سر شعرای افغانستان موجوده کار می‌کردیم که من با خود یادداشت‌ها را به امریکا ببرم و آنجا سر شعرای افغانستان کار ‌کنم و سر زنان روح‌افزا کار کند.

    هیچ‌جای سر این عرب گمنام در دایرةالمعارف چیزی کم يا زیاد نوشته نشده است. چون زنها به زیارت علاقه دارند روح‌افزا متوجه شده با آن که لغات عادی که در آریانا دایرةالمعارف آمده اما حتی يکبار از زیارت شاه دوشمشیره نيز نام برده نشده است.

    استاد من بخاطر دارم که به روان‌شاد محمدعلی کهزاد کميسيون دایرةالمعارف وظیفه دادند که چیزی راجع به شاه دوشمشیره نوشته کند. او چیزی نوشته کرده بود که مورد قبول کمیسيون واقع نشد. روز عید بود، ما در خانه داوی صاحب با پدرم عید مبارکی رفته بودیم. در آنجا غبار گفت: کهزاد صاحب راجع به شاه دوشمشیره چیزی پیدا کرده نتوانستی؟! بزرگان شوخی ظریف داشتند.

    محمدعلی کهزاد خون‌سرد خیلی مدبانه گفت غبار صاحب نوشته مستوفی صاحب پدر خلیلی در درون زیارت موجود است، کفایت می‌کند. استاد خلیلی متوجه شد که کهزاد با او شوخی می‌کند. گفت: کهزاد صاحب گ.. زده بعد چهارزانو نشسته، آنچه کهزاد نوشته بود، بدون منابع نوشته بود که شکل افسانه را هم نداشت و مورد تائید کمیسيون آریانای دایرةالمعارف واقع نشد.

    بعد پدر من که با تاریخ سر و کار داشت. اصلاً از علمای مشهور دینی بود، گفت من در هیچ تاریخ راجع به این مرده ندیده‌ام همه خنده کردند و گفتند این شاه دو شمشیره شاید مانند همین اشخاصی باشد که نادرخان بعد از حکومت کلکانی به مردم جنوبی امر کرد که به شمالی حمله کنید سر مردم از من، ما ل و ناموس‌شان از شما. گفتند: این آدم صد فیصد از همین قبيل متجاوزین در حمله عرب بوده است. مانند "پیتر بلایند" که پهلوی تپه باغ بالا دفن شده و امروز به "پیر بلند" تبدیل گشته و همه به زیارت آن انگلیس می‌روند. این حرفها را من از زبان بزرگان و دانشمندان وطن شنیده‌ام.

    بهترین تحقیق و نوشته که تاکنون در قسمت شاه دوشمشیره شده، شايد نوشته آقای سیستانی باشد. - سيد موسی عثمان.



    <برگشت به بالا><بازگشت به مقاله>