جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ تیر ۶, شنبه

نفت ايران

ایران در ۲۶ مه ۱۹۰۸ برابر با خرداد ۱۲۸۷ هـ.ش نفت از چاه شماره یک مسجد سلیمان فوران می‌کند. این نخستین چاه نفت خاورمیانه و دومین چاه نفت دنیا است یعنی پس از چاه نفت پنسیلوانیا که در سال ۱۸۵۸کشف و استخراج شد. سر آرنولد ویلسن، در کتاب خود با عنوان جنوب غربی ایران فوران نفت از چاه شماره یک مسجد سلیمان را توصیف کرده است. ویلسن یک سروان ارتش انگلیس بود که به خطه خوزستان سفر کرده بود و به‌هنگام فوران نفت از چاه شماره یک در کمپ کاوشگران حضور داشته است. وی می‌نویسد:

    "سحرگاهان روز ۲۶ ماه می یکی از دو چاه آزمایشی در عمق ۱۲۰۰ پا به نفت رسید. من که در جلوی چادر خود در آن حوالی در خواب بودم به محض شنیدن سروصدای غیرعادی و داد و فریاد کارگران بیدار شدم و به طرف چاه دویدم. ستون سیاهرنگ نفت در حدود ۵۰ پا از نوک دکل حفاری بالا می زد، در هوا بخش می‌شد و به سروصورت کارگران می‌پاشید. نفت چون نهرآب در دره‌های اطراف روان بود."

ویلسن در ادامه می‌نویسد:

    "رینولدز (اولین رئیس عملیات نفت در ایران) تصمیم گرفت از هدر رفتن آن جلوگیری کند. گودال بزرگی در ۲۰۰ متری چاه درست کردند و جریان نفت را به طرف آن سرازیر ساختند. در حفر چاه‌های بعدی برای گرم کردن دیگ بخار، بجای هیزم از این نفت‌ها استفاده می‌شد."

اما امروزه، قیمت هر بشکه نفت ۹۰ دلار اعلام شد! سرزمین ایران، دومین تولید کننده‌ی بزرگ نفت جهان است. سرزمین ايران در حال حاضر روزانه ۲/۴ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. در کنار منابع عظیم نفت، سرزمین ایران، بعد از روسیه بزرگترین منابع گاز جهان را نیز در اختیار دارد. مدیر عامل شرکت ملی نفت اين کشور در مورد میدان گازی پارس جنوبی می‌گوید: با توجه به ۱۳ میلیارد تریلیون فوت مکعب گاز و ۱۰ میلیارد بشکه ذخیره میعانات گازی این میدان، ارزش اقتصادی هر فاز آن سالانه ۵۲ میلیارد دلار است و برای پنج فاز اولیه که به بهره‌برداری رسیده‌اند در مجموع پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که تاکنون ۱۶ میلیارد دلار ارزش تولید آنها بوده است. ایران در حال حاضر چهار میلیون و دویست هزار بشکه نفت تولید می‌کند که حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه از آن در داخل پالایش و به مصرف داخلی می‌رسد و بقیه صادر می‌شود.

با این همه دارایی در کشور ایران، "حدود یازده میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند. اما کارشناسان می‌گویند آمار واقعی بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر است." مثلا "خط فقر در شهر تهران برای یک خانواده چهار نفری ۴۰۰ هزار تومان و در شهرهای دیگر ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است و با توجه به حداقل دستمزد یک کارگر غیرمتخصص که حدود ۱۵۰ هزار تومان است، ديده می‌شود که بسیاری قادر به تامین معاش خود نیستند."[*]

پی‌نوشت‌ها


[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-


جُستارهای وابسته





منابع







پيوند به بیرون