جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ دی ۲۹, شنبه

الکساندر پوزانوف

از: دانشنامه‌ی آریانا

الکساندر پوزانوف

روابط شوروی و افغانستانسفیران شوروی در افغانستان

الکساندر میخائیلویچ پوزانوف (به انگلیسی: Aleksander Mikhaylovich Puzanov؛ به روسی: Алекса́ндр Миха́йлович Пуза́нов) (زاده‌ی ۱۹۰۶ م - درگذشته‌ی ۱۹۹۸ م)، دیپلمات و سیاستمدار روسی شوروی سابق بود، که از سال ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۶ میلادی، به‌عنوان رئیس شورای وزیران (نخست‌وزیر) جمهوری شوروی فدراتیو سوسیالیستی روسیه و از ۳ اکتبر ۱۹۷۲ تا ۱۰ نوامبر ۱۹۷۹ سفیر و معاون شورای امنیت خارجی (کاگ‌ب) اتحاد شوروی در افغانستان بود.


زندگی‌نامه
الکساندر پوزانوف

الکساندر پوزانوف، در ۱۲ یا ۲۵ اکتبر ۱۹۰۶ میلادی، در یک خانواده‌ی کشاورز، در شهر مسکو پایتخت امپراتوری روسیه زاده شد. تحصیلات ابتدایی خود را همان‌جا به پایان برد و تحصیلات عالی را بین سال‌های ۱۹۲۶ تا ۱۹۳۰ در کالج کشاورزی پلیوسکا آموزش دید.

از سال ۱۹۲۴ او به‌عنوان رئیس شورای روستای کانادهروسکی (Kandaurovsky)، و سپس معاون رئیس شورای ولایتی پوچستسکی (Puchezhsky) مشغول به‌کار بود. زمانی‌که از کالج فنی فارغ‌التحصیل شد، به‌عنوان یک کشاورز در منطقه‌ی سردنی (Sredny) به‌کار پرداخت. از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۳، به‌عنوان معاون مدیر بخش کشاورزی مزارع حومه‌ی ایوانوف خدمت می‌کرد. از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۰ یکی از کمیسیون‌های نظارت در شورای کمیسرهای خلق اتحاد جماهیر شوروی کار می‌کرد و از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۳، رئیس این بخش بود و از سال ۱۹۴۳ تا سال ۱۹۴۴ به‌عنوان معاون کمیسر امور خارجه دولت جماهیر شوروی به‌کار پرداخت.

پوزانف، در ژوئن ۱۹۴۴، رئیس کمیته اجرایی شهر کوبیشف (که اکنون سامارا خوانده می‌شود) انتخاب شد و از سال ۱۹۴۶، دبیر اول کمیته‌ی منطقه‌ای کوبیشف و کمیته‌ی شهری در حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی بود.

او از سال ۱۹۵۲، به‌عنوان رئیس شورای وزیران (نخست‌وزیر) جمهوری شوروی فدراتیو سوسیالیستی روسیه انتخاب شد و در ۱۶ اکتبر همان سال، به‌عضویت کمیته‌مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی کاندید گردید. پس از مرگ استالین، وی در ترکیب جدید هیأت رئیسه‌ی کمیته‌مرکزی حزب کمونیست کارگری، که در ۶ مارس ۱۹۵۳ انتخاب شد، راه نیافت.

زمانی که او برای انتقال کریمه به اوکراین به ابتکار خروشف مخالفت کرد، در ژانویه ۱۹۵۶، سمت او به معاون اول شورای وزیران جمهوری شوروی فدراتیو سوسیالیستی روسیه محدود شد.

وی از ۲۷ فوریه ۱۹۵۶ تا فوریه ۱۹۵۷ عضو کمیته‌مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی بود و در سال ۱۹۵۷، به وزارت امور خارجه منتقل شد و به‌کار دیپلماتیک پرداخت. او به‌عنوان سفیر و نماینده‌ی عالی‌رتبه‌ی اتحاد شوروی: از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۲ در کره شمالی، از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۷ در یوگسلاوی، از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۲ در بلغارستان و از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۹ در افغانستان خدمت کرد. پوزانف در ۱۰ نوامبر ۱۹۷۹، به‌خواست حفیظ‌الله امین، دبیرکل حزب دموکراتیک خلق، رئیس شورای انقلابی و نخست‌وزیر افغانستان از این کشور اخراج شد.

پوزانف، در سال ۱۹۸۰ بازنشسته گردید و در خانه‌ی خود، در کنار ساحل زندگی می‌کرد. او سرانجام، در اول مارس ۱۹۹۸، در مسکو درگذشت.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...