جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ آذر ۵, یکشنبه

کارخانه سمنت غوری

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[تکنولوژی ساختمان][سیمان]


کارخانه سمنت غوری بزرگ‌ترین کارخانه تولید سیمان در افغانستان است. این کارخانه در سال ۱٣۴۴ خورشیدی احداث شد؛ در سال‌های جنگ داخلی، زمانی نیمه تعطیل بود و گاهی هم‌ هیچ تولیدی نداشت؛ اما پس از سقوط طالبان، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی دوباره فعال شده است. تامین انرژی ارزان یکی از مشکلات سهامداران این کارخانه است. در حال حاضر، این کارخانه با برق وارداتی ازبکستان و ذغال سنگ، کار می‌کند[۱].


[] تاریخچه

اولین کارخانه سمنت در ۱۳۰۸ خورشید در مکروریان کابل توسط ایتالیایی‌ها ایجاد شد. کارخانه دومی بعداً توسط زمین‌شناسان فرانسوی در جبل‌السراج پروان راه‌اندازی شد، اما در حال حاضر این کارخانه‌ها فعال نیستند.

کارخانه «سمنت غوری» بزرگ‌ترین کارخانه تولید سیمان در افغانستان است که در سال ۱٣۴۴ خورشیدی افتتاح شد و به بهره‌برداری آغاز کرد.

    این کارخانه حدود پنج دهه پیش با سرمایه‌گذاری دولت افغانستان ایجاد شد. در آن زمان سالانه ۱۵۰ هزار تن سیمان تولید می‌کرد که برای مصرف داخلی افغانستان کافی بود.

همزمان با آن کارخانۀ برق بغلان برای تامین انرژی کارخانه سیمان نیز راه‌اندازی شد. اما این کارخانه، در حال حاضر نمی‌تواند نیاز برق کارخانه سیمان را تامین کند.

تامین انرژی ارزان یکی از مشکلات سهامداران این کارخانه است. در حال حاضر این کارخانه با برق وارداتی ازبکستان و ذغال سنگ، کار می‌کند.

سمنت‌غوری، در افغانستان شهرت خوبی داشته و در سال‌های گذشته نیز افغان‌ها از کیفیت این سیمان راضی بوده‌اند.

این کارخانه در سال‌های جنگ داخلی، زمانی نیمه تعطیل بود و گاهی هم هیچ تولیدی نداشت.

این کارخانه بعد از سقوط طالبان، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی دوباره فعال شده است.

رسول محسنی رییس شورای ولایتی‌ بغلان می‌گوید: «از روزی که کارخانه سمنت غوری به‌بخش خصوصی داده شده وضعیت بدتر شده است. سهامداران، زمین‌های مربوط به این کارخانه را به زورمندان فروخته‌اند.»

اسلام‌الدین احمدی از مسئولان این کارخانه می‌گوید در زمینه حق‌الاجاره نیز بین دولت و سهامداران شرکت، مشکلاتی وجود دارد.

بیش از ۶۰۰ نفر در کارخانه «سمنت غوری» کار می‌کنند. ۴۰۰ نفر هم در تأسیساتی که ذغال سنگ این کارخانه را تامین می‌کند، مشغول کار هستند.

سیمان، در حال حاضر مهم‌ترین نیاز افغانستان برای بازسازی است، دولت و بخش خصوصی تلاش دارند، قیمت سیمان را کاهش دهند.

کارخانه «سمنت غوری» در حال حاضر سالانه ۱۲۰ هزار تُن سیمان تولید می‌کند. برای تولید این مقدار سیمان، روزانه ، ۱۶۰ تُن ذغال سنگ، ۵۶۰ تُن سنگ چونه، ۸۰ تُن گِل رَس و ۲۰ تُن گَچ مصرف می‌شود.

تولیدات داخلی سیمان افغانستان برای نیاز این کشور کافی نیست و افغانستان هنوز میلیون‌ها تن سیمان از پاکستان و ایران وارد می‌کند.

مقام‌های افغان امیدوارند که با جلب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، در زمینه استخراج منابع زیرزمینی، خود را از کمک‌های خارجی بی‌نیاز کند.

بی‌کاری یکی از مهم‌ترین مشکلات افغان‌ها است و دولت تلاش می‌کند با جلب سرمایه‌گذاری و احداث کارخانه‌های تولیدی، شغل ایجاد کند.

شماری از کاگران «کارخانه سمنت غوری» می‌گویند، در سال‌هایی که این کارخانه دولتی بود، وضع زندگی آن‌ها بهتر بود.

دولت افغانستان می‌گوید، سطح تولید این کارخانه به مرحله‌ای که در قرارداد درج شده، نرسیده و سهامداران این کارخانه در فعال کردن بخش دوم آن تاخیر داشته‌اند.


[] ...





[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.
يادداشت ٢: اولین کارخانه سمنت در ۱۳۰۸ خورشید در مکروریان کابل توسط ایتالیایی‌ها ایجاد شد. کارخانه دومی بعداً توسط زمین‌شناسان فرانسوی در جبل‌السراج پروان راه‌اندازی شد، اما در حال حاضر این کارخانه‌ها فعال نیستند.


[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]