جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ آذر ۲۱, پنجشنبه

پژوهشکده زبان و ادبیات

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[نهاد][نهادها در افغانستان]


پژوهشکده زبان و ادبیات، نهاد تخصصی و کاملاً مستقل است که به‌منظور تقویت زبان و ادبیات فارسی (دری) در افغانستان تشکیل شده‌ است[۱].



[] تاریخچه

پژوهشکده ادبیات به ریاست محمود جعفری و با حضور دانشمندان، شعرا و فرهنگیان، جهت رشد و پویایی زبان و ادبیات افغانستان و تقویت آن، شنبه ٧ آذر ۱٣۹٢ خورشیدی، در محل مؤسسه فرهنگی هنری‌نما رسانه در کابل به‌صورت رسمی افتتاح شد[٢]. گفته می‌شود، این مرکز، یک نهاد کاملاً مستقل است و در حال حاضر پانزده پژوهشگر در آن مشغول به‌کار می‌باشند و در آینده بر شمار آن‌ها افزوده خواهد شد[٣].


[] اهداف

پژوهشکده زبان و ادبیات با هدف تقویت زبان و ادبیات به‌عنوان عامل ارتباطی و روش‌مندسازی و کاربردی کردن تحقیقات ادبی ایجاد شده است. چنان‌که محمود جعفری، رئیس این پژوهشکده، می‌گوید:

    این نهاد با هدف «تقویت زبان و ادبیات به‌عنوان عامل ارتباطی، رشد زبان و ادبیات، روشمندسازی و کاربردی کردن تحقیقات ادبی» تأسیس شده است.[۴]

همو افزود: «تبدیل تحقیق ادبی به شغل از طریق ایجاد پروژه‌های ادبی، از دیگر هدف‌های این پژوهشکده است». به گفته او، «تاکنون، تحقیقات ادبی به‌عنوان یک شغل درنیامده است.»[۵]

در این مرکز، یک کتابخانه تخصصی نیز تشکیل شده و قرار است که زمینه‌‌ی پژوهش‌های ادبی از طریق این پژوهشکده برای سایر پژوهشگران فراهم شود. این پژوهشکده تلاش می‌کند که از همه زبان‌های رایج افغانستان از جمله فارسی و پشتو شناخت بهتری به‌دست آید و ارتباط بهتری بین آن‌ها برقرار شود[٦].


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]