جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ اسفند ۱۶, دوشنبه

کاندوم

از: دانشنامه‌ی آریانا

کاندوم

آمیزش جنسیبهداشت در سکس

کاندوم (به انگلیسی: Condom، با تلفظ آمریکایی: Condom)، که به آن در فارسی کاپوت یا غلاف نیز گفته می‌شود، پوششی نازک از جنس لاستیک یا پوششی کشسان است که به عنوان یک مانع فیزیکی از تماس مستقیم آلت تناسلی مرد با اندام شریک جنسی او و ورود اسپرم به دستگاه تناسلی زن جلوگیری می‌کند. این وسیله به‌منظور پیش‌گیری از بارداری و هم‌چنین جلوگیری از انتقال میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و انتقال بیماری‌های آمیزشی به‌کار می‌رود. سطح برخی کاندوم‌ها برای بالا بردن اطمینان در جلوگیری از بارداری، از مایع اسپرم‌کُش پوشیده شده‌ است.


پیشینه‌ی تاریخی
کاندوم

این‌که آیا کاندوم در تمدن‌های باستان به‌کار می‌رفته، توسط باستان‌شناسان و تاریخ‌نگاران مطرح شده است. قدیمی‌ترین اشاره به کاندوم مربوط هزار سال پیش از میلاد مسیح است. در تصاویر به‌جا مانده از تمدن مصری‌ها هم نوعی از حفاظ در نوک آلت مردان مشاهده شده است. برخی نقاشی‌های روی غارها نیز با حدس و گمان به استفاده از کاندوم اشاره دارد. با این حال، در مصر باستان، یونان و روم، پیش‌گیری از بارداری، به‌طور کلی، مسئولیت زن پنداشته می‌شد، و براساس مستندات روش‌های جلوگیری از بارداری، ابزارهای بودند که فقط برای کنترل آلت تناسلی زنان به‌کار می‌رفتند.

پیش از قرن پانزدهم میلادی، در آسیا، استفاده کاندوم برای سر آلت مرد گزارش شده است که برای جلوگیری از بارداری و آن‌هم فقط توسط طبقات بالای اجتماعی استفاده می‌شد. در چین، گزارش‌ها اشاره به کاندوم‌های از نوع کاغذهایی ابریشمی دارند که روغن اندود شده‌اند. در ژاپن، کاندوم را از پوسته‌ی لاک‌پشت و یا شاخ حیوانات می‌ساختند.

تاریخچه کاندوم در اروپا از قرن شانزدهم میلادی آغاز می‌شود. در سال ۱۵۴۰ که بیماری آمیزشی سفلیس همه‌گیر شده بود، پزشکی ایتالیایی به‌نام گابریل فالوپیو (Gabriele Falloppio)، کاشف لوله‌های رحم یا لوله‌های فالوپ، درباره‌ی سفلیس نوشت و استفاده از کیسه چندلایه پارچه‌ای خیسانده شده در محلولی از نمک یا گیاهان دارویی را برای مردان علاقه‌مند به آمیزش جنسی توصیه کرد. بعدها در دوره‌ی رنسانس ساخت کاندوم از روده و مثانه‌ی حیوانات متداول شد، اما این کاندوم‌ها گران بودند و دسترسی به آن‌ها مشکل بود و در نتیجه اغلب هر کاندوم چندین‌بار استفاده می‌شد. هنگامی‌که چارلز گودیر (Charles Goodyear)، مهندس آمریکایی، در سال ۱۸۴۴ فرایند ولکانیزاسیون (Vulcanisation) لاستیک یا افزودن گوگرد و سایر مواد شیمیایی به لاستیک را ابداع کرد و اعلام کرد که این فرایند آن را انعطاف‌پذیرتر می‌کند، ناخواسته باعث آغاز عصر کاملاً جدیدی در پیش‌گیری از بارداری با ساخت کاندوم‌های لاستیکی شد. کاندوم‌های لاستیکی قابلیت کش‌آمدن داشتند و مانند کاندوم‌های روده‌ی گوسفند به سادگی پاره نمی‌شدند. با این حال، کاندوم‌های لاستیکی هنوز بسیار ضخیم بودند، و مشکل استفاده چندباره به‌جای خود باقی بود.


گونه‌های کاندوم

...


کاربردهای پزشکی



عوارض جانبی

کاندوم ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت به‌صورت خارش٬ و دانه‌ی جلدی کند؛ مثلاً بعد از رابطه‌ جنسی، موجب خارش و سوزش واژن در خانم‌هایی شود که به لاتکس - پلاستیکی که برای ساخت کاندوم‌ها استفاده می‌شود - حساسیت داشته باشند.

افرادی‌که به لاتکس حساسیت (Latex Allergy) دارند، معمولاً با قرار گرفتن در معرض آن پی به حساسیت خود می‌برند. از آن‌جاکه حساسیت به لاتکس مسئله‌ای کاملاً جدی است، که حتی ممکن است علائم کشنده و بسیار پُرخطری مثل ایجاد مشکل تنفسی داشته باشد، به خانم‌هایی که این مشکل را دارند توصیه می‌شود از کاندوم‌های بدون لاتکس یا وسایل جلوگیری دیگر استفاده کنند.

استفاده از کاندوم لاتکس توسط مردانی که آلرژی به لاتکس دارند، نیز ممکن است علایم حساسيتی، مانند قرمزی، التهاب، خارش یا سوزش پوست در آلت تناسلی آن‌ها ظاهر شود.


روش استفاده از کاندوم



صنعت کاندوم



مسایل فرهنگی



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...