جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ مهر ۱۵, پنجشنبه

یوشینوری اُسومی

از: دانشنامه‌ی آریانا

یوشینوری اُسومی


فهرست مندرجات
زیست‌شناساناتوفاژی

‌یوشینوری اُسومی (به انگلیسی: Yoshinori Ohsumi) (زاده‌ی ۱۹۴۵ م -)، زیست‌شناس سلولیِ اهل ژاپن است، که متخصص در اتوفاژی است. او برنده‌ی جایزه‌ی کیوتو (که یک جایزه ژاپنی مشابه جایزه نوبل می‌باشد) در ۲۰۱۲ میلادی، و هم‌چنین، جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در ۲۰۱٦ میلادی، به‌خاطر تحقیقات در زمینه‌ی اتوفاژی (مکانیسم خودخواری اجزای سلول)؛ شده است.

اتوفاژی فرایندی است که در آن سلول خود اجزایش را هضم می‌کند. تغییرات ژنتیکی به‌وجود آمده در پی اتوفاژی می‌توانند سبب بیماری‌های گوناگونی شوند. اهمیت کشف وی در آن است که به شناخت بسیاری از روندهای سلولی همچون جهش ژنتیکی و عفونت‌هایی که بیماری‌های مختلفی مثل پارکینسون، دیابت، سرطان و بیماری‌های سلسله اعصاب را ایجاد کنند؛ کمک کرده است.


زندگی‌نامه
یوشینوری اُسومی

یوشینوری اُسومی، در ۹ فوریه‌ی ۱۹۴۵ میلادی، در فوکوئوکا، یکی از شهرهای کشور ژاپن زاده شد. او در سال ۱۹٦٧، لیسانس و در سال ۱۹٧۴، دکترا خود را از دانشگاه توکیو به‌دست آورد. بین سال‌های ۱۹٧۴ تا ۱۹٧٧، او دوره‌ی تحقیقاتی پسادکتری یا فوق دکترای خود را در دانشگاه راکفلر، از دانشگاه‌های معتبر آمریکا، که در شهر نیویورک واقع است، گذراند.

او در سال ۱۹٧٧، به‌عنوان دانشیار پژوهشی (Research associate) به دانشگاه توکیو بازگشت، در سال ۱۹٨٦، به تدریس پرداخت و در سال ۱۹٨٨، به مقام استادیار (Associate Professor) رسید. وی در سال ۱۹۹٦، به شهر اوکازاکی، آیچی، نقل‌مکان کرد و در موسسه‌ی ملی زیست‌شناسی عمومی ژاپن (National Institute for Basic Biology) مشغول به‌کار شد.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...