جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ بهمن ۱۰, پنجشنبه

گاه‌شمار ورود و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

گزارش از: بی بی سی

گاه‌شمار

ورود و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


۲۰۱۴، سال خروج کامل نیروهای رزمی آمریکا از افغانستان است. بی‌بی‌سی به مناسبت پایان مرحله خروج ۳۰ هزار سرباز آمریکایی که سال گذشته آغاز شده بود، رشته گزارش‌های را در مورد حضور و کارکرد سربازان آمریکایی در افغانستان در این هفته منتشر می‌کند.


[] هفتم اکتبر ۲۰۰۱

آغاز حملات هوایی آمریکا و بریتانیا به مواضع طالبان. به دنبال حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱، آمریکا خواستار تحویل دادن اسامه بن لادن به آمریکا شد، اما رژیم طالبان از قبول این درخواست سر باز زد و موجبات حمله نظامی آمریکا فراهم شد.


[] سیزدهم نوامبر ۲۰۰۱

تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان به ۱۳ هزار نفر رسید. در پی شدت یافتن حملات، جنگجویان طالبان شهر کابل را ترک کردند.


[] هفتم دسامبر ۲۰۰۱

شهر قندهار، مقر اصلی گروه طالبان سقوط کرد. ملا عمر رهبر این گروه و اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده فرار کردند. حامد کرزی در لویه‌جرگه اضطراری به‌عنوان رئیس جمهوری موقت برگزیده شد.


[] آگوست ۲۰۰۳

نیروهای بین‌المللی تحت فرمان ناتو به‌منظور حفظ صلح در کابل مستقر شدند. بعداً ماموریت این نیروها در مناطق دیگر کشور هم گسترش یافت. شمار آن‌ها به یازده هزار نفر می‌رسید که ده هزار آن‌ها آمریکایی بودند.


[] سپتامبر ۲۰۰۸

حملات گروه طالبان شدت یافت. شمار نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان به ۳۱ هزار و شمار تلفات آن‌ها به ۱۲۰ نفر رسید.


[] ۳۰ ژانویه ۲۰۰۹

پس از انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا، شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان به ۳۶ هزار نفر رسید.


[] هفدهم فوریه ۲۰۰۹

آقای اوباما دستور فرستادن ۱۷ هزار سرباز دیگر به افغانستان را امضا کرد.


[] نهم ژوئن ۲۰۰۹

استقرار نخستین واحدهای نیروی دریایی آمریکا در افغانستان؛ ۱۰ هزار سرباز جدید برای مقابله با طالبان وارد جنگ شدند.


[] بیست و یکم سپتامبر ۲۰۰۹

ژنرال استانلی مک کریستال فرمانده کل نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در گزارش محرمانه‌ای به باراک اوباما نوشت که بدون افزایش نیروهای بین‌المللی احتمال ناکامی جنگ با طالبان وجود دارد.


[] اول دسامبر ۲۰۰۹

باراک اوباما اعلام کرد که ۳۰ هزار سرباز دیگر به افغانستان می‌فرستد تا شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان به ۷۱ هزار نفر برسد. شمار تلفات سربازان آمریکایی به ۸۴۹ تن افزایش یافت. او در سخنرانی در دانشگاه نظامی وست پوینت جولای ۲۰۱۱ را زمان آغاز خروج ارتش آمریکا از افغانستان تعیین کرد. با این حال، مقام‌های آمریکایی تا آن زمان همچنان در حال بررسی افزایش شمار نیروها در افغانستان بودند.


[] بیست و هشتم ۲۰۱۰

دولت افغانستان در کنفرانس لندن آمادگی خود را برای به عهده گرفتن مسئولیت امنیتی اعلام کرد. هدفی که تعیین شد، این بود که نیروهای امنیتی افغانستان (ارتش ۱۷۱ هزار، پلیس ۱۳۴ هزار) افزایش یابد تا زمینه خروج نیروهای آمریکایی در ۲۰۱۱ فراهم شود. دولت افغانستان یک برنامه‌ای را روی دست گرفت که از ۲۰۱۱ تا آخر ۲۰۱۴ زمینه را برای انتقال تدریجی مسئولیت امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای داخلی فراهم کرد.


[] ۲۲ ژوئن ۲۰۱۱

باراک اوباما در سخنرانی خطاب به ملت آمریکا برنامه خروج تدریجی نیروها از افغانستان را اعلام کرد. او گفت که تا آخر ۲۰۱۱ ده هزار سرباز از افغانستان خارج می‌شوند و تا تابستان ۲۰۱۲، ۲۳ هزار سرباز دیگر این کشور را ترک می‌کنند. بر اساس این برنامه، نیروهای آمریکایی خروج تدریجی تا پایان ۲۰۱۴ را در نظر بگیرند. در نیمه اول سال ۲۰۱۱ شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان به ۱۰۱ هزار نفر رسید.


[] سیزدهم ژوئیه ۲۰۱۲

در نخستین مرحله خروج نیروها، ۶۵۰ سرباز افغانستان را ترک کردند. این نیروها در کابل مستقر بودند و از طریق فرودگاه بگرام در شمال کابل به‌وسیله هواپیما به کشور خود بازگشتند.


[] هجدهم آوریل ۲۰۱۲

باراک اوباما نهایی شدن سه موضوع را اعلام کرد: واگذاری تدریجی مسئولیت امنیتی به افغان‌ها، ماندن شماری از نیروهای بین‌المللی در افغانستان پس از ۲۰۱۴ و پرداخت سالانه میلیون‌ها دلار به دولت افغانستان برای تقویت نیروهای امنیتی افغانستان.


[] ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۲

ژنرال جان آلن فرمانده کل نیروهای بین‌المللی در افغانستان خروج تدریجی ۲۳ هزار سرباز آمریکایی از افغانستان را اعلام کرد.


[] بیست و یکم سپتامبر ۲۰۱۲

لئون پانه‌تا وزیر دفاع وقت آمریکا گفت که ۳۳ هزار سربازی که در جریان سال ۲۰۱۰ برای جنگ با طالبان اعزام شده بودند، افغانستان را ترک کرده‌اند.


[] آخر آگوست ۲۰۱۳

شمار نیروهای آمریکا در افغانستان به ۶۰ هزار نفر کاهش یافت و با سرعت یافتن روند انتقال مسئولیت به نیروهای داخلی افغانستان، روند خروج کاهش نظامیان آمریکایی هم سرعت یافت.


[] آخر دسامبر ۲۰۱۳

تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان به ۴۶ هزار نفر رسید. همزمان با این کاهش، گفتگوها بر سر پیمان همکاری‌های امنیتی و دفاعی بین آمریکا و افغانستان با تنشهای زیادی همراه شد. حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان امضای این پیمان را مشروط به تعهد آمریکا به زمینه‌سازی عملی برای آغاز گفتگوهای صلح با گروه طالبان کرد.


[] ۲۷ ژانویه ۲۰۱۴

شمار نیروهای آمریکایی به ۳۶ و ۵۰۰ نفر کاهش یافت و قرار است در روزهای آینده تعداد بیشتری از نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک کنند. همزمان با شدت یافتن تنشها بین دو کشور و روند خروج نظامیان آمریکایی، حملات مسلحانه و بمبگذاری‌های انتحاری اعضای گروه طالبان هم شدت یافته است[۱].


[] آمار حضور نظامی آمریکا در افغانستان در یک نگاه

تاریختعداد نیروها (نفر)
نوامبر ۲۰۰۱۱۳۰۰
دسامبر ۲۰۰۱۲۵۰۰
مارس ۲۰۰۲۷۲۰۰
دسامبر ۲۰۰۲۹۷۰۰
آگوست ۲۰۰۳۱۰۱۰۰
دسامبر ۲۰۰۳۱۳۱۰۰
اپریل ۲۰۰۴۲۰۳۰۰
دسامبر ۲۰۰۴۱۶۱۰۰
اپریل ۲۰۰۵۱۹۵۰۰
دسامبر ۲۰۰۵۱۷۸۰۰
اپریل ۲۰۰۶۲۳۳۰۰
دسامبر ۲۰۰۶۲۲۱۰۰
ژانویه ۲۰۰۷۲۶۰۰۰
دسامبر ۲۰۰۷۲۴۷۰۰
اپریل ۲۰۰۸۳۲۵۰۰
دسامبر ۲۰۰۸۳۱۸۰۰
فوریه ۲۰۰۹۳۶۶۰۰
دسامبر ۲۰۰۹۶۷۴۰۰
ژانویه ۲۰۱۰۷۱۷۰۰
آگوست ۲۰۱۰۱۰۰۰۰۰
مه ۲۰۱۱۱۰۰۰۰۰
دسامبر ۲۰۱۱۹۴۰۰۰
ژانویه ۲۰۱۲۹۰۰۰۰
دسامبر ۲۰۱۲۶۶۰۰۰
آگوست ۲۰۱۳۶۰۰۰۰
دسامبر ۲۰۱۳۴۶۰۰۰
ژانویه ۲۰۱۴۳۸۵۰۰
فوریه ۲۰۱۴۳۶۵۰۰



[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- گاه‌شمار ورود و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: سه شنبه ٢٨ ژانويه ٢٠۱۴ - ٠٨ بهمن ۱٣۹٢



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی، برگرفته از: منبع وزارت دفاع آمریکا