جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ فروردین ۱۲, پنجشنبه

جوزف‌ اسميت‌، پيامبر خدا!

برگرفته از: كاتالوگ فرقۀ مورمون


فهرست مندرجات


هنگامی كه‌ جوزف‌ اسميت‌ ١۴ ساله‌ بود، خواست‌ تا بداند از كدام‌ فرقه‌ مسيحيت‌ بايد پيروی كند. به‌اين‌ منظور از خدايش‌ درخواست‌ راهنمايی كرد. در اجابت‌ دعای او، خدا، پدر و پسر (حضرت‌ عيسی‌)، بر جوزف‌ اسميت‌، آشكار شدند و به‌ او گفتند كه‌ مسيحيت‌ راستين‌ در روی زمين‌ وجود ندارد و آنها جوزف‌ را انتخاب‌ كرده‌اند تا آن‌ را احياء كند.

از آن‌ روز به‌ بعد جوزف‌، در خدمت‌ به‌ خدا كار كرد و سعی نمود تا مسيحيت‌ مقدس‌ امروزين‌ را با حاكميت‌ خدا در روی زمين‌ در روز واپسين‌ بنا نهد.

پيروان‌ معتقد مسيحيت‌، شهادت‌ می‌دهند كه‌ حضرت‌ عيسی جهان‌ را نجات‌ خواهد داد. عيسی‌(ع‌) مستقيماً مسيحيت‌ خود را امروز به‌ پيام‌آورانی در زمين‌ اعطا می‌كند كه‌ جوزف‌ اسميت‌ يكی از نمونه‌های‌آن‌ پيامبران‌ است.


[] كتاب‌ مورمون‌، شهادتی بر حضرت‌ عيسی

در سپتامبر ١٨٢٧ جوزف‌ اسميت‌ به‌ وسيله‌ يك‌ پيام‌رسان‌ آسمانی‌، به‌ سمت‌ تپه‌ای راهنمايی شد كه‌در آنجا نوشته‌هايی پيدا كرد كه‌ بر روی جعبه‌های سنگی نوشته‌ شده‌ بود.

در چنين‌ حالتی‌، اسميت‌ به‌طور معجزه‌آسا آن‌ متون‌ را كه‌ از آنها زمان‌ زيادی گذشته‌ بود ترجمه‌ كرد. آن‌ نوشته‌ دربارۀ‌ ارتباط‌ خدا با مردمی بود كه‌ در سال‌های ٦٠٠ قبل‌ از ميلاد تا ۴٢١ بعد از ميلاد در آمريكامی‌زيستند. مهم‌ترين‌ بخش‌ آن‌ نوشته‌، درباره‌ ديدن‌ رستاخيز حضرت‌ عيسی و رياست‌ او بر مردم‌ بود. بنابراين‌ كتاب‌ مقدس‌ شاهدی بر خدايی مسيح‌ بود.

عنوان‌ كتاب‌ اين‌ چنين‌ بود: كتاب‌ مورمون‌ شهادت‌ ديگری بر حضرت‌ عيسی‌. نام‌ كتاب‌ از نام‌ "مورون ‌پيامبر" می‌آمد. كسی كه‌ آن‌ نوشته‌ را نگاه‌ داشته‌ بود داستان‌ زندگی خود را قبل‌ از مرگش‌ برای پسرش‌ مورونی تقرير كرده‌ بود.

هنگامی كه‌ پيروان‌ او، هويتشان‌ در جنگ‌ نهايی نابود شد، مورونی وقايع‌ زندگانی خودش‌ را نيز به‌كتاب‌ اضافه‌ كرد و سپس‌ تاريخ‌ مقدس‌ را در آن‌ صفحه‌ خلاصه‌ كرد، آن‌ را در تپه‌ای قرار داد كه‌ آن‌ تپه‌ ١۴ قرن‌ ناپيدا ماند تا هنگامی كه‌ جوزف‌ اسميت‌ آن‌ را كشف‌ و ترجمه‌ كرد.

جوزف‌ اسميت‌، بعد از ترجمه‌، به‌ كتاب‌ قديمی مورون‌ بازگشت‌ و آن‌ را حفظ‌ كرد. كاوش‌های ‌باستان‌شناسی‌، اكنون‌ موفق‌ به‌ تطبيق‌ اين‌ واقعه‌ شده‌اند و دريافته‌اند، قومی در آن‌ منطقه‌ زندگی ‌می‌كرده‌اند و بر روی فلز می‌نوشته‌اند. در سال‌های اخير، ديگر نوشته‌ها، همانند آنچه‌ كه‌ اسميت‌ يافت‌ بر روی تخته‌ سنگی در خاورميانه‌ پيدا شده‌ است‌.

كتاب‌ مورمون‌، اكنون‌ به‌ طور كامل‌ يا گزيدۀ‌ آن‌، به‌ بيش‌ از ١٠٠ زبان‌ از جمله‌ فارسی ترجمه‌ شده‌ است.


[] اساس‌ باورهای مسيحيت‌ نوين

    ١- ما معتقديم‌ به‌ خدا، خدای ازلی و پسر او، حضرت‌ عيسی و كتاب‌ مقدس

    ٢- ما معتقديم‌ كه‌ انسان‌ به‌ خاطر گناهانش‌ مجازات‌ خواهد شد، نه‌ به‌ خاطر گناه‌ حضرت‌ آدم‌

    ٣- ما معتقديم‌ كه‌ كفاره‌ِ حضرت‌ عيسی ممكن‌ است‌ به‌ وسيله‌ فرمانبرداری از قوانين‌ و كتاب‌ مقدس ‌همه‌ نوع‌ بشر را حفظ‌ كند.

    ۴- ما معتقديم‌ كه‌ اصلی‌ترين‌ مبنای كتاب‌ مقدس‌: اولاً، ايمان‌ به‌ خدا و حضرت‌ مسيح‌ است‌، دوم‌. توبه‌ از گناهان‌، سوم‌. غسل‌ تعميد به‌ وسيله‌ آب‌ برای آمرزش‌، چهارم‌. بالا بردن‌ دست‌ها برای گرفتن‌ كتاب‌ مقدس.

    ۵- ما معتقديم‌ خدا بايد انسان‌ را به‌ وسيله‌ پيامبران‌ صدا بزند، دعوت‌ كند و او را در ميان‌ دستان‌ خودش‌ قرار بدهد.

    ٦- ما معتقديم‌ در برخی از باورها، مسيحيت‌ به‌ شكل‌ كهن‌ در گونه‌های مختلفی وجود داشته‌ است‌، با پيامبران‌، معلمان‌، ايوانجليك‌ها و...

    ٧- ما معتقديم‌ كتاب‌ مقدس‌ اثر خدا است‌ و به‌ درستی ترجمه‌ شده‌ است‌. همچنين‌ معتقديم‌ كه‌ كتاب ‌مورمون‌ از خدا است.

    ٨- ما معتقديم‌ كه‌ خدا آشكار شد، و اكنون‌ نيز آشكارا خود را می‌پردازد. و ما معتقديم‌ كه‌ او به‌ صورت ‌مهم‌ و گسترده‌ای در امور متعلق‌ به‌ پادشاهی خداوند، ظهور پيدا خواهد كرد.

    ٩- ما معتقديم‌ كه‌ به‌ درستی سرزمين‌ اسراييل‌ دوباره‌ جمع‌ خواهد شد، احيا خواهد شد و به‌ ١٠ قبيله ‌بازگردانده‌ خواهد شد. صهيون‌ در قاره‌ آمريكا ساخته‌ خواهد شد و حضرت‌ عيسی شخصاً بر روی زمين ‌پادشاهی خواهد كرد و زمين‌ شكوهمندی بهشت‌گونه‌ خود را باز خواهد يافت.


[] خدمات‌ انسانی

خدمات‌ انسانی ميسيونرها شامل‌ كمك‌ مالی‌، مادی و معنوی به‌ پيروان‌ و نيازمندان‌ است.


[] دانشگاه

مسيحيت‌ جوزف‌ اسميت‌ دانشگاهی در ايالات‌ متحده‌ دارد كه‌ در آن‌ به‌ تعليم‌ عقايد خود می‌پردازد. دانشگاه‌ برينگهام‌ يانگ‌(BRINGHAM YOUNG) در سال‌ ١٨٧۵ توسط‌ كشيشان‌ اين‌ مذهب‌ افتتاح‌ شد كه‌ در معرفی آن‌ آمده‌ است‌: اين‌ دانشگاه‌ يكی از بزرگ‌ترين‌ دانشگاه‌های خصوصی دنيا با ٣٠٠٠٠ دانشجو است‌ كه‌ در آن‌ دروس‌ مختلف‌ در قالب‌ علمی و عملی تدريس‌ می‌شود. اين‌ دانشگاه‌ شعباتی در مكزيكو، فيجی‌، نيوزيلند، تونگا و ساموآی غربی دارد.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: لازم‌ به‌ ذكر است‌ كه‌ اطلاعات‌ اين‌ گزارش‌ از كاتالوگ‌ معرف‌ اين‌ فرقه‌، از زبان‌ انگليسی ترجمه‌ شده ‌است‌. نام‌ كامل‌ اين‌ نشريه‌ عبارت‌ است‌ از: "THE CHURCH OF JESUS CHRTIST OF LATER-DAY SAINTS/THE MORMONS INBULGARIA"



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- در تاريخ مذاهب جهان تنها شخص ديگری به غير از محمد که مدعی دريافت مستقيم کتابی از جانب خداوند شده، جوزف اسميت بنيان‌گذار مذهب مورمون در آمريکا است. او در سال ۱۸۲۰ زمانی که ۱۵ ساله بود، به گفته خود در مکاشفه‌ای از جانب خداوند به وی وحی شد كه همه کلیساها در اشتباهند و او نباید به هیچ‌کدام بپیوندد. جوزف مجدداً در ۱۸ سالگی رویایی دیگر دریافت کرد که در آن از جانب فرشته‌ای به‌نام مورونی به او ماموریتی عظیم داده شد تا به دنبال كتاب آسمانی كه که در محلی در نزديکی دهکده منچستر در ايالت نيويورک امريکا در زمين مدفون شده است بگردد. وی به ادعای خود در سال ۱۸۳۰ این كتاب را كه بر روی الواح طلايی و به زبان خاصی نوشته شده بود پيدا كرد و با گذراندان سه سال در خلوت و در پس پرده موفق به ترجمه آن گشت و در انتها كتاب را به فرشته باز پس داد. اسمیت به‌عنوان بانی این فرقه در سال ۱۸۴۳ چندهمسری را متداول کرد و سرانجام در سال ۱۸۴۴ در حالی كه در بازداشت بود توسط افرادی مسلح که به زندان نفوذ کرده بودند، کشته شدند. بدین شکل اسمیت به‌عنوان اولین پیامبر و شهید این فرقه نام گرفت. گفته شده که اسمیت در هنگام مرگ دارای ۴۸ همسر بود. نكته جالب ديگر اينكه مورمون‌ها رهبر كل فرقه خود را نبی زنده و جانشين مسيح روي زمين مى‌دانند و سخنان و بياناتش را همتراز كتاب‌هاى مذهبی قرار مى‌دهند. در حال حاضر مركز اين فرقه مذهبی در ايالت يوتا آمريكا بوده و تنها در اين ايالت بيش از پنج ميليون و در آمريكا نزديك به دوازده ميليون پيرو دارد.



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

THE CHURCH OF JESUS CHRTIST OF LATER-DAY SAINTS/THE MORMONS INBULGARIA


[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]