جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ اسفند ۱۰, پنجشنبه

آیا کتاب‌مقدس از الهام خدا است؟

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[کتاب‌مقدس][الهام]


در مورد ماهیت کتاب‌مقدس بحث‌های زیادی مطرح می‌شود، از قبیل این‌که چگونه کتاب‌مقدس را الهام خدا دانست؟ جزوات و بخش‌های کتاب‌مقدس چگونه جمع‌آوری شدند و به‌صورت کتابی که در دسترس همگان است، درآمد؟ در طی نسخه‌نویسی این بخش‌ها چه مقدار ممکن است در اثر غفلت نسخه‌نویس‌ها مخدوش شده باشد؟ چه بخش‌هایی از کتاب‌مقدس را باید تحت‌اللفظی تفسیر کرد؟ چه بخش‌هایی آن را به‌طور استعاره‌ای پذیرفت؟ کدام قسمت‌ها نثر و روایت است و کدام شعر و منظومه؟ همه‌ی این پرسش‌ها لازم است پاسخ گفته شود.[۱]

به این پرسش‌ها، می‌توان از دو منظر پاسخ گفت. از منظر یک مسیحی، کافی است، برای مطالعه و درک مطالب کتاب مقدس، به‌سادگی آن را به‌عنوان کلام خدا پذیرفت. در این‌صورت، از نظر او، در سراسر کتاب یک انسجام خاص وجود دارد که همه‌ی آن ملهم از «یک فکر واحد» است. اما از سوی دیگر، در عصر دانش، نظریه‌ای در مورد کتاب‌مقدس رواج دارد مبنی بر این‌که، این کتاب در واقع، شرح چگونگی کوشش انسان است در یافتن خدا. کتابی است که به خواننده نشان می‌دهد چگونه انسان در اثر این کوشش عقاید خود را در مورد خدا با به‌کارگیری تجربۀ نسل‌های پیشین، بسط و توسعه داده است. بنابراین، گفتاری که کتاب‌مقدس به خدا نسبت می‌دهد، در واقع، گفتار صریح خدا نیست، بلکه این‌ها گفتار و پندار انسان‌هایی است که وانمود می‌کنند، سخنان خدا هستند. از این منظر، کتاب‌مقدس مجموعه‌ای است از نظراتی که انسان‌ها دربارۀ خدا داشته‌اند. به‌این ترتیب، کتاب‌مقدس، کتابی انسانی است که تنها ادعای الهی بودن می‌کند.

در اینجا، به‌طور ویژه به این مسئله خواهیم پرداخت که آیا کتاب‌مقدس کلام خدا است؟ این پرسش را از دیدگاه دینی و از نظر دانش بررسی خواهیم کرد.


[] کتاب‌مقدس از دیدگاه ادیان سامی

یهودیان و مسیحیان، به‌طور سنتی، در طول فرون متمادی، بر این باور بوده‌اند که تورات بر اساس گفتگوی موسی با یهوه (خدا) به‌دست موسی نوشته شده است. تا ‌آن‌جایی که به یهودیان مربوط می‌شود، چنین اعتقادی امری طبیعی است، زیرا که از روز اول آن را به‌صورت واقعیتی مسلم بدانان ارائه داشته‌اند[٢]. ملاک الهامی بودن کتاب مقدس، برای مسیحیان، خود کتاب مقدس است. کتابی که منحصر به‌فرد خوانده می‌شود و پنداشته می‌شود که از جانب خدا الهام شده است. چنان‌که در عهد جدید، اصطلاح «کلام خدا» برای نوشته‌های عهد عتیق و عهد جدید استفاده می‌گردد.[٣]

از دیدگاه قرآن نیز، تورات و انجیل و دیگر صحف انبیأ، کلام خدا پنداشته می‌شوند؛ چنان‌که در سورۀ بقرۀ، آیۀ ۱۳٦، به‌صراحت آمده است: «بگوييد ما به خدا و به آنچه بر ما نازل شده و به آنچه بر ابراهيم و اسماعیل و اسحاق و يعقوب و اسباط نازل آمده و به آنچه به موسى و عيسى فروفرستاده شده و به آنچه به همه پيامبران از سوى پروردگارشان داده شده، ايمان آورده‌ايم، بين هيچ‌يك از آنان فرق نمى‌گذاريم و ما فرمانبردار او هستيم»


[] کتاب‌مقدس از نظر دانش





[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- هنری هلی، راهنمای کتاب‌مقدس، ص ۱٢
[٢]-
[٣]- متی ۱۵: ٦؛ یوحنا ۱٠: ٣۵؛ عبرانیان ۴: ۱٢
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]