جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ فروردین ۱۴, یکشنبه

پوکی استخوان

از: دانشنامه آریانا


فهرست مندرجات

[...][...]


پوکی استخوان یا متخلخل شدن استخوان‌ها (به انگلیسی: Osteoporosis) (= استئوپروز)، بیماری است که مهم‌ترین ویژگی آن کاهش تراکم استخوان‌ها و تخریب ساختاری در بافت‌های استخوانی است. این وضعیت، خطر شکستگی‌های استخوانی را افزایش می‌دهد.

براساس یک مقالۀ پزشکی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده، پوکی استخوان یکی از مشکلات اصلی بهداشت عمومی است که تنها در کشوری مثل آمریکا سلامت ۴۴ میلیون نفر را تهدید می‌کند و حدود ٦۸ درصد از این افراد را زنان تشکیل می‌دهند.

آمارها نشان می‌دهد که پس از سن ۵٠ سالگی از هر دو زن، یک نفر و از هر چهار مرد، یک نفر در طول عمر خود به شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان مبتلا می‌شوند. از این روی، مردان هم به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند اما خطر ابتلا به این عارضه استخوانی در زنان به مراتب بیشتر از مردان است.

به طور کلی، بدن انسان استخوان‌های کهنه را با استخوان‌های نو و تازه جایگزین می‌کند. در طول سن رشد، جایگزینی استخوان‌های تازه سریع‌تر از تخلیه بافت‌های کهنه صورت می‌گیرد. در سن ٣٠ سالگی انسان به اوج میزان تراکم استخوانی در بدن خود می‌رسد اما پس از این سن، بدن در مقایسه با تشکیل بافت‌های جدید، بیشتر استخوان از دست می‌دهد.


[]

پوكی استخوان يا تخلخل استخوان، كاهش دانسيته مواد معدنی استخوان و تخريب استحكام آن است. نتيجه اين فرآيند، سبب باريك‌ترشدن و تخلخل بيشتر در استخوان و افزايش آمادگی شكستن و تغيير شكل آن می‌شود. پوكی استخوان می‌تواند در تمام اسكلت بدن توسعه يابد، اما بيشتر تخريب در ناحيه ستون مهره‌ها، مفاصل ران و دنده‌ها رخ می‌دهد. كاهش در سطوح استروژن با يائسگی متحدشده و خانم‌ها را در معرض افزايش خطر كاهش دانسيته استخوان و شكستگی قرار می‌دهد. در ۵ سال اول يائسگی خانم‌ها ممكن است ٢٠ ٪ حجم استخوان‌شان را از دست بدهند. مردان پير نيز دچار كاهش استروژن به اندازه هورمون‌های مردانه می‌شوند اما نرخ كاهش هورمون در مردان نسبت به زنان كمتر است.

زنان آسيايی و گياهخوار، پوكی استخوان كمتری در مقايسه با غربی‌ها دارند، زنان گوشتخوار مشابه غربی‌ها هستند و جذب كلسيم كمتری دارند. زنان آسيايی و گياهخوار به‌طور معمول غذاهای سويايی بيشتری مصرف می‌كنند نسبت به زنان غربی و بنابراين سويا می‌تواند در كاهش خطر بيماری‌های استخوان موثر باشد[سويا به‌طور غير مستقيم بر سطوح كلسيم با افزايش ميزان نگهداری كلسيم در استخوان موثر است. اين مطلب نشان می‌دهد كه هم پروتئين و هم ايزوفلاونهای سويا در اثرات مفيد آن مشاركت دارند.]. پروتئين حيوانی (از قبيل گوشت قرمز، مرغ، ماهی و غذاهای لبنی) عموماً جذب مقدار كلسيم از دست رفته استخوان را افزايش می‌دهند.

به ازای هر يك گرم افزايش در جذب پروتئين حيوانی، انسان به‌طور متوسط ٧۵/۱ گرم كلسيم در ادرار از دست می‌دهد.


[]



[]



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]
[٣٠]
[٣۱]
[٣٢]
[٣٣]
[٣۴]
[٣۵]
[٣٦]
[٣٧]
[٣٨]
[٣۹]
[۴٠]
[۴۱]
[۴٢]
[۴٣]
[۴۴]
[۴۵]
[۴٦]
[۴٧]
[۴٨]
[۴۹]

[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-
[۳٠]-
[۳۱]-
[۳۲]-
[۳۳]-
[۳۴]-
[۳۵]-
[۳۶]-
[۳٧]-
[۳۸]-
[۳۹]-
[۴٠]-
[۴۱]-
[۴۲]-
[۴۳]-
[۴۴]-
[۴۵]-
[۴۶]-
[۴٧]-
[۴۸]-
[۴۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]