جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ آذر ۱, جمعه

گزارش نخستین روز لویه‌جرگه مشورتی

از: بی بی سی

آنچه گذشت

نخستین روز لویه‌جرگه مشورتی

فهرست مندرجات



لویه جرگه مشورتی افغانستان با حضور ۲۵۰۰ نماینده از سراسر افغانستان برگزار شد. یگانه محور بحث در این جرگه، موافقت‌نامه دوجانبه امنیتی میان افغانستان و آمریکا است.

این جرگه زیرعنوان «جرگه مشورتی» برگزار شده است و در مورد امضای موافقت‌نامه امنیتی به ریاست جمهوری افغانستان مشوره خواهد داد.

کمیسیون برگزاری این جرگه، اشتراک‌کنندگان را در هفده بخش، تعیین و دعوت کرده‌اند.


[] گزارش‌ها

پنج‌شنبه ۳۰ عقرب ۱٣۹۲ خورشیدی: لویه جرگه مشورتی افغانستان امروز با حضور ۲۵۰۰ نماینده در کابل برگزار ‌می‌شود. بحث روی موافقت‌نامه امنیتی افغانستان و آمریکا موضوع اصلی این جرگه است.

این جرگه زیر عنوان «لویه جرگه مشورتی» برگزار می‌شود و در مورد امضای این موافقت‌نامه به ریاست جمهوری افغانستان مشوره می‌دهد. این جرگه قرار است چهار روز ادامه داشته باشد.

جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا ناوقت دیشب به وقت افغانستان اعلام کرد که آمریکا درباره متن موافقت‌نامه امنیتی دوجانبه با مقامات افغان به توافق رسیده است.

وزارت خارجه افغانستان نیز یک پیش‌نویس از این موافقت‌نامه را منتشر کرده است. قرار است این پیش‌نویس برای بحث در لویه‌جرگه به اعضای جرگه پیش‌کش شود.

احمدشفایی، گزارشگر بی‌بی‌سی که به محل برگزاری لویه‌جرگه رفته است‌ می‌گوید حضور نیروهای امنیتی افغان در همه‌ تپه‌های اطراف محل برگزاری جرگه مشورتی دیده می‌شود و همه‌ مسیر منتهی به محل برگزاری لویه جرگه مسدود شده است. شمار از نیروهای امنیتی زن نیز در بعضی از نقاط منتهی به محل برگزاری مستقر شده اند.

از همه‌ای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان نیز دعوت شده است تا در جرگه امروز شرکت کنند.

تلویزیون ملی افغانستان نیز نشرات زنده خود را برای پوشش لویه‌جرگه آغاز کار کرده و تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد که اعضای لویه‌جرگه در حال ورود به تالار جرگه در داخل دانشگاه پلی‌تکنیک کابل هستند.

برنامه‌های ویژه‌ای برای پوشش لویه‌جرگه مشورتی در شماری از رسانه‌های داخلی افغانستان دیده می‌شود. در این برنامه‌ها کارشناس های مسایل سیاسی دعوت شده و روی ابعاد مختلف موافقتنامه امنیتی بحث جریان دارد.

حاجی روزی، کباب‌پز یک رستوران در قندوز در این مورد می‌گويد كه سواد ندارد و در زمينه امضای موافقت‌نامه امنيتی افغانستان و آمريكا چيزی نمی‌داند. اما می‌گوید که ما خواهان تامين امنيت در كشور هستیم و از هر راه كه به صلح پايدار در افغانستان بیانجامد، حمايت می‌كنیم و آن را قبول داریم.

به خبرنگاران رسانه‌ها جای مخصوص در هتل انتركانتننتال که در تپه مشرف بر محل برگزاری لویه‌جرگه واقع است، در نظر گرفته شده است. به گفته گزارشگر بی‌بی‌سی فقط به تعداد معدود از عكاسان اجازه ورود به تالار اصلی داده شده است.

اكنون نمايندگان در حال ورود به ساختمان اصلی لويه‌جرگه هستند. سناتوران، نمايندگان شورای ملی و حتی تعداد از افراد نيز به نمايندگی از مهاجرين افغان در ايران و پاكستان در ميان نمايندگان ديده می‌شوند. صبغت‌الله مجددی، رئیس لویه‌جرگه مشورتی وارد تالار لویه جرگه شده است.

اکثر نمایندگان لویه‌جرگه وارد تالار جرگه شده‌اند و در میان آن‌ها شماری قابل توجه نمایندگان زن نیز حضور دارد.

حامدکرزی، رئیس جمهوری افغانستان نیز دقایقی پیش وارد تالار لویه جرگه شد و قرار است او یکی از سخنرانان اصلی در جلسه افتتاحی امروز باشد.

مصونیت قضایی سربازان آمریکایی از پیگیرد قانونی در داخل افغانستان، اصلی ترین موضوع مورد اختلاف در جریان مذاکرات بر سر این توافق‌نامه امنیتی میان آمریکا و افغانستان بوده است. انتظار می‌رود که نمایندگان لویه‌جرگه نیز در این مورد بحث‌های داغ داشته باشند.

عصر روز چهارشنبه وزارت امور خارجه افغانستان نیز پیش‌نویسی از موافقت‌نامه را که قرار است به لویه‌جرگه پیشکش شود، منتشر کرد که به نیروهای آمریکایی باقی‌مانده بعد از پایان‌سال ۲۰۱۳، مصونیت قضایی می‌دهد.

با ورود حامدکرزی، جلسه لویه‌جرگه مشورتی برای بحث بر سر توافق‌نامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا رسماً آغاز شد.

احمدشفایی، گزارشگر بی‌بی‌سی‌: هنوز متن موافقت‌نامه در اختيار نمايندگان قرار نگرفته‌است. يكی از كارمندان فنی گفت كه تهيه تعداد كافی نسخه‌های از موافقت‌نامه كار سخت و دشوار برای آن‌ها بوده است. اين كارمند به من گفت كه برای، هفت هزار نفر كارت صادر شده كه ٢٥٠٠ نفر آن‌ها نمایندگان لويه‌جرگه هستند.

لویه‌جرگه با نواختن سرود ملی افغانستان گشایش می‌یابد و حاضرین در تالار لویه‌جرگه به احترام سرود ملی افغانستان به پا خواسته‌اند.

صادق مدبر، رئیس کمیسیون برگزاری لویه‌جرگه مشورتی اولین سخنرانی لویه‌جرگه است که در مورد برنامه‌های امروز و سه روز بعدی لویه‌جرگه صحبت کرد.

آقای مدبر گفت که پیش‌نویس موافقتنامه امنیتی به زودی در اختیار اعضای لویه‌جرگه قرار خواهد گرفت.

حامدکرزی، رئیس جمهوری افغانستان، سخنرانی افتتاحیه لویه‌جرگه را آغاز کرده است. آقای کرزی سخنرانی خود را با زبان پشتو آغاز کرد.

آقای کرزی در آغاز صحبت‌هایش گفت که از حضور شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در این جرگه خوشحال است و گفت پیشاپیش برای هریک از شما که در انتخابات ریاست جمهوری شش ماه بعد پیروز شوید، تبریک می‌گویم.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که پیش از آنکه به موضوع اصلی جرگه بپردازم، باید به نمایندگی از مردم افغانستان از شهروندان کابل به دلیل مشکلات که برگزاری لویه‌جرگه برای آن‌ها به وجود آورده، عذرخواهی کنم اما او گفت که این یک مساله فوق‌العاده مهم ملی است و برگزاری این لویه‌جرگه فوق‌العاده حیاتی است.

آقای کرزی گفت موضوع جرگه جز پرداختن به موضوع موافقت‌نامه امنیتی هیچ چیزی دیگری نیست و به گفته او شایعات مربوط به این‌که این جرگه در کنار موافقت‌نامه امنیتی به مسایل دیگری نیز می‌پردازد کاملاً نادرست است.

آقای کرزی گفت من بسیار زیر فشار بودم که این لویه‌جرگه را دعوت نکنم و البته در جرگه‌های گذشته هم این فشارها وجود داشت. اما او گفت که من برگزاری جرگه را برای قضایای مهم ملی افغانستان حتمی می‌دانم.

رئیس جمهوری افغانستان از نمایندگان حاضر در لویه‌جرگه خواست که اگر کسی در جریان لویه‌جرگه نزد شما بیاید که مثلا خواست کرزی این است و یا آن است، این را به هیچ صورت نپذیرید. «من همین حالا می‌گویم که هیچ نماینده ندارم و هرکسی به نمایندگی از من آمد، او را قبول نکنید. نماینده من وجدان ملی افغانستان است.»

کرزی: امروز بحث خود را از دوازده سال قبل شروع می‌کنیم. ملت افغانستان از سال‌ها در جنگ بود و به همین دلیل دوازده سال پیش مردم افغانستان با آغوش باز جامعه جهانی را به افغانستان خوش آمدید گفتند.

آقای کرزی گفت که در دوازده سال گذشته از نظر امنیت افغانستان تنها دو سال آرام داشته است اما بقیه آن مملو از ناامنی بود. با این وجود او گفت که افغانستان در این سال‌ها دستاوردهای فراوانی داشته است و مهم‌ترین آن‌ها این است که افغانستان دوباره به خانه همه مردم افغانستان تبدیل شد.

او گفت که افغانستان امروز در محافل جهانی با عزت حضور دارد و به این اشاره کرد که چگونه روابط خارجی افغانستان گسترش یافته است. او گفت به‌گونه مثال: یک ماه بعد کشور سریلانکا هم در افغانستان سفارت باز می کند و دستاوردهای زیادی دیگری در این زمینه. اما او گفت که آرزوی بزرگ افغانستان که همانا امنیت کامل است، هنوز بدست نیامده است.

حامدکرزی: با این‌که افغانستان سال گذشته یک پیمان استراتژیک را با آمریکا امضا کرد اما از دید ما و در حقیقت موافقت‌نامه امنیتی مهم‌تر از پیمان استراتژیک است و عواقب آن برای افغانستان می‌تواند بسیار مهم باشد.

آقای کرزی در مورد مذاکرات مربوط به موافقت‌نامه امنیتی که بیشتر از یک سال را در برگرفته است، گفت که در این روند آمریکا عجله داشت اما ما که طرف ضعیف بودیم، دقت را معیار قرار دادیم و به اندازه در مورد این موافقتنامه دقت کردیم که ماده به ماده، فقره به فقره و جز به جز آن را شخصاً خواندیم و تغییرات لازم را در آن وارد کردیم.

آقای کرزی گفت که در جریان این مذاکرات که در آن رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان، اشرف غنی احمدزی، رئیس پیشین برنامه انتقال مسئولیت‌های امنیتی، بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان و زلمی رسول، وزیر پیشین خارجه افغانستان دخیل بودند، ما دلایل خود را همیشه ارائه می‌کردیم و آمریکایی‌ها دلایل خود را. دلیل ما این بود که جنگ تروریسم در روستاهای افغانستان نیست.

آقای کرزی گفت بدون حمایت بین‌المللی افغانستان به انزوا می رود و از این نظر رابطه با کشورهای خارجی اهمیت زیاد دارد. او گفت که افغانستان خواهان حمایت صادقانه است و این‌که خواهان نیروهای امنیتی قوی است و متحدان بین‌المللی در این زمینه به افغانستان کمک کنند. ما به تجهیزات پیشرفته نیاز داریم.

آقای کرزی در مورد آخرین گفت‌وگوهایش با مقامات آمریکا گفت، وزیر خارجه آمریکا گفته است که اگر نیروهای آمریکایی اجازه نداشته باشند، مثلا برای نجات یکی از سربازان ربوده‌شده‌شان در افغانستان عملیات انجام دهند، پس توافق‌نامه بدست نمی‌آید و ما بازهم در این مورد مذاکرات خود با آمریکایی‌ها ادامه دادیم.

آقای کرزی گفت که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، به مردم افغانستان نامه نوشته است و در حال خواندن این نامه به زبان فارسی برای حاضرین در تالار است.

نامه باراک اوباما: نیروهای آمریکا به منظور عملیات‌های نظامی به استثنای موارد خاص و آن هم در حالت که خطری جدی سربازان خارجی آمریکا را تهدید بکند، وارد خانه‌های افغان‌ها نمی‌شوند. آمریکا حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، استقلال کامل افغانستان را به‌رسمیت می‌شناسد.

بلقیس روشن یکی از سناتوران زن افغان به دلایلی که مشخص نیست صحبت‌های آقای کرزی را قطع کرده و فضای جرگه برای دقایقی مختل شد. این سناتوران زن افغان به پا خواست و گفت که امضای این سند به‌معنی فروش خاک افغانستان به آمریکا است.

آقای کرزی گفت که همه حق دارند نظر خود را در مورد موافقت‌نامه امنیتی بیان کنند و نباید کسانی که با این موافقت‌نامه مخالف هستند، متهم به پاکستانی‌بودن یا ایرانی‌بودن شوند.

آقای کرزی گفت که آمریکا نه پایگاه در افغانستان می‌خواهد. آن‌ها در بگرام، کابل، مزارشریف، هرات، قندهار، شیندند، گردیز و هلمند پایگاه می‌خواهند.

آقای کرزی گفت که متخصصان در داخل لویه‌جرگه حضور دارند و اگر نمایندگان لویه جرگه از نظر فنی نیازمند کمک باشند، این متخصصان به آن‌ها کمک می‌کند.

بخش از نامه باراک اوباما: ما در گذشته و به‌خصوص در این اواخر، تلاش‌های خود را دو برابر کرده‌ایم تا به مسأله مصونیت و محرمیت خانه‌های مردم افغانستان احترام گذاشته شود. ما به تلاش‌های خود برای رعایت وقار و حرمت مردم افغانستان در خانه‌های‌شان همان‌گونه که به وقار مردم آمریکا احترام می‌گذاریم، ادامه خواهیم داد. ما از قربانی‌های مردم آمریکا و افغانستان باید یادآوری کنیم و از آن سپاسگذاری کنیم.

آقای کرزی گفت که از قبل گفته‌ام تصمیم نهایی با شما اعضای لویه‌جرگه است. اما در مورد سود این قرارداد باید بگویم افغانستان هنوز در مرحله انتقالی قرار دارد و ادامه حضور و حمایت جامعه بین‌المللی از افغانستان بسیار مهم است در صورتی‌که برای افغانستان صلح و آرامش بیاورد. من می‌دانم که آوردن صلح بدست آمریکایی‌ها است و تجربه که در ده سال گذشته بدست آورده‌ام، به من نشان می‌دهد که صلح بدست آمریکا است. اول اگر آمریکا و دوم اگر پاکستان در کنار افغانستان ایستاد شوند، هم در افغانستان و هم در پاکستان صلح تامین خواهد شد.

آقای کرزی گفت که اگر آمریکا افغانستان را ترک کند، همه کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی افغانستان را ترک خواهند کرد. ما هم از نظر امکانات، وضعیت منطقه و جهان در حال گذار هستیم.

حامدکرزی گفت جرگه فقط یک هدف دارد و آن بحث و غور عمیق درباره قرارداد امنیتی است که امریکا خواهان آن می‌باشد.

کرزی: جامعه جهانی نیروهای نظامی در افغانستان بر اساس توافق ملل متحد تا سال آینده در افغانستان حضور دارند و پس از آن نیاز به قرارداد با مردم افغانستان دارند. این قرار داد به ما موقع می‌دهد که ما خود را از مرحله گذار به مرحله ثبات برسانیم.

آقای کرزی گفت با کشورهای زیادی در مورد ادامه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان رایزنی کرده است. او گفت روسیه، آسیای میانه، ترکیه، چین، هند و پاکستان از این قرارداد ما با آمریکا حمایت می‌کنند.

آقای کرزی گفت که تنها کشوری که واضح و روشن به ما گفته که با این قرارداد مخالف است، ایران است. او گفت که ایران گفته که مخالف این قرارداد است اما به تصمیم مردم افغانستان احترام دارد. او گفت که رابطه ما با ایران به اندازه رابطه ما با آمریکا اهمیت دارد اما اگر درک متقابل وجود داشته باشد، ما با مشکل مواجه نخواهیم شد.

آقای کرزی گفت که بین ما و آمریکا اعتماد لازم وجود ندارد. زیرا من با آن‌ها جنجال کردیم و آن‌ها هم علیه ما تبلیغات زیادی کردند.

آقای کرزی گفت در صورتی‌که اعضای لویه جرگه موافقت‌نامه امنیتی را تأیید کند و مجلس افغانستان آن را تصویب کند، بعد از آن باز هم ما امضای این توافق‌نامه را تا بعد از انتخابات موکول خواهیم و این تضمینی خواهد بود برای حمایت کامل آمریکا از برگزاری یک انتخابات شفاف.

رئیس جمهوری افغانستان از نمایندگان لویه جرگه خواست که پس از غور بسیار دقیق تصمیم خود را در مورد موافقتنامه امنیتی بر اساس مصالح افغانستان بگیرند. او در پایان سخنرانی‌اش گفت که استقلال و دوستی با جهان در کنارهم افغانستان در مسیری خوشبختی رهنمایی خواهد کرد.

گرداننده جلسه لویه‌جرگه اعلام کرد که اکنون پیش‌نویس موافقتنامه به زبان‌های فارسی دری و پشتو برای نمایندگان توزیع خواهد و بخش دوم برنامه پس از ده دقیقه وقفه آغاز خواهد شد.

غلام حسین ناصری عضو مجلس نمایندگان افغانستان در تلویزیون ۱ در واکنش به سخنان رئیس جمهور کرزی گفت: حرف‌های رئیس جمهوری شعار بود. خودش می‌گوید که تحت فشار بوده. او از خود رفع مسئولیت کرد.

حاجی محمد اسماعیل یکی از شهروندان غور می‌گوید: لویه‌جرگه اسماً برگزار شده و جز ضیاع وقت و مصارف هنگفت چیزی در بر نخواهد داشت.

رحمت‌الله بیژن‌پور کارشناس مسایل سیاسی در تلویزیون آریانای افغانستان در واکنش به سخنان حامد کرزی گفت: سخنان رئیس جمهوری واضح ساخت که افغانستان اگر به انزوا برود به دوازده سال گذشته برخواهد گشت. بنابر این باید با جهان در ارتباط باشد. افغانستان نباید دوباره به پرتگاه‌های که در گذشته دیده، سقوط کند.

صبغت‌الله مجددی، از رهبران جهادی افغانستان به‌صورت رسمی با رای اکثریت آرا نمایندگان لویه‌جرگه به‌حیث رئیس لویه جرگه تعیین شد. آقای مجددی در چهار روز آینده لویه‌جرگه مشورتی بر سر موافقت‌نامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا را مدیریت خواهد کرد.

بهروز از شهروندان هرات می‌گوید او معتقد است امضای موافقت‌نامه امنیتی با آمریکا به نفع افغانستان است. زیرا امضای این موافقت‌نامه امنیت و سازندگی را با خود برای افغانستان به‌دنبال خواهد داشت.

محمدفیصل امین استاد دانشگاه در تلویزیون خورشید افغانستان: با توجه به سخنان رئیس جمهوری، موافقت‌نامه امنیتی یک بنیاد جدید برای روابط با آمریکا است و این‌بار آمریکا متعهدتر خواهد بود و امید مردم افغانستان و مدیران سیاسی این کشور این است که آمریکا باید از اشتباهات دوازده سال گذشته پند گرفته و آن را جبران کند و این قرارداد فرصت طلایی برای تدوام روابط این دو کشور باشد.

عمرصمد، سفیر پیشین افغانستان در کانادا و فرانسه از طریق توئیتر: اکنون امضا نمی‌کند؟ کرزی نمی‌خواهد به‌عنوان دست‌نشانده آمریکا یا شهردار کابل شناخته شود. بسیار خوب اما این‌جا سرنوشت یک کشور مطرح است نه یک فرد.

خبر: حامدکرزی متن نامه‌ای باراک اوباما را در جرگه مشورتی کابل خواند

حشمت‌الله احمدزی، کارشناس سیاسی در تلویزیون ۱ افغانستان: اگر آقای کرزی دو تلفن دیگر (از آمریکا) بگیرد حتما این موافقت‌نامه را بسیار زود امضا خواهد کرد. تصامیم آقای کرزی از صبح به ظهر تغییر می‌کند.

امرالله صالح، رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان از طریق توئیتر: موافقت‌نامه امنیتی جز نیاز ملی ما است. نه گفتن به ناتو به‌معنی بلی گفتن به گروه‌های نیابتی و مشروعیت دادن به گروه‌های نیابتی پاکستان برای پر کردن خلا است.

معراج‌الدين، باطری‌فروش از قندوز: نمایندگان باید به امضای پیمان امنیتی رای بدهند به‌خاطری که ما به یک حامی قدرتمند ضرورت داریم.

آزاد شفایی از طریق فیسبوک: این کاری است که باید بشود. کرزی هم خوب می‌فهمد که به نفع کشور است. حالی نمی‌دانم چرا گپ‌های متناقض می‌زند. یک بار می‌گوید که امضای سند به نفع ما است. یک بار میگه از وقتی که آمریکا آمده خرابی زیاد شده و مردم مهاجر شدند.

محمد محقق، معاون دوم عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری و از رهبران اپوزیسیون دولت افغانستان می‌گوید جرگه مربوط به دوره‌ای قبل از دموکراسی و انتخابات بود و اکنون ما قانون اساسی را تصویب کرده‌ایم. مجرای تصمیم‌گیری درباره قوانین معین شده است و پارلمان افغانستان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری است.

او افزوده که ساختار لویه‌جرگه و صلاحیت آن در قانون اساسی معین شده است. ما به روش کاری کرزی و کسانی‌که در این جرگه جمع شده احترام می‌گذاریم ولی این جرگه نهاد قانونی تصمیم‌گیرنده برای مسایل کلان کشور نیست.

آقای محقق گفت در گفتار رئیس جمهوری نیز ابهامات وجود داشت یکبار اعلام می‌کند که لویه جرگه مشورتی است و بار دیگر اعلام می‌کند که هیج‌کس نمی‌تواند با تصمیم این لویه جرگه مخالفت کند و این دوگانگی در گفتار کرزی نیز خود جای سوال برانگیز است.

او درباره عدم اشتراک تیم انتخاباتی‌شان در لویه جرگه گفت که این لویه‌جرگه مخالف قانون برگزار شده ولی به گفته او شخصیت‌های که طرفدار ما است ما آن‌ها را منع نکردیم تا یک شکاف اجتماعی ایجاد نشود.

به این دلیل در این جرگه شرکت نکردیم که روند بد خلاف قانون گذاشته می‌شود که بعد از او هر تصمیم‌گیری را با یک کار غیر قانونی انجام دهیم. با وجود نهادهای قانونی مانند شورای ملی نیاز به این کار نیست.

زهرا سپهر که به نمایندگی از جامعه مدنی در لویه‌جرگه شرکت کرده به بی‌بی‌سی گفت که متن کامل پیش‌نویس موافقت‌نامه به زبان‌های فارسی و پشتو در اختیار اعضای لویه‌جرگه قرار گرفته است.

او گفت که لویه‌جرگه حالا به ۵٠ کمیته تقسیم شده و امروز تمامی این کمیته‌ها رئیس و معاونین خود را تعیین می‌کنند. بحث بر سر محتوای پیش‌نویس موافقتنامه امنیتی فردا شروع می‌شود.

در جریان جلسه بعد از ظهر معاونان لویه‌جرگه مشخص شدند. نعمت‌الله شهرانی، مشاور رئیس جمهور کرزی معاون اول، شیرمحمد آخوندزاده، والی پیشین هلمند معاون دوم، فضل‌الکریم ایماق، عضو پیشین مجلس نمایندگان معاون سوم و روگل خیرزاد رمی، سناتور فراه، معاون چهارم صبغت‌الله مجددی انتخاب شدند.

زهرا سپهر، عضو جامعه مدنی که در لویه‌جرگه شرکت دارد گفت که معاونان آقای مجددی، از سوی لویه جرگه انتخاب نشدند، بلکه آقای مجددی اسامی آن‌ها را اعلام کرد و از لویه جرگه خواست به خاطر کمبود وقت، آن‌ها را تأیید کنند.

مینه بکتاش، سردبیر دفتر بی‌بی‌سی در کابل می‌گوید آقای کرزی در قسمت‌های پایانی سخنانش با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری شرط تازه‌ای را برای امضای موافقتنامه امنیتی با آمریکا مطرح کرد. رئیس جمهور کرزی گفت: اگر جرگه موافقتنامه را تایید کند و مجلس افغانستان آن را تصویب کند، این موافقتنامه تنها زمانی امضا خواهد شد که انتخابات ما به خوبی و با عزت به پایان برسد. ما اشتباهات انتخابات گذشته را تکرار نخواهیم کرد.

کمیسیون امنیتی برگزاری لویه‌جرگه در یک اعلامیه مطبوعاتی اعلام کرده است توانسته است چندین برنامه حمله را به لویه‌جرگه را خنثی کند که در ختم لویه جرگه اعلام خواهد شد. در این اعلامیه تاکید شده که تاکنون هیچ‌گونه گزارش مبنی بر وقوع حوادث تروریستی و تخریبی دشمنان مردم افغانستان در شهر کابل گزارش نشده‌است.

سیدقربان، از ولسوالی مقر ولایت بادغیس می‌گوید: من خبری از کابل ندارم و نمی‌دانم امروز در آن‌جا چه خبر است. ما کاری به این کارها نداریم. آدم غریبی هستم و دنبال کار و غریبی و دهقانی خود هستم. در کابل هرچه می‌گذرد مربوط بزرگ‌ها می‌شود و به مردم غریب ارتباط نمی‌گیرد.

اگر چنین موضوعی باشد که خارجی‌ها به افغانستان بمانند به گپ ما کسی گوش نمی‌کند. من شخصاً با بودن خارجی‌ها به‌هیچ‌وجه خوشحال نیستم، چون یادم می‌آید که قبل از خارجی‌ها هم دهقان بودم، حالا هم دهقان هستم فایده ماندن خارجی‌ها به پول‌دارها و مردم کابل است. مردم بادغیس هم‌اکنون هم نه برق دارند نه آب و نه سرک، من خوشحال نیستم و فایده‌ای هم ندارد که صحبت کنم چون به حرف ما کسی گوش نمی‌دهد.

عبدالله فیض، از ولایت هرات می‌گوید با توجه به سال‌های دشوار گذشته از نظر من این لویه‌جرگه به‌عنوان شهروند کشور از اهمیت جدی برخوردار است. می‌تواند آینده خوب و یا تاریک را برای مردم افغانستان رقم بزند و ما خوشبین هستیم که با توجه به تمام مشکلاتی که وجود دارد، نمایندگان شرکت‌کننده از درایت لازم برخوردارند که از امضأ این پیمان حمایت کنند.

متن نامه رسمی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که به دولت افغانستان فرستاده است، از سوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان منتشر شد. این نامه از سوی آقای کرزی برای نمایندگان لویه‌جرگه خوانده شد.

فتانه گیلانی، مسئول اجتماع زنان افغانستان می‌گوید نمایندگان که به جرگه مشورتی خواسته شده‌اند، کسانی هستند که توسط ولسوال‌ها و والیان خواسته‌شده و کسانی هستند که از مناطق ناآرام افغانستان آمده‌اند.

او می‌افزاید که اگر لویه‌جرگه به ختم جنگ منجر شود و در زندگی مردم افغانستان تغییر بیاید و مردم بتواند، انتخابات آزاد و شفاف داشته باشد برای من و مردم افغانستان مهم است. خانم گیلانی می‌گوید که برگزاری تعداد زیادی جرگه ارزش‌های جرگه را پایین آورده است.

با پارلمان مشوره نمی‌شود و اکنون نیز معلوم نیست که والیان و ولسوال‌ها نماینده‌های را در چه حدی از فهم و دانایی به جرگه اعزام کرده است.

او سخنرانی کرزی را یک نوع خلق قهرمان می‌داند که فقط دستاوردهای خود را در سال‌های گذشته بیان کرد. به گفته او این در حالی است که وضعیت اقتصادی کسانی خوب شده که در اطراف رئیس جمهوری است.

سنجر سهیل، صاحب امتیاز روزنامه ٨ صبح نیز در صفحه فیس‌بوک خود نوشت تاييد و امضاى قرارداد امنيتى به‌منظور تداوم دستاوردهاى يك دهه گذشته و گذار افغانستان به يك آينده با ثبات و دموكراتيك يك امر حياتى است. اشتراك كنندگان جرگه مشورتى بايست با هوشيارى و آينده نگرى اين قرارداد را تاييد كنند.

تعداد از رسانه‌های مخالف موافقت‌نامه امنیتی با توجه به این‌که در این روزها افغانستان تعطیل عمومی است، به انتشار خود ادامه داده‌اند.

سردارمحمد رحیمی، استاد دانشگاه در کابل در صفحه فیسبوکی خود نوشت که رئیس جمهور کرزی امضای موافقت‌نامه امنیتی با آمریکا را زیرکانه گروگان انتخابات پیش‌رو قرار داد و به بهانه امنیت انتخابات گفت حکومت بعدی آن را امضأ خواهد کرد تا آمریکا در زمینه حمایت از گذار سیاسی و انتخابات ۲۰۱۴ متعهد باشد اما در واقع وی تلاش کرد تا همچنان زمینه چانه‌زنی‌های انتخاباتی را با حکومت آمریکا پس از تأیید احتمالی جرگه و پارلمان داشته باشد. بنابراین بازی مهم اما مبهم رئیس جمهوری با انتخابات کماکان ادامه خواهد داشت. جرگه امروز نشان داد رئیس جمهوری رگ خواب مردم افغانستان را خیلی خوب می‌شناسد.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله در پایان روز اول جرگه در کنفرانس مطبوعاتی گفت که نیروهای امنیتی افغان کشف کرده‌اند که حلقاتی در صدد برهم‌زدن جرگه هستند و علاوه بر آن، این افراد تلاش دارند تا رایزنی‌های را انجام دهند که سمت و سوی جرگه را به‌سمتی هدایت کنند که دلخواه آنان است.

او گفت که در ختم جرگه تمام کشفیات نیروهای امنیتی را با شما در میان می‌گذاریم و اکنون به این دلیل نمی‌خواهیم گزارش بدهیم که در دوران لویه‌جرگه باعث نگرانی مهمان‌های شرکت‌کننده نشود.

سخنگوی وزارت داخله گفت علاوه بر کنترل سطح شهر توسط هلیکوپترها، چهار بالن بزرگ در چهار گوشه شهر نصب شده که دوربین‌های امنیتی در این بالن‌ها کارگذاری و تمام حرکت‌های مشکوک در سطح شهر را می‌تواند تحت نظارت بگیرند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- آنچه گذشت نخستین روز لویه‌جرگه مشورتی؛ تصمیم‌گیری در مورد موافقتنامه امنیتی، وب‌سایت فارسی بی بی سی (بخش افغانستان): پنج شنبه ٢۱ نوامبر ٢٠۱٣ - ٣٠ آبان ۱٣۹٢



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی (بخش افغانستان)