جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ آبان ۳۰, شنبه

دانشگاه پلی‌تخنيک کابل



فهرست مندرجات


دانشگاه پلی‌تکنیک کابل (PUK) (Polytechnical University of Kabul) با نام دانشگاه پولی‌تخنیک (تلفظ روسی)، دومین دانشگاه دولتی افغانستان و یکی از باسابقه‌ترین مؤسسات آموزش عالی اين کشور در زمینه فنی و مهندسی (انجینیری) است. دانشگاه پلی‌تکنیک کابل با نام سابق "انستیتوت پلی‌تخنیک کابل" در تاریخ ٢۱ میزان سال ۱۳۴۱خورشيدی تأسیس شد.


[] معرفی

دومين موسسه آموزش عالی فنی و مهندسی با عنوان "انستیتوت پلی‌تخنیک کابل" توسط دولت پادشاهی افغانستان با همکاری دولت اتحاد جماهير شوروی سابق، در ٢۱ میزان سال ۱۳۴۱ خورشيدی (۱۹٦۳ ميلادی)، در ساحه ۳٦٠ جریب زمین (٦٠ هکتار) در منطقه کارته مامورین شهر کابل، افتتاح شد و در تاریخ ۳ سرطان سال ۱۳٨۳ از "انیستیتوت پولی‌تخنیک کابل" به "دانشگاه پولی‌تخنیک کابل" تغییر نام داد.[۱]


دانشگاه پلی‌تکنیک یا پولی‌تخنیک (تلفظ روسی) کابل، در کنار ساير دانشگاه‌های موجود در افغانستان، نام شناخته شده و آشناست. در راس اين دانشگاه، رئیس دانشگاه (دکتر عزت‌الله عامد) قرار دارد. ریاست دانشگاه دارای سه معاون بوده که عبارت از معاون علمی (دکتر کریمزاده)، معاون امور محصلین (پروفسور رحمانی) و معاون اداری (پروفسور اکبر جان آرزومند) هستند. این دانشگاه حدود ٢٠٠ استاد دارد که اکٍٍثر این استادان تحصیلات خود را قبل از جنگ‌های ویرانگر در دانشگاه‌های اروپایی و امریکایی به پایان رسانیده‌اند.

دانشگاه پلی‌تخنیک کابل در حال حاضر دارای پنج دانشکده (البته تعداد دانشکده‌های این دانشگاه تا چند سال آینده افزایش خواهد یافت) و ١٩ دیپارتمنت مختلف می‌باشد که به‌طور مختصر به تک تک آنها اشاره شده است.

دانشکده ساختمانی (Faculty of Construction): همانطور که از نام این دانشکده بر می‌آید، تمام گرایش‌های آن مربوط به انجینیری (مهندسی) ساختمان می‌شود. این دانشکده دارای پنج دیپارتمنت تخصصی مختلف می‌باشد که عبارت‌اند از: دیپارتمنت تعمیرات صنعتی و مدنی (Construction of Industrial and Civil Building)، دیپارتمنت ساختمانهای ترانسپورتی (Construction of Roads)، دیپارتمنت‌ هایدرولیک (Construction of Hydro Technical Construction)، دیپارتمنت مهندسی (آرشيتکت) (Architecture) و دیپارتمنت آبرسانی (Water Supply).

نمای کامل دانشگاه پلی‌تخنیک کابل

دانشکده الکترومکانیک (faculty of Electro Mechanic): این دانشکده دارای دو دیپارتمنت تخصصی مربوط به رشته‌های ذیل می‌باشد: دیپارتمنت تامین برق مراکز صنعتی، شهرها و روستاها (Power Electric Supply for Industrial Institutions, Cities & Villages) و دیپارتمنت انجینیری اتومکانیک یا همان اتومبیل و تراکتور (Automobile and Tractors).

دانشکده جیولوجی و معدن (Faculty of Geology & Mining): این دانشکده نیز در زمینه مهندسی معدن دانشجو می‌پذیرد و دارای چهار دیپارتمنت تخصصی ذیل می‌باشد: دیپارتمنت انجینیری جیودیزی و نقشه‌برداری (Engineering Geodesy) این دیپارتمنت قرار است تا سال آینده به یک دانشکده مستقل تبدیل شود)، دیپارتمنت اکتشاف مواد مفیده جامد (Geology & Mining)، دیپارتمنت استخراج معادن (Geology and Exploration of Mines) و دیپارتمنت نفت و گاز (Geology and Exploration of Petroleum and Gas).

دانشکده تکنالوجی کیمیاوی (Faculty of Chemical Technology): این دانشکده که امسال به دانشگاه پلی‌تخنیک کابل اضافه شده در سال‌های گذشته تحت همین نام در زیر مجموعه دیپارتمنت‌های دانشکده جیولوجی و معدن فعالیت می‌کرد. این دانشکده نیز دارای سه گرایش در زمینه‌های: تکنالوجی مواد کیمیاوی عضوی، تکنالوجی مواد کیمیاوی غیر عضوی و همچنین صنایع مواد غذایی می‌باشد.

دانشکده کامپیوتر ساینس (Computer Science): دانشکده کامپیوتر ساینس که جوانترین دانشکده‌ی دانشگاه پلی‌تخنیک کابل است، دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون فارغ‌التحصیلی نداشته است. این دانشکده در سه گرایش مختلف دانشجو می‌پذیرد: رشته علوم کامپیوتر یا CIS (Computer Information Systems)، رشته فن‌آوری اطلاعات یا IT (Information Technology) و گرایش مهندسی سخت‌افزار (Hardware Engineering). طبق پلان چند ساله دانشکده کامپیوتر ساینس گرایش مهندسی نرم‌افزار (Software Engineering) قرار است در سال ١٣٩٠ به رشته‌های این دانشکده اضافه گردد.

مانند تمام دانشگاه‌های دنیا در (KPU(kabul polytechnic university نیز در کنار دیپارتمنت‌های تخصصی یادشده چند دیپارتمنت فرعی و عمومی نیز فعالیت می‌کنند که نیاز تمام دانشجویان این دانشگاه است و برای آنها بسیاری از این دروس عمومی و یکسان می‌باشد. این دیپارتمنت‌ها عبارت‌اند از دیپارتمنت‌های: ریاضیات عالی، فيزیک، کیمیا (شيمی)، هندسه ترسیمی و رسم و تخنیک (رسم فنی)، مکانیک نظری و تطبیقی، ثقافت اسلامی و تربیت بدنی. دانشگاه پلی‌تخنیک کابل دارای دو سالن کنفرانس (یکی واقع در ساختمان دانشکده کامپیوتر ساینس و دیگری در ساختمان تدریسی)، دو صنف بزرگ لکچر (با گنجایش ٢٠٠ دانشجو در یک ساعت درسی)، یک جمنازیوم بزرگ ورزشی، یک اینترنت کلوپ و ... امکانات می‌باشد.

شوربختانه، وجود دو دهه جنگ‌های خانمان‌سوز در افغانستان سبب بروز مشکلاتی در سیستم آموزش عالی و پائین آمدن سطح کیفی آموزش شده است. اما خوشبختانه در این سالها سعی تمام مسئولین وزارت تحصیلات عالی و دانشگاه‌ها بالا بردن سطح آموزش و رسیدن به قافله جهانی بوده است، که در این راستا گام‌های موثری نیز برداشته شده است. به‌عنوان نمونه می‌توان به فرستادن پنج استاد دانشکده کامپیوتر ساینس به کشورهای آلمان، انگلیس و هند برای ادامه تحصیل در سال گذشته و برنامه فرستادن دو استاد دیگر به کشور ترکیه در سال جاری، مجهز کردن و به‌روزرسانی لابراتوار دیپارتمنت تامین برق به وسایل مدرن و ... فعالیت‌ها اشاره کرد.


[] دانشکده‌ها

در حال حاضر این دانشگاه دارای ۵ دانشکده و ۱۹ دپارتمان (گروه آموزشی فرعی) است که شامل ۱۱ گروه حرفه‌ای و هشت گروه آموزش عمومی به شرح زیر می‌شود:

  • دانشکده الکترو مکانیک (Faculty of Electromechanics)
    • ديپارتمنت (دپارتمان) تامین برق مراکز صنعتی، شهرها و روستاها
    • ديپارتمنت انجینیری (مهندسی) اتومکانیک
  • دانشکده ساختمانی (Faculty of Construction)
    • ديپارتمنت (دپارتمان) ساختمان‌های صنعتی و مدنی
    • ديپارتمنت هیدرولیک
    • ديپارتمنت ساختمان‌های ترانسپورتی (راه و ترابری)
    • ديپارتمنت مهندسی (آرشيتکت)
    • ديپارتمنت آبرسانی
  • دانشکده جیولوجی (زمين‌شناسی) و معدن (Faculty of Geology and Mining)
    • دیپارتمنت انجینیری جیودیزی و نقشه‌برداری
    • دیپارتمنت اکتشاف مواد مفیده جامد
    • دیپارتمنت استخراج معادن
    • دیپارتمنت نفت و گاز
  • دانشکده تکنالوجی کیمیاوی (Faculty of Chemical Technology)
  • دانشکده کامپیوتر ساینس (Computer Science)

[]



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]


[ ] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱: نامه‌ی رييس دانشگاه پولیتخنیک کابل به مهديزاده کابلی
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- مهندس پاکنهاد، معرفی دانشگاه پلی‌تکنیک کابل، وب سايت جامع نقشه‌برداری
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]