جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ فروردین ۵, یکشنبه

جان باس

از: دانشنامه‌ی آریانا

جان باس

آمریکاکارگزاران سیاسی آمریکایی در افغانستان

جان ر. باس (به انگلیسی: John R. Bass)، (زاده‌ی ۱۹٦۴ م -)، یک دیپلمات آمریکایی که به‌عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در افغانستان خدمت می‌کند. پیش از این، او از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۲ میلادی، سفیر امریکا در گرجستان و از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۷ سفیر این کشور ترکیه بود.


زندگی‌نامه
جان بس

جان باس، فرزند یک افسر نیروی‌ هوایی ایالات متحده آمریکا است که در سال ۱۹٦۴ میلادی، در منطقه‌ای بالاایالت نیویورک (Upstate New York)، که در شمال نیویورک واقع است، به‌دنیا آمد. مادرش نیز کارمند دولت است. او، در سال ۱۹۸٦، از دانشگاه سیراکیوس (Syracuse University)، که در شهر سیراکیوس، در ایالت نیویورک قرار دارد، فارغ‌التحصیل شد.

او، پیش از آن‌که، در سال ۱۹۸۸، خدمات دیپلماتیک خود را در وزارت خارجه آمریکا آغاز کند، سردبیر روزنامه و رایزن سیاسی و مشاور کمپاین انتخاباتی بود.

جان باس، اندکی بعد از آن‌که به استخدام وزارت خارجه درآمد، به بلژیک، هلند و چاد فرستاده شد. در سال ۱۹۹۸، در واشنگتن، او به‌عنوان کارمند ارشد برای استروب تالبوت (Strobe Talbott)، که از ۲۲ فوریه ۱۹۹۴ تا ۱۹ ژانویه ۲۰۰۱، در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون، قائم مقام وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا بود، کار می‌کرد. در این زمان، ابتدا به‌عنوان دستیار ویژه برای اروپا و اوراسیا و بخشی از مذاکرات صلح در جنگ کوزوو به‌خدمت پرداخت و سپس، در سال ۲۰۰۰، به‌عنوان رئیس دبیرخانه (‌‌دارالانشأ)ی تالبوت (Talbott’s chief of staff) منصوب شد.

زمانی که دیک چینی (Dick Cheney)، از سال ۲۰۰۱ تا ژانویه ۲۰۰۹، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بود، جان باس، برای او کار می‌کرد. باس، در سال ۲۰۰۵، به‌عنوان مدیر مرکز عملیات وزارت امور خارجه نامزد شد و در سال ۲۰۰۸، به‌عنوان سرپرست یک تیم بازسازی به عراق فرستاده شد.

از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۲ به‌عنوان سفیر ایالات متحده در گرجستان خدمت کرد و در اکتبر ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۴، به‌عنوان دبیر اجرایی وزارت امور خارجه ایالات متحده منصوب شد و به‌عنوان رابط بین دفترهای متعدد وزارت امور خارجه: دفاتر رهبری و معاونان دبیرخانه‌ و مدیران برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مشغول به‌کار بود.

از اکتبر سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۷، جان باس سفیر ایالات متحده در ترکیه بود. پس از دستگیری متین توپوز، کارمند محلی کنسولگری آمریکا در استانبول، به اتهام جاسوسی و ارتباط با گروه فتح‌الله گولن، روابط دیپلماسی ترکیه و آمریکا رو به‌سردی نهاد. پس از این، در اکتبر ۲۰۱۷، دولت آمریکا صدور روادید غیرمهاجرتی از طریق سفارتخانه و کنسولگری‌های این کشور در ترکیه را متوقف کرد. در واکنش به این اقدام، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، که در این ایام در سفر دوره‌ای به کشور اوکراین سفر کرده بود، اقدام سفارت آمریکا در آنکارا در خصوص توقف صدور روادید غیرمهاجرتی و اتخاذ و اجرای چنین تصمیمی را مایه تاسف خواند. وی افزود: «جان باس، سفیر آمریکا در آنکارا، قصد انجام دیدارهایی برای خداحافظی دارد. ولی دعوت وی برای دیدار خداحافظی با وزرأ، رئیس پارلمان و شخص بنده را قبول نکرده و نمی‌کنیم و با صراحت می‌گویم که وی را نماینده‌ی ایالات متحده آمریکا در ترکیه نمی‌دانم». با این وضع، جان باس، سفیر آمریکا در ترکیه نیز در حال پایان ماموریت خود در آنکارا بود و قرار بود که به افغانستان اعزام شود[*].

به‌هر حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۷، او را به‌عنوان سفیر این کشور در افغانستان نامزد کرد. در ۲۸ سپتامبر همان‌سال، او توانست رأی اعتماد مجلس سنا را به‌دست آورد. بنابراین، او، از دسامبر ۲۰۱۷، جانشین «هوگو لارنس» (Hugo Llorens)، سفیر پیشین و کاردار اول سفارت آمریکا در کابل شد.

جان باس، به‌خاطر کارکرد‌های برجسته‌ی خود، بارها از سوی وزارت امور خارجه آمریکا جایزه‌ به‌دست آورد. او به زبان‌های ایتالیایی و فرانسوی صحبت می‌کند و با یک دیپلومات امریکایی، به‌نام «هالی هولزر باس» ازدواج کرده است.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ زندگی‌نامه │ کارگزاران سیاسی آمریکا در افغانستان
مدت ماموریت: دسمبر سال 2017 میلادی تا حال جان بس به تاریخ ۲۸ سپتمبر ۲۰۱۷ رأی اعتماد خود را به حیث سفیر ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان به دست آورد. سفیر بس یک مامور مسلکی وزارت امور خارجه بوده و از سال ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۷ به حیث سفیر ایالات متحده در ترکیه، از سال ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۴ به عنوان رئیس اجرائیوی وزارت امور خارجه و از سال ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۲ به حیث مسئولیت سفیر ایالات متحده در گرجستان ایفای وظیفه کرده است. او خدمات دیپلوماتیک خود را در سال ۱۹۸۸ آغاز کرد و در ماموریت‌های ایالات متحده در عراق، ایتالیا، بلجیم و چاد کار کرده است. وظایف سفیر بس در واشنگتن شامل کارمند معاون رئیس جمهور امریکا دیک چینی، رئیس دارالانشاء و مشاور وزیر امور خارجه ستروب تالبوت، رئیس مرکز عملیاتی وزارت امور خارجه و در چندین وظایف مختلف متمرکز بر مسائل اروپا انجام وظیفه نموده است. او به‌خاطر کارکرد‌های برجستۀ خود از سوی وزارت امور خارجه جایزه‌های متعدد را دریافت کرده است. او فرزند یک مامور دولتی و یک افسر نیروی‌ هوایی ایالات متحده است. آقای بس در شمال ایالت نیویارک متولد شده و از دانشگاه سیراکیوز فراغت حاصل نموده است، او به زبان‌های ایتالوی و فرانسوی صحبت کرده می‌تواند. سفیر بس با یک دیپلومات امریکایی، هالی هولزر بس ازدواج کرده است.