جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ دی ۱۰, جمعه

متن کامل سخنرانی مهدیزاده کابلی

از: دانشنامه آریانا


فهرست مندرجات



    تقدیم به‌تمام مردان و زنان آزادی‌خواهی که در راه ترویج و ارتقای دموکراسی و حقوق بشر پیکار می‌کنند و تحقق این آرمان را مقدمۀ ضروری رهایی و شکوفایی همه جانبه نوع بشر می‌دانند.

متن کامل سخنرانی جناب مهندس محمدرئوف مهدی، رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسان افغانستان، در تاریخ ۹/۱٠/۱۳٧۹، به مناسبت اولین سالگرد تأسیس انجمن مهندسان افغانستان، در حسینیۀ هراتی‌ها.



[] متن کامل سخنرانی مهدیزاده کابلی

به‌نام خداوند جان و خرد

ضمن خبر مقدم به میهمانان ارجمند، عید سعید فطر و اولین سالگرد انجمن مهندسان افغانستان را به هموطنان گرامی و اعضای انجمن مبارک باد می‌گویم.

من به‌عنوان یک عضو انجمن و خدمتگزار مردم افغانستان، فرصت را غنیمت شمرده و یک‌بار دیگر از همه آن‌هایی که در طول یکسال گذشته با انجمن همکاری مادی و معنوی داشته‌اند، تشکرات عمیق خود و اعضای انجمن را ابراز می‌دارم.

علاقه‌مندی ما به‌سالی که اینک در آن قدم می‌گذاریم از جهتی است که آرزومندیم در این سال آرمان برقراری صلح، ثبات و امنیت در افغانستان که همه هموطنان گرامی ما در انتظار آن لحظه شماری می‌کنند، جامه عمل بپوشد.

بازسازی و سازندگی که نیاز مبرم آینده افغانستان است، فقط در پرتو صلح، ثبات و امنیت مجال تحقق می‌یابد. این انجمن امیدوار است که مساعی صلح خواهانه‌ای شخصیت‌های ملی و مجامع بین‌المللی که از عواطف خیلی بزرگ و ارزشمند انسانیت منشأ گرفته است، مثمر ثمر واقع شود تا این انجمن نیز در این مرحلۀ حساس تاریخ کشور، به ارائه خدمات مفیدتر موفق گردد.


هموطنان عزیز!

انجمن مهندسان افغانستان، یکسال قبل از امروز به‌منظور تأمین حقوق و حفظ شئون و حیثیت شغلی مهندسان افغان و بسیج آن‌ها در جهت بازسازی و سازندگی آینده افغانستان تأسیس گردید.

حال ممکن است این پرسش مطرح گردد که چه ضرورت تاریخی سبب شده است که این انجمن ایجاد شود؟

واضح است، هر صنفی برای حفظ حقوق و حیثیت شغلی خود و یافتن جایگاه مناسب در جامعه بیش از هر نهاد دیگری پاسدار ارزش‌های قلمرو خود است. تشکیل انجمن حرفه‌ای یا هرگونه اتحادیه صنفی، می‌تواند به تدوین اصول و ضوابط، روشن شدن تعاریف، تعیین حدود، تصویب تعرفه‌ها و نظایر این‌ها کمک کند. این نهادها، دست کم تا زمانی که پدیدۀ کار و شغل در افغانستان از هر حیث قانونمند نشده است، می‌تواند مرجع مهمی باشد که رابطۀ جامعه را با اصناف و تکلیف اصناف را با دولت نمایان و معلوم کند.

گذشته از این، مفهوم جامعۀ مدنی نشان‌دهندۀ این واقعیت است که برای حفظ و ارتقای دموکراسی، جامعه باید دارای تشکل‌های گوناگون باشد که بدون اتکا به دولت اداره شوند. تنها در این صورت است که قدرت دولت محدود می‌شود. افکار عمومی به‌جای اینکه از بالا سازمان یابد، از پایین به گوش دولتمردان می‌رسد و جامعه به‌اعتماد به نفسی که لازمۀ مقاومت در برابر خودکامگی است، دست می‌یابد.

این اصل که این‌گونه تشکل‌ها نه تنها باید مستقل باشند، بلکه لازم است که سازماندهی درونی آن‌ها نیز دموکراتیک باشد، مؤید این نکته است که اگر سایر بخش‌های جامعه بر اساس مشی دیکتاتورمآبانه اداره شوند، دموکراسی در سطح دولت نیز قوام نخواهد یافت. اگر مردم در خانواده، مدرسه و محل کار با سلطه‌گری و سلطه‌پذیری خو بگیرند، و اگر هیچ تجربه و سابقه‌ای در خودسازمانی یا همیاری در تصمیم‌گیری‌ها در جامعه و تشکل‌های خودجوش نداشته باشند، بعید است که شهروندانی فعال شوند و در قبال وضعیت جامعۀ خود احساس مسئولیت کنند.


میهمانان گرامی!

جمعی از مهندسان دلسوز و مجرب افغانستان، با درک این واقعیت‌ها و در راستای تحقق این شعار سازمان ملل متحد که «بیایید کوچک‌ترین بذر دموکراسی را در قلب جامعه بارور سازیم»، به اقدامات دسته‌جمعی دست زدند و آزمون تازه‌ای را آغاز کردند. یعنی، ایجاد انجمن مهندسان افغانستان به عنوان یک نهاد فنی و تخصصی کاملاً دمکراتیک.

بزرگترین دستاورد این انجمن در یکسال گذشته، برای رسیدن به هدف‌های ذکر شده در اساسنامۀ آن، این بوده است که در مورد پیگیری اهداف و تقسیم مسئولیت‌ها در بین اعضای انجمن، تصمیم‌گیری جمعی به‌جای تصمیم‌گیری فردی صورت گرفته است و کلیه اعضای انجمن، فارغ از هرگونه تمایزات جنسی، زبانی، قومی، مذهبی و سیاسی از حق برابر شرکت در تصمیم‌گیری‌ها برخوردار بوده‌اند و دمکراسی نیز به این نوع تصمیم‌گیری جمعی تعلق دارد.

افزون بر این، در شرایطی که هنوز در کشور ویران شدۀ افغانستان جنگ و برادرکشی در اثر دخالت‌های مستقیم و پیهم خارجی ادامه دارد و روز تا روز حقوق اساسی انسان، حیثیت و کرامت انسانی نقض می‌شود و حضور جنگ‌سالاران مزدور اجنبی راه رجوع به ارادۀ مردم افغانستان را بسته‌اند و موانع بزرگی بر سر راه صلح، دموکراسی و بازسازی در افغانستان وجود دارد، انجمن مهندسان افغانستان، برای یافتن راهکارهای مناسب جهت تأمین صلح و ثبات سیاسی در افغانستان، از شخصیت‌های مستقل ملی دعوت به‌عمل آورد تا «چرگه صلح و وحدت ملی افغانستان» را دایر نمایند.


خواهران و برادران هموطن!

اعضای انجمن مهندسان افغانستان با احترام به مبانی دین مقدس اسلام و ارزش‌های سنتی جامعه افغانستان و با آگاهی کامل متعهد به‌رعایت حقوق بشر و اصول دموکراسی هستند.

از آنجا که رعایت حقوق بشر و دموکراسی به‌عنوان عناصری که لازم و ملزوم و مستحکم کنندۀ یکدیگر هستند. چنان‌که در اعلامیۀ جهانی حقوق بشر تأکید شده است: «اساس و منشأ قدرت حکومت، ارادۀ مردم است». پس بهترین راه دستیابی به صلح پایدار، حقوق بشر، حکومت قانون و رهایی از نظام‌هایی سرکوبگر، فاسد و بی‌ثبات، پایبندی به اصول دموکراسی است.

نیک می‌دانید، اجرای واقعی و مؤثر حقوق بشر از هر چیز مستلزم آن است که یکایک افراد به‌حقوق خود و دیگران آگاهی یابند و بدین ترتیب بتوانند حفظ و رعایت آن‌ها را خواستار شوند. بنابراین، شناساندن گسترده‌ای حقوق بشر و راه‌های حمایت از آن‌ها، یکی از پیش شرط‌های ضروری برای جلوگیری از زیر پا گذاشته شدن این حقوق است.

با درک این حقیقت، مهندسان افغانستان، تأمین حقوق مادی و معنوی و حیثیت اجتماعی و امنیت شغلی و بهبود وضع کار خود را در گرو دفاع از حقوق بشر و به‌ویژه حقوق پناهندگان افغان در ایران می‌دانند.


هموطنان ارجمند!

از زمان اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ شوروی سابق تاکنون که جنگ‌های ویرانگر داخلی ادامه دارد، ما شاهد مهاجرت گستردۀ اتباع افغانستان به کشورهای خارجی به ویژه جمهوری اسلامی ایران هستیم که تا هنوز هم آن‌ها هیچ تضمینی برای زندگی امن و رعایت حقوق اساسی خود جهت بازگشت به کشورشان را ندارند و به‌همین سبب به اجبار مهاجرت را پذیرفته‌اند. متأسفانه در اینجا نیز نمونه‌های بسیار زیادی از نقض حقوق ضروری بشر و آزادی‌های اساسی‌شان مشاهده می‌شود و به‌عبارت ساده‌تر، تا هنوز پدیدۀ مهاجرت و پناهندگی قانونمند نشده است. نادیده گرفتن حقوق مهاجران خارجی، با روح دموکراسی و جامعه مدنی مغایر است.

سلب حق کار، تحصیل، اقامت و آزادی رفت و آمد در درون ایران از مهاجرانی که به‌صورت قانونی در این کشور سکونت دارند، به‌هر دلیلی غیر قابل توجیه بوده و جنبه کاملاً نقض حقوق بشر به‌خود می‌گیرد.

مهاجران افغان در ایران، از اقشار بسیار آسیب‌پذیر هستند، زیرا از تمام حقوق شهروندان ایرانی برخوردار نمی‌باشند. برای بهبود وضعیت آنان، انجمن مهندسان افغانستان پیشنهاد می‌کند: هرچه زودتر اتحادیه پناهندگان افغان در ایران تشکیل گردد که برای تضمین رعایت حقوق، حیثیت و کرامت انسانی پناهنده‌ها اقدام جدی نماید.

در پایان سخن، لازم می‌دانم از میهمانان عزیزی که در این جلسه شرکت دارند و به‌ويژه مهندسان عزیز تشکر خود را عرض داشته و توفیق همه را از خداوند خواستار شوم. امیدوارم هرچه زودتر در افغانستان امنیت و صلح پایدار برقرار گردد تا شاهد افغانستان آباد، آزاد و مستقل باشیم.

والسلام.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: متن اين سخنرانی از آرشیو انجمن مهندسان افغانستان برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها




[برگشت به بالا]