جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ مرداد ۱۵, جمعه

تجزیه افغانستان خطرناک است

برگرفته از: بخش فارسی بی بی سی، براساس نوشتۀ احمدرشيد


فهرست مندرجات

[...][...]



[] تجزیه افغانستان خطرناک است

روزنامه فایننشل تایمز چاپ لندن اخیرا مطلبی زیر عنوان (ما افغانستان را با ایجاد خطر برای خود ما تجزیه می‌کنیم) به‌قلم احمدرشید روزنامه‌نگار پاکستانی منتشر کرده است.

احمدرشید درین مقاله پیشنهاد تجزیه افغانستان را که روبرت بلک ویل (Robert Blackwill) سفیر پیشین آمریکا در هند مطرح کرده است، رد می‌کند. آقای بلیک در یکی از شماره‌های قبلی فایننشل تایمز نوشته بود که چون آمریکا نمی‌تواند در جنگ جاری در افغانستان برنده شود، پس باید تجزیه بالفعل این کشور را بررسی کند. جنوب پشتون‌نشین را به طالبان بگذارد و از شمال که در آن ازبک‌ها، تاجیک‌ها و هزاره‌ها زندگی می‌کنند حمایت کند.

احمدرشید در پاسخ به این پیشنهاد می‌نویسد که در ظرف ٣٢ سال گذشته افغان‌ها جنگیده‌اند تا سرزمین خود را حفظ کنند. به‌نوشته احمدرشید علی‌رغم همه دسیسه‌های قدرت‌های بزرگ و کشور‌های همسایه هیچ یک از جنگ‌سالاران و رهبران افغان تن به فشار‌های خارجی برای تجزیه کشورشان نداده‌اند.

احمدرشید می‌نویسد که حتی یک افغان هم از چنین پیشنهادی حمایت نمی‌کند. در سال ۱۹٨٨-۱۹٨۹ در زمانی که نیرو‌های شوروی سابق در حال خارج شدن از افغانستان بودند، کا گ ب سخت کوشید ژنرال عبدالرشید دوستم فرمانده ازبک را متقاعد سازد که یک دولت حائل به‌وجود آورد تا جمهوری‌های آسیای میانه شوروی را در برابر مجاهدین حمایت کند. اما جنرال دوستم آن را شدیداً رد کرد.

در سال‌های ۱۹٨٠ و باردیگر در سال‌های ۱۹۹٠ ایران سعی کرد شیعیان و هزاره‌ها را ترغیب کند که یک دهلیزی از مناطق شیعه‌نشین ایجاد کنند که مرکز و غرب افغانستان را به ایران متصل سازد. اما رهبران افغان این خواست ایران را رد کردند.

در اواسط سال‌های ۱۹۹٠ برخی از رهبران تاجیکستان کوشش کردند که احمدشاه مسعود رهبر تاجیکان افغانستان را برای تشکیل تاجیکستان بزرگتر ترغیب کنند اما ناکام ماندند.

در سال ۱۹۹٦ وقتی طالبان کابل را تصرف کردند، در آغاز نتوانستند شمال را هم تصرف کنند. آی اس آی سازمان استخباراتی پاکستان به آن‌ها گفت که دولت خود را در جنوب تشکیل دهند. اما طالبان علی‌رغم وابستگی به پاکستان، این پیشنهاد را در کردند.

احمدرشید ادامه می‌دهد که ترکیب قومی افغانستان بسیار پیچیده است. پشتون‌ها در شمال با ازبک‌ها و تاجیک‌ها زندگی می‌کنند و جنوب نیز سهم ساکنان غیر پشتون دارد.

به‌نوشته احمدرشید، تجزیه افغانستان نتایج خونبارتر و وحشتناک‌تر از تجزیه هند در سال ۱۹۴٧ در پی خواهد داشت.

احمدرشید در ادامه نوشته است اگر آمریکا و ناتو جنوب افغانستان را ترک کنند این خیانتی به آن پشتون‌هایی خواهد بود که در برابر طالبان مقاومت کرده‌اند.

تجزیه همچنین، پشتون‌ها را در موقعیت رانده شده‌گان فراموش شده قرار خواهد داد که به‌قول روبرت بلک ویل وقتی آمریکایی‌ها لازم ببینند هواپیما‌های بی‌سرنشین برای حمله به آن‌ها خواهند فرستاد. چنین سیاستی باعث شعله‌ور شدن جنگ داخلی خواهد شد و پاکستان را نیز به‌خطر خواهد انداخت. پشتون‌های پاکستان به پشتون‌های افغانستان خواهند پیوست و یک دولت افراطی قومی به‌وجود خواهد آورد و به تندروان پناه خواهند داد.

احمدرشید که پیشنهاد تجزیه افغانستان از سوی سفیر پیشین آمریکا در هند را ساده‌دلانه می‌خواند، با اذعان به‌دشواری شدید وضعیت در افغانستان می‌گوید که یگانه راه حل این مشکل، مذاکره بین رهبری اصلی طالبان، کابل و واشنگتن، ایجاد اتفاق نظر بین همسایه‌های افغانستان، تعهد درازمدت برای بازسازی افغانستان و انتقال تدریجی قدرت به ارتش افغانستان است.

او در پایان می‌نویسد سخن تجزیه را باید به زباله‌دان تاریخ افکند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين نوشتار برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی ارسال شده است. همچنين اين مطلب را با اندکی تفصيل بيشتر در وب‌سايت افغان جرمن آنلاين می‌توان خواند.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- احمدرشید: تجزیه افغانستان خطرناک است، بخش فارسی بی بی سی: پنج‌شنبه ٠۵ اوت ٢٠۱٠ - ۱۴ مرداد ۱٣٨۹



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سايت بخش فارسی بی بی سی


[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]