جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ آذر ۲۰, چهارشنبه

بودجه سال ۱۳۹۳ افغانستان

از: دانشنامه‌ی آریانا

بودجه سال ۱۳۹۳ افغانستان


فهرست مندرجات

[اقتصاد افغانستان][بودجه‌های افغانستان]


طرح بودجه سال ۱۳۹۳ افغانستان، شنبه ۱٦ آذر ۱۳۹٢ خورشیدی (٧ دسامبر ٢٠۱۳ میلادی)، با ۲۷ درصد افزایش نسبت به‌سال گذشته، به شورای ملی افغانستان ارائه شد[۱]. این طرح، پیش از این، به تصویب مجلس سنا رسیده است و پس از تصویب مجلس نمایندگان و با امضای رئیس جمهوری اجرایی می‌شود[٢].


پیش‌بینی بودجه سالانه ۱۳۹۳

عمر زاخیلوال، وزیر مالیه (دارایی) افغانستان، در توضیح طرح بودجه به مجلس نمایندگان گفت که کل بودجه سال ۱۳۹۳، شامل هفت و نه دهم میلیارد دلار (۴۴۰ میلیارد افغانی) می‌شود که چهار و نه دهم میلیارد آن بودجه جاری و سه میلیارد دیگر آن بودجه توسعه‌ای است.

او از افزایش ۲۷ درصدی در این طرح سخن گفت که شامل نزدیک به ۹۶ میلیارد افغانی می‌شود. به گفته وی، بودجه سال آینده عمدتاً به دلیل برگزاری انتخابات و افزایش مسئولیت نیروهای امنیتی به دلیل خروج نیروهای خارجی افزایش یافته است[٣].

دربارۀ منابع و مصارف بودجه سال ۱۳۹۳ باید گفت: بخشی از این بودجه، از منابع داخلی و بخشی دیگر از کمک‌های خارجی است که به گفته وزیر دارایی افغانستان، ۴۹ میلیارد افغانی بودجه بخش امنیتی و بقیه برای حقوق شهدا و معلولان، بازنشستگان، پنج هزار آموزگار تازه‌استخدام شده و استادان دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است[۴].


بودجهٔ مصوب سال ۱۳۹۳


مجلس نمایندگان افغانستان بودجه ملی سال ۱۳۹۳ این کشور را بعد از یکبار مسترد کردن در نهایت، روز چهارشنبه ٢۵ دی ۱۳۹٢، تصویب کرد.

مسعود کمال، رئیس بودجه وزارت مالیه (دارایی) افغانستان، در این زمینه گفت که بودجه سال ۱۳۹۳ در حدود ۷،۸ میلیارد دلار است که از این مقدار ۲،۶ میلیارد دلار بودجه توسعه‌ای و ۵،۲ میلیارد نیز بودجه عادی است[۵].

او افزود: در بودجه کنونی که توسط شورای ملی تصویب شده کسر بودجه به ۳۳۰ میلیون دلار کاهش یافته در حالی‌که در طرح قبلی این مقدار به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسید. به گفتۀ وی: افزایش درآمد داخلی و کمک‌های جدید نهادهای بین‌المللی به بودجه اختیاری دولت افغانسان، باعث کاهش کسری بودجه در کشور شده است. او می‌گوید:

    دلیل این‌که نمایندگان بودجه را در دور اول رد کردند، این بود که در مورد بعضی از واحدهای بودجه‌ای برای آنان ابهام وجود داشت که بودجه کد احتیاطی نیز یکی از آن‌ها بود.

بودجه کد احتیاطی که برای مصارف ویژه‌ی ریاست جمهوری، شورای ملی، مقابله با حالت‌های اضطراری و سایر موارد غیر قابل پیش‌بینی در این کشور هزینه می‌شود در حدود ۵ درصد از کل بودجه افغانستان را تشکیل می‌دهد.

بر اساس اظهارات رئیس بودجه، مخالفت بودجه با قانون و این‌که دولت بدون اطلاع شورای ملی افغانستان از نهادهای بین‌المللی و کشورهای خارجی قرضه دریافت کرده، از دلایل دیگر نمایندگان برای رد بودجه بود که حکومت این کار را نکرده بود.

در بودجه جدید که بالغ بر ۱۳۳ میلیون دلار می‌شود، اولویت‌ها تغییر نکرده ولی بودجه جدید بیشتر به زیر بناها اختصاص یافته است.

ناتوانی دستگاه‌های دولتی افغانستان در جذب بودجه اختصاص یافته به آن‌ها یکی از چالش‌های عمده در برابر دولت است. به‌طور متوسط این دستگاه‌ها هر سال نمی‌توانند بیش از پنجاه درصد از بودجه اختصاص یافته را هزینه کنند ولی رئیس دفتر بودجه وزارت مالیه می‌گوید که این امیدواری وجود دارد که در سال ۱۳۹۳ میزان جذب بودجه دستگاه‌های افزایش یابد.

مسعود کمال، بالا رفتن ظرفیت نهادهای هزینه‌کننده بودجه و بودجه‌سازی دقیق و مشورتی را دلیل اصلی افزایش مصرف (هزینه) در سال آینده می‌داند. او تاکید کرد که با توجه به برگزاری انتخابات و بعضی از چالش‌های دیگری که در سال ۲۰۱۴ است تمرکز بودجه بیشتر به طرح‌های بوده که از سال قبل ناتکمیل باقی مانده، زیرا عدم اختصاص پول به این طرح‌ها می‌توانست باعث ناکامی این طرح‌ها و ضایع شدن پول در کشور شود[٦].


تجزیه و تحلیل عملکرد بودجه سال ۱۳۹۳





[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱: کسری بودجه افغانستان در سال ۱۳۹۳ | گزارش احمد شفایی | درخواست ۵۳۷ میلیون دلار |
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- وزیر مالیه یک نسخه از طرح قانون بودجه را در اختیار عبدالرئوف ابراهیمی رئیس مجلس نمایندگان قرار داد به همین دلیل، تا کنون جزئیات این طرح برای نمایندگان مشخص نیست. (بی بی سی: بودجه سال مالی جدید افغانستان به مجلس نمایندگان ارائه شد، وب‌سایت فارسی بی بی سی: شنبه ٧ دسامبر ٢٠۱۳ - ۱٦ آذر ۱۳۹٢)
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]- بودجه عادی افغانستان برای مصارف اداری و حقوق کارمندان دولت و نهادهای امنیتی به مصرف می‌رسد.
[٦]- بودجه سال ۱۳۹۳ افغانستان تصویب شد، وب‌سایت فارسی بی بی سی: چهارشنبه ۱۵ ژانويه ٢٠۱۴ - ٢۵ دی ۱۳۹٢
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:علوم کاربردیاقتصاداقتصاد افغانستان