جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ فروردین ۲۶, پنجشنبه

مستند قبر گمشده مسیح

گردآوری از: مهديزاده کابلی


فهرست مندرجات


در کانال دیسکوری آمریکا و به‌تعقیب آن، ویژن تی وی کانادا فیلم مستند "آرامگاه گمشدۀ عیسی" را پخش نمودند. این فیلم توسط سیمچا جاکوینسی (Simcha Jacobovici) و جيمز کامرون (James Cameron)، برنده جایزه اسکار و کارگردان فيلم معروف تایتانیک، کارگردانی و تولید شده است. "آرامگاه گمشدۀ عیسی" فیلمی است که در آن گروهی از باستان‌شناسان، تاریخ‌دانان، آمارشناسان و متخصصان دی ان ای (DNA) روی تابوت‌های پیدا شده در گورستان محله تلپیوت، واقع در اسرییل و متعلق به قرن اول میلادی، تحقیقات می‌کنند.



[]

کارگردانان این فیلم به‌سراغ صندوق‌ها و استخوان پیکرهای می‌روند که دو نیم دهه پیش، در سال ۱۹٨٠ میلادی، در غاری واقع در تلپیوت، اروشلیم کشف و بی‌هیچ سروصدایی از چشم رسانه‌ها دور مانده است. به‌روی تابوت‌های این قبرستان خانوادگی نام‌های حک شده است که شباهت زیاد به‌نام‌های خانواده عیسی مسيح دارد. به ادعای این فیلم در گورستان يادشده تابوت‌های عیسی (فرزند یوسف)، مریم (مادر عیسی)، مریم مجدلیه (همسر عیسی)، یهودا (پسر عیسی) و متی (برادر عیسی) دفن شده‌اند.


فیلم مستند "آرامگاه گمشده عیسی" حتا قبل از آنکه پخش شود مورد اعتراض و مخالفت افراد زیادی، و از جمله باستان‌شناس اسراییلی که خود آنرا کشف نموده است، واقع گردید. به‌هر حال، تایید و تردید این ادعا، در حالی که مخالفان و موافقان آن را گروه‌های تحقیقاتی با بارسنگینی از آگاهی و دانش تشکیل می‌دهند، کاری آسانی نیست. ولی آنچه مسلم است تهیه و پخش این فیلم دکترین مسیحیت مبنی بر الوهیت و سعود جسمانی و روحانی عیسی مسيح بر آسمان را شدیداً زیر سوال برده است.

در حالی که مسيحیان به همسر داشتن و پسر داشتن عیسی معتقد نیستند این فیلم حتا موضوع تولد معجزه‌آسای عیسی را نیز، به‌طور ضمنی، رد نموده است. آن‌گونه که کارگردان این فیلم گفته است، "ما کارخانگی خود را انجام داده‌ایم و حالا زمان آن است تا دیگران به شکل جدی و پیوسته به این موضوع بپردازند"، "آرامگاه گمشده عیسی" بحث جدی و مهمی را در غرب و جهان مسیحیت دامن زده است که به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت. به‌باور اغلب، این فیلم حمله شدید و شک‌برانگیزی بر مبانی و اساسات مسیحیت تلقی می‌شود که منجر بر ناباوری و مذهب‌گریزی جمعی بزرگی خواهد شد.


به‌هر حال تایید، تردید و فرجام پخش این فیلم را متعلق به کارشناسان است. هدف از نگارش این نوشتار کوتاه اشاره به صبر مدنی و ایمانداری خردمندانه غرب است. بدون شک "آرامگاه گمشده عیسی" جدی‌ترین چالش علمی تاریخ پیش پای مسحیت است که قلب مومنان زیادی را مجروح نموده است. اما ایمانداری صبورانه و متمدنانه مومنان غرب سبب شده است تا مذهبی‌ترین شهرهای آن شاهد تظاهرات خشونت‌آمیز نباشند، و پرچم هیچ کشوری به آتش کشیده نشود، [با لگد به در سفارت خانه‌ها نکوبند] و هیچ متکلم مسیحی فتوای قتل جیمز کامرون را صادر نکند.[*]


[]



[]



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]
[٣٠]
[٣۱]
[٣٢]
[٣٣]
[٣۴]
[٣۵]
[٣٦]
[٣٧]
[٣٨]
[٣۹]
[۴٠]
[۴۱]
[۴٢]
[۴٣]
[۴۴]

[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-
[۳٠]-
[۳۱]-
[۳۲]-
[۳۳]-
[۳۴]-
[۳۵]-
[۳۶]-
[۳٧]-
[۳۸]-
[۳۹]-
[۴٠]-
[۴۱]-
[۴۲]-
[۴۳]-
[۴۴]-
[۴۵]-
[۴۶]-
[۴٧]-
[۴۸]-
[۴۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]