جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ فروردین ۵, یکشنبه

جمیز دوبین

از: دانشنامه‌ی آریانا

جمیز دوبین

آمریکاکارگزاران سیاسی آمریکایی در افغانستان

جمیز فرانسیس دوبین (به انگلیسی: James Francis Dobbins)، (زاده‌ی ۳۱ مه ۱۹۴۲ م -)، یک دیپلمات آمریکایی است که رئیس بخش سیاست بین‌المللی و امنیتی بنگاه رند (RAND Corporation) بود. او هم‌چنین عضو آکادمی دیپلماسی آمریکایی است، که به‌عنوان نماینده به کوزوو، بوسنی، هائیتی، و سومالی فرستاده شد. افزون بر این، او به‌عنوان سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا و به‌عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی این کشور برای افغانستان و پاکستان نیز انجام وظیفه کرده است.


زندگی‌نامه
جمیز اف. دوبین

جمیز اف. دوبین، در ۳۱ مه ۱۹۴۲ میلادی، در شهر نیویورک به‌دنیا آمد. او دوره‌ی کارشناسی خود را در امور بین‌المللی از دانشکده‌ی خدمات خارجی (School of Foreign Service) در دانشگاه جرج‌تاون (Georgetown University) به پایان برد.

پس از این، دوبین به استخدام وزارت امور خارجه ایالات متحده‌ی آمریکا درآمد و به‌عنوان دیپلمات در کشورهای مختلف انجام وظیفه نمود. او از سال ۱۹۱۹ تا سال ۱۹۹۳ میلادی، به‌عنوان سفیر ایالات متحده‌ی آمریکا در اتحادیه اروپا، و در سال ۲۰۰۱، به‌عنوان دستیار وزیر امور خارجه این کشور در امور اروپا خدمت می‌کرد.

جمیز دوبین، در سال ٢٠٠۱ میلادی، مذاکراتی را در مورد مسئله‌ی افغانستان رهبری کرد، که در نهایت منجر به توافق‌نامه‌ی بن شد. سپس، در همان‌سال، او به‌عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی دولت ایالات متحده آمریکا برای بازگشایی مجدد سفارت این کشور در کابل فرستاده شد. اما او سفیر رسمی آمریکا در افغانستان نبود. پس از او، رابرت پاتریک جان فین (Robert Patrick John Finn)، نخستین سفیر ایالات متحده آمریکا به افغانستان بود، که پس از ٢٠ سال، در ٣ اپریل ٢٠٠٢، توسط جرج دبليو بوش، رئيس جمهورى آمريكا، به این سمت منصوب شد.

پس از آن، از مه ۲۰۱۳ تا ژانویه ۲۰۱۴، دوبین به‌عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی دولت آمریکا برای افغانستان و پاکستان به خدمت پرداخت.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ زندگی‌نامه │ کارگزاران سیاسی آمریکا در افغانستان