جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ فروردین ۴, شنبه

ملکه بریتانیا از اخلاف پیامبر اسلام است

از: چارلنه ونگ (Charlene Wong) (روزنامه ‌۸صبح به‌نقل از آبزرور)

ملکه بریتانیا از اخلاف پیامبر اسلام است


فهرست مندرجات

.



الیزابت دوم

نسب الیزابت دوم، ملکه‌ی سلطنتی بریتانیا، با ۴۳ پشت مستقیم به پیامبر می‌رسد.

الیزابت الکساندرا مری یا الیزابت دوم (Elizabeth Alexandra Mary یا Elizabeth II) (زاده‌ی ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ م)، ملکه سلطنتی بریتانیا، کانادا، استرالیا، و نیوزیلند، و رئیس اتحادیه کشورهای همسود است. او هم‌چنین ملکه ۱۲ کشور است که از زمان جلوس او مستقل شده‌اند: جامائیکا، باربادوس، باهاما، گرنادا، پاپوآ گینه نو، جزایر سلیمان، تووالو، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، آنتیگوا و باربودا، بلیز و سنت کیتس و نویس. وی هم‌چنین رئیس عالی کلیسای انگلستان و مدافع ایمان در برخی از کشورهای قلمرویش نیز است.

پس از مرگ پدرش شاه جرج ششم با نام کامل آلبرت فردریک آرتور جرج (Albert Frederick Arthur George) در ۶ فوریه ۱۹۵۲، الیزابت دوم به مقام ریاست دولت در پادشاهی متحده، کانادا، استرالیا، نیوزلند، سیلان، پاکستان و آفریقای جنوبی رسید. امروز بیش از ۱۲۸ میلیون نفر در کشورهایی زندگی می‌کنند که او صدر حکومت آنان است.

از سال ۱۹۴۸، زمانی‌که وضعیت جسمانی جرج ششم، پادشاه وقت بریتانیا رو به وخامت نهاد و در سال ۱۹۵۱، وی به علت بیماری سرطان، تحت عمل قرار گرفت، و در تاریخ ۶ فوریه ۱۹۵۲، در سن ۵۶ سالگی درگذشت، چون فرزند پسر نداشت، تاج و تخت سلطنت به دختر ارشد وی منتقل شد. شاهدخت الیزابت، دوشس ادینبرو، در شکارگاه سلطنتی در کنیا بود که خبر مرگ پدرش را دریافت کرد. بارش توفان بازگشت هواپیما را به تأخیر انداخت و یک روز بعد شاهدخت الیزابت به همراه همسرش فیلیپ به بریتانیا بازگشت. وینستون چرچیل، نخست‌وزیر و سایر مقامات دولت بریتانیا از او در فرودگاه استقبال کردند. الیزابت در ۸ فوریه ۱۹۵۲ و در سن ۲۵ سالگی ملکه بریتانیا و قلمروهای همسود شد و پدر او هفت روز بعد به خاک سپرده شد. ۱۶ ماه بعد مراسم تاجگذاری ملکه الیزابت دوم انجام گرفت.

وی دارای رکوردِ طولانی‌ترین دوره‌ی سلطنت در تاریخ بریتانیا است و رکورد طولانی‌ترین دوره‌ی سلطنت که به ملکه ویکتوریا، فرمانروای بریتانیا در سده ۱۹ تعلق داشت را شکسته است.

اکنون پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ملکه بریتانیا از اخلاف پیامبر اسلام است. این مطلب در روزنامه‌ی آبزرور (The Observer به‌معنای «ناظر») زیر عنوان «Study Reveals Queen Elizabeth II Is A Descendant Of Prophet Muhammad» به نشر رسیده است. آبزرور، قدیمی‌ترین روزنامه‌ی چاپ یک‌شنبه در جهان است. چاپ آن از ۱۷۹۱ آغاز شد و در ۱۹۹۳ به تملک گروه رسانه‌ای گاردین درآمد، اما هیئت تحریریه‌ی آن مستقل از روزنامه‌ی گاردین است. این نشریه در قطع بزرگ و در پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی به‌چاپ می‌رسد.

برخی مورخان می‌گویند الیزابت، ملکه بریتانیا از اخلاف پادشاه مسلمانی است که نسل او مستقیماً به پیامبر اسلام می‌رسد. گرچه در ظاهر پذیرش این موضوع دشوار است، اما از نظر نسب‌شناسان این مسئله‌ی عجیب نیست.

نشریه‌ی ابزرور بریتانیا با اشاره به پژوهش بِرک پیریج (Burke Peerage)[۱]، یکی از [شرکت‌های انتشاراتی مشهور جهان در زمینه‌ی نسب‌‌شناسی] می‌گوید،‌ این پژوهش که در سال ۱۹۸۶ انجام شد، نشان می‌دهد ملکه الیزابت بریتانیا - که [متعلق به] یکی از قدیمی‌ترین خانواده‌های سلطنتی جهان هست - از اخلاف پیامبر اسلام می‌باشد:‌ مشخصاً ملکه الیزابت با ۴۳ پشت مستقیم به پیامبر می‌رسد. برک پیریج اسناد رسمی مرتبط با اجداد ملکه بریتانیا تا ۱۹۰ سال پیش را در پژوهش خود ارائه کرده است.


چگونه ممکن است؟

خلفای اموی پس از مرگ پیامبر اسلام به‌قدرت رسیدند و اولین خلافت رسمی اسلامی را تشکیل دادند. امویان در اوج قدرت بر پانزده میلیون کیلومتر مربع از خاک آسیا-اروپا نیز حاکمیت داشتند که دامنه‌ی آن به شبه‌ی جزیره آیبریا (یعنی اسپانیا، پرتغال، اندروا و جبل‌الطارق امروزی) می‌رسید. امویان پنجمین امپراتوری بزرگ تاریخ بودند که جمعیت تحت کنترل آن به ۶۲ میلیون نفر، یعنی ۲۹ درصد از جمعیت کل جهان در آن زمان، بود.

شبه‌جزیره آیبریا – مناطق تحت کنترل خلافت‌های اسلامی در اسپانیای قدیم

از سال ۷۵۶ تا ۹۲۹ میلادی، پایتخت شبه‌جزیره‌ی اسلامی آیبریا، شهر قرطبه در اسپانیای امروز بود. قرطبه مرکز فرهنگ و دانش برای مسلمانان، مسیحیان و یهودان به‌شمار می‌رفت و پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌های علمی، تاریخی، جغرافیا، نجوم و ریاضیات در این دوره و در این شهر به‌دست آمد. هم‌چنین، در این دوره ازدواج میان پیروان ادیان مختلف امری رایج بود.

اما خلافت امویان در نتیجه‌ی شورش عباسیان در سال‌های ۶۶۱-۷۵۰ میلادی سقوط کرد و خلافت عباسی، دومین خلافت بزرگ اسلامی، به‌میان آمد. عباسیان خاندانی بود که به‌دست ابوالقاسم محمد بن عباد (Abu al-Qasim Muhammad ibn Abbad) تشکیل یافت و بسیاری از مورخان می‌گویند که نسل ابوالقاسم، بنیان‌گذار خاندان عباسی مستقیماً به فاطمه، دختر پیامبر و از طریق او،‌ به پیامبر اسلام می‌رسد.

کوردوبا (عربی: قرطبه، به اسپانیایی: korðoβa یا Córdoba) استانی در جنوب اسپانیا، در بخش خودمختار اندلس است. در سال۷۱۱ میلادی (۹۲ قمری) یک دسته از مسلمانان به‌رهبری طارق بن زیاد که نام وی در کلمه جبل‌الطارق ابدی شده است، توانستند بخش اعظم اسپانیا را فتح کنند. مسلمانان قلمرو جدید خود را در اسپانیا اندلس می‌گفتند و شهر قرطبه را به پایتختی برگزیدند. شهر کوردوبا امروزی، مرکز استان کوردوبا در اسپانیا است.

مورخان می‌گویند الیزابت دوم، ملکه فعلی بریتانیا از نوادگان مستقیم ابوالقاسم است و از طریق اوست که نسل او نیز به پیامبر اسلام می‌رسد.


اجداد ملکه

ابوالقاسم تا زمان مرگش در سال ۱۰۴۲ میلادی، حاکم شهر سیویل (در جنوب اسپانیای امروز) بود. در سال ۱۰۷۱، نواسه‌ی او، محمد المعتمد حاکم شهر قرطبه شد. او سومین و آخرین خلیفه عباسی بود. در سال ۱۰۹۱، خلافت عباسیان به‌دست خاندان مرابطان سقوط کرد که خاندان شاهی بِربِرها از مراکش بودند. قوم بربر از اقوام شمال افریقاست.

ابوالقاسم دختری به‌نام زیده (Zaida) داشت که پس از حمله مرابطان به قلمرو تحت کنترل خلفای عباسی، به دربار شاه الفونسوی پنجم (King Alfonso VI)، پادشاه اسپانیایی لئون (Spanish King of Leon)، کاستیل و گالیشیا (Castille and Galicia) پناه برد. زیده به کیش مسیحیت (فرقه کاتولیک رمان) گروید و شاه الفونسو با او ازدواج کرد. این زوج سه فرزند داشتند که نسل‌های بعدی را تشکیل دادند.

زیده، دختر ابوالقاسم که به دربار شاه الفونسوی پنجم، پادشاه اسپانیایی لئون، کاستیل و گالیشیا پناه برد.

دو قرن بعد،‌ در ۱۳۵۲ میلادی، یکی از نوادگان زیده و شاه الفونسو به‌نام ماریا دی‌پدیلا (Maria de Padilla) با شاه پیتر، پادشاه کاستیل (King Peter of Castille) ازدواج کرد و چهار فرزند، از جمله دو دختر به‌دنیا آورد. دختران ملکه ماریا و شاه‌ پیتر، با پسران شاه ادوارد سوم (King Edward III) بریتانیا ازدواج کردند.

نسل‌ها بعد، ملکه الیزابت با اصل و نسب و خونی که تمدن غرب و شرق را باهم وصل می‌کرد، به‌دنیا آمد.

زن و شوهر سلطنتی بریتانیا، ملکه الیزابت دوم و همسرش فیلیپ، دوک ادینبورگ، با دو فرزندشان، چارلز، شاهزاده ولز (سمت چپ) و شاهزاده آنا (سمت راست)، حدود سال ۱۹۵۱.


شجره‌نامه‌ی کامل ملکه الیزابت

شجره‌نامه‌ی کامل ملکه الیزابت دوم، به شرح زیر است:

الیزابت دوم،‌ ملکه‌ی بریتانیا، دختر ِ Elizabeth II, Queen of the UK – daughter of
جورج ششم،‌ پادشاه بریتانیا، پسر ِ George VI, King of the UK – son of
جورج پنجم،‌ پادشاه بریتانیا، پسر ِ George V, King of the UK – son of
ادوارد هفتم،‌ پادشاه بریتانیا، پسر ِ Edward VII, King of the UK – son of
ویکتوریا، ملکه بریتانیا،‌ دختر ِ Victoria, Queen of the UK – daughter of
ادوارد، دوک کنت و استراثرین، پسر ِ Edward, Duke of Kent and Strathearn – son of
جورج سوم، پادشاه بریتانیا، پسر ِ George III, King of Great Britain – son of
فردریک، شاهزاده ولز، پسر ِ Frederick, Prince of Wales – son of
جورج دوم، پادشاه بریتانیا، پسر ِ George II, King of Great Britain – son of
جورج اول، پادشاه بریتانیا، پسر ِ George I, King of Great Britain – son of
سوفیا، شاهدخت منتخب هانور (آلمان امروزی)، دختر ِ Sophia, Electress of Hanover – daughter of
الیزابت بوهیمیا، دختر ِ Elizabeth of Bohemia – daughter of
جیمز اول، پادشاه انگلیس، ایرلند و اسکاتلند، پسر ِ James I/VI, King of England, Ireland & Scotland – son of
ماری، ملکه اسکاتلند، دختر ِ Mary, Queen of Scots – daughter of
جیمز پنجم، پادشاه اسکاتلند، پسر ِ James V, King of Scots – son of
مارگارت تودور، دختر ِ Margaret Tudor – daughter of
الیزابت یورک، دختر ِ Elizabeth of York – daughter of
ادوارد چهارم، پادشاه انگلیس، پسر ِ Edward IV, King of England – son of
ریچارد پلانتاجینت، دوک یورک، پسر ِ Richard Plantagenet, Duke of York – son of
ریچاد کانیسبورو، اِیرل کمبریج، پسر ِ Richard of Conisburgh, Earl of Cambridge – son of
ایزابلا پاریز از کاستیلا،‌ دختر ِ Isabella Perez of Castille – daughter of
ماریا جوانا پدیلا،‌ دختر ِ Maria Juana de Padilla – daughter of
ماریا فرناندز دی هنیستروسا، دختر ِ Maria Fernandez de Henestrosa – daughter of
الدونزا رامیرز دی سیفونتس، دختر ِ Aldonza Ramirez de Cifontes – daughter of
الدونزا گونزالس جیرون، دختر ِ Aldonza Gonsalez Giron – daughter of
سانچا رودریگز دی لارا، دختر ِ Sancha Rodriguez de Lara – daughter of
رودریگو رودریگز دی لارا، پسر ِ Rodrigo Rodriguez de Lara – son of
سانچا الفونسز، از کاستیل، دختر ِ Sancha Alfonsez, Infanta of Castile – daughter of
زیده (شناخته شده به نام ایزابلا)، دختر ِ Zaida (aka Isabella) – daughter of
المعتمد ابن عباد، پادشاه سیویل، پسر ِ Al-Mu’tamid ibn Abbad, King of Seville – son of
عباد دوم، المعتمد، پادشاه سیویل، پسر ِ Abbad II al-Mu’tadid, King of Seville – son of
ابوالقاسم محمد بن عباد، پادشاه سیویل، پسر ِ Abu al-Qasim Muhammad ibn Abbad, King of Seville – son of
اسماعیل ابن قریس، پسر ِ Ismail ibn Qarais – son of
قریس ابن عباد، پسر ِ Qarais ibn Abbad – son of
عباد ابن امر،‌ پسر ِ Abbad ibn Amr – son of
امر ابن اصلان، پسر ِ Amr ibn Aslan – son of
اصلان ابن امر، پسر ِ Aslan ibn Amr – son of
امر ابن اطلف، پسر ِ Amr ibn Itlaf – son of
اطلف ابن نعیم، پسر ِ Itlaf ibn Na’im – son of
نعیم دوم، اللخمی، پسر ِ Na’im II al-Lakhmi – son of
نعیم اللخمی،‌ پسر ِ Na’im al-Lakhmi – son of
زهرا بنت حسین،‌ دختر ِ Zahra bint Husayn – daughter of
حسین ابن حسن، پسر ِ Husayn ibn Hasan – son of
حسن ابن علی ابن ابی‌طالب پسر ِ Hasan ibn Ali - son of
فاطمه دختر محمّد، دختر پیامبر[٢] Fatimah bint Muhammad


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- گروه مجله‌ی هشت صبح در ترجمه‌ی مقاله دچار اشتباه شده است؛ زیرا «بِرک پیریج» (Burke Peerage)، یک فرد نسب‌شناس نیست، بلکه یک شرکت انتشاراتی مشهور بریتانیایی در زمینه‌ی تبارشناسی است، که در سال ۱۸۲۶ میلادی بنیان‌گذاری شده است. در متن انگلیسی نیز آمده است:
According to a study in 1986 by Burke Peerage, one of the top genealogical publishers of the world, Queen Elizabeth of the United Kingdom – the world’s oldest living monarch – is a descendant of Islam’s Prophet Muhammad, specifically, the 43rd great-granddaughter of the Prophet. Burke Peerage has provided authoritative genealogical records of historical families for more than 190 years.
[٢]- چارلنه ونگ، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ملکه بریتانیا از اخلاف پیامبر اسلام است، گروه مجله‌ی هشت صبح: جمعه، ۳ حمل ۱۳۹۷


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت ۸صبح، برگردان فارسی از:
Charlene Wong, Study Reveals Queen Elizabeth II Is A Descendant Of Prophet Muhammad”, Observer+ News daily, March 26, 2017