جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۳, سه‌شنبه

گفت و گوی عزیزاحمد فرد با مهدیزاده کابلی

از: عزیزاحمد فرد


فهرست مندرجات

[مهديزاده کابلی][عزیز احمد فرد]


کشته شدن بن‌لادن، اثراتی روی طالبان افغانستان و پاکستان خواهد داشت، از احتمال تشدید جنگ، به‌دلیل انتقام‌جویی طالبان، تا ناامید شدن و معدوم شدن این جنبش، احتمالات فراوانی وجود دارد.


[] اثرات کشته شدن بن لادن بر پاکستان و افغانستان

از بدو جنگ بر ضد تروریسم اسلامی، یعنی از یازدۀ سپتامبر سال ٢٠٠۱ تا امروز، علاوه بر اخبار رسمی، نظریات دیگری هم مطرح می‌شود که بعضاً همۀ این حوادث را توطئه می‌پندارد. در مورد کشته شدن بن‌لادن، نقش پاکستان، و اینکه چگونه نیروهای امریکایی او را به قتل رساندند، و بعداً با جسدش چه کار کردند، هم شک و تردید وجود دارد. ولی مسألۀ مهم نتایج این حادثه، روی اوضاع امنیتی افغانستان است.

این موضوع را با آقای مهدیزاده کابلی در میان گذاشتیم. آقای مهدیزاده با تصریح اینکه موجودیت و به‌قدرت رسیدن طالبان، به شخص بن‌لادن ارتباط مستقیم داشت، اضافه می‌کند که گفتار رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان، یک نوع تناقض‌گویی است. از یک سو می‌گویند که از ده سال به اینسو با امریکا همکاری می‌کنند و کشته شدن بن لادن را به‌عنوان یک دست‌آورد مشترک مطرح می‌کنند. ولی از سوی دیگر، آنان می‌گویند که هیچ نقشی در قتل بن لادن نداشتند. توجیه این تناقض‌گویی به‌نظر آقای مهدیزاده می‌تواند این باشد، که پاکستانی می‌خواهند از گزند انتقام‌جویی [القاعده] و طالبان در امان باشند.[۱]




[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين گفت و گو برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط عزیزاحمد فرد ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- عزیزاحمد فرد، اثرات کشته شدن بن لادن بر پاکستان و افغانستان، بخش فارسی رادیو فرانسه (rfi): سه شنبه ٠٣ مه ٢٠۱۱



[] جُستارهای وابسته

[1 2]





[] سرچشمه‌ها

وب‌سايت فارسی راديو فرانسه (rfi)


[برگشت به بالا]