جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ دی ۱۹, شنبه

استودیوی شماره هفت با هارون یوسفی

از: برنامه استودیوی شماره هفت بی بی سی


فهرست مندرجات


[] استودیوی شماره هفت با هارون یوسفی

هارون یوسفی در سال ۱٣٢۹ خورشیدی در کابل متولد شد. پس از فراغت از لیسه عالی غازی وارد دانشگاه کابل در رشته ادبیات شد، بعد از پایان سال اول برای ادامه تحصیل عازم مسکو شد و در آنجا تا درجه ماستری در رشته ادبیات‌شناسی در دانشگاه دولتی مسکو به تحصیلات عالی خود ادامه داد.

او پس از بازگشتن از مسکو به‌عنوان استاد تاریخ ادبیات غرب در دانشگاه کابل به تدریس پرداخت و تا سال ۱۹۹٠ میلادی در کنار دیگر وظایف دولتی در همین زمینه اشتغال داشت.

هارون در روزگاری که هنوز شاگرد مکتب بود به نوشتن روی آورد. نخستین کارهایش پارچه‌های منثور ادبی و شعرهایی بودند که در مجله‌های ژوندون و پشتون ژغ آن زمان به‌چاپ رسیدند.

اکنون اگرچه عرصه اصلی کار او نوشتن طنز است، ولی به ترجمه آثار ادبی نیز می‌پردازد. بیشتر از سی داستان کوتاه از نویسندگان خارجی را به زبان فارسی دری ترجمه کرده است. همچنین هفت نمایشنامه را از زبان روسی برگردان کرده که از آن جمله پنج نمایشنامه روی صحنه رفته و در تلویزیون افغانستان هم نمایش داده شده است.

تا کنون دو مجموعه از طنزهای او به نام‌های "عریضه میرزا صدف" و "من ماندن والا نیستم" به زبان فارسی دری منتشر شده و یک مجموعه دیگر او با نام "یادداشت‌های یک مسافر" به زبان انگلیسی در لندن به چاپ رسیده است.

یوسفی برای خوانش طنزهایش در اکثر کشورهای اروپایی و امریکا دعوت شده است. طنزهای ویدیویی او در بعضی از سایت‌های انترنتی نیز منتشر شده‌اند.

هارون یوسفی زمانی به‌صفت رئیس هنر و ادبیات رادیو تلویزیون و بعدها به‌صفت رئیس نشرات تلویزیون افغانستان اجرای وظیفه کرده است که به ابتکار او برنامه‌های جدید تلویزیونی "ساعتی با شما"، "شب شعر"، "شب قصه"، برنامه انتقادی "آیینه"، "تیاتر تلویزیونی" و چند برنامه دیگر ادبی و هنری روی پرده تلویزیون آمد.

در سال ۱۹۹٠ میلادی هارون یوسفی با اعضای خانواده خود به لندن آمد و از سال ۱۹۹٢ تا کنون تهیه و اجرای چند برنامه هنری و تفریحی در بی‌بی‌سی را عهده‌دار بوده است.

آمنه یوسفی همسر هارون یوسفی نیز تهیه کننده و اجرا کننده یکی از برنامه‌های پرشنونده‌ی رادیوی بی‌بی‌سی بنام زمزمه است.

هارون یوسفی سه پسر به‌نام‌های میلاد، هومان و مانی دارد که هر کدام به ترتیب از رشته‌های انجنیری، ادبیات و فلسفه از دانشگاه‌های مختلف انگلستان فارغ‌التحصیل شده‌اند.[۱]


[ ] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: برنامه استودیوی شماره هفت (بخش فارسی بی بی بی) از هارون یوسفی تهیه کننده و اجرا کننده همین برنامه که طنزنویس شناخته شده و در عین حال مترجم و ژورنالست سابقه‌داری است، دعوت کرد تا به سوالات شنوندگان پاسخ بگوید. اين مطلب برای دانش‌نامه‌ی آريانا از مقدمه‌ی اين برنامه رونويس شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- استودیوی شماره هفت با هارون یوسفی، بخش فارسی بی‌بی‌بی: پنج‌شنبه ٠٧ ژانويه ٢٠١٠ - ١٧ دی ١٣٨٨



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

سايت فارسی بی‌بی‌بی


<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>