جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ مرداد ۱۶, شنبه

تعریف طالبان امروز افغانستان چیست؟

از: داود قاری‌زاده


فهرست مندرجات

[طالبان][کنفرانس کابل]


آشتی با طالبان، مهم‌ترین بحث کنفرانس کابل بود که برای بررسی مشکلات بازسازی افغانستان برگزار شد. اما طالبان طرف گفت‌وگو، چه کسانی هستند؟ بسیاری از افغان‌ها، ریشه ناآرامی‌های کشورشان را طالبان می‌دانند؛ در حالی که هنوز تعریف دقیقی از این گروه وجود ندارد.


[] تعریف طالبان امروز افغانستان چیست؟


صورت‌ها پوشيده، سلاح‌ها بر شانه و نگاه‌ها مشکوک، اين‌ها زير پرچم سفيد طالبان می‌جنگند. جنگی که در نه سال گذشته روز تا روز شدت گرفته است. اين جنگجويانی که به‌نام طالبان شناختده می‌شوند، پنج سال در افغانستان حکومت کرده‌اند. اما در جنگ آمريکا بيشتر فرماندهان و رهبران آن‌ها از بين رفته‌اند يا زندانی شده‌اند. پس اين جنگجويان کی اند و از چه کسی دستور می‌گيرند؟

ژنرال جوزف بلوتز، سخنگوی ناتو در افغانستان می‌گويد: "يک نفر می‌تواند به‌دلايل مختلفی به طالبان بپيوندد. منظور ما از طالبان يا شورشيان هميشه جنگجويان يا تروريستانی نيستند که از روی اعتقاد می‌جنگند، جوانان بسياری در اين کشور به‌دلايل اجتماعی و اقتصادی از شورشيان حمايت می‌کنند."

ناتو که در خط مقدم جنگ افغانستان قرار دارد، تعريف روشن از دشمنش ندارد. امری که جنگ را پيچيده‌تر کرده و پايان دادن به‌خشونت‌ها را برای دولت افغانستان مشکل.

سيامک هروی، سخنگوی رئيس جمهوری افغانستان می‌گويد: "امکان دارد که طالبان به‌گروه‌های متعدد و حتی بيش از سه گروه تقسيم کرد: گروهی که آشتی‌ناپذير هستند، و تا آخرين رمق می‌جنگند، گروهی که رابطه‌ی مستقيم با گرو‌های تروريستی و گروه القاعده دارند و حتی گروه‌ی که با استخبارات بيگانه‌ها همکاری دارند که متاسفانه همين‌ها عامل ترورها و بمب‌گذاری‌ها و انتحارها در داخل افغانستان هستند و بخشی هم که ناخودآگاه نمی‌دانند که برای چه می‌جنگند و برای چه سلاح دارند، ولی از آن‌ها به‌عنوان ماشين جنگی در افغانستان استفاده می‌شود..."

اين مرد شايد بتواند روشن‌ترين تعريفی از طالبان را به دولت افغانستان يا ناتو بدهد. او از ديپلمات‌های ارشد رژيم طالبان و زندانی گوانتاناميگو است. شناخت عميقی هم از همرزمان سابقش دارد؛ ملا عبدالسلام ضعيف، سفير سابق طالبان در پاکستان: "به نظر من هم حکومت و هم آمريکايی‌ها به‌خوبی می‌دانند که طالبان کی هستند و رهبرشان کی هست، اما نمی‌خواهند اين را قبول کنند. طالبان در افغانستان يک دولت سايه به‌وجود آورده‌اند. آن‌ها برای هر ولايت والی و ديگر مقام‌های محلی خودشان را دارند که همۀ‌شان زير نظر رهبری واحد کار می‌کنند. آمريکايی‌ها و ناتو می‌خواهند با تعريف‌های طالبان تندرو و ميانه‌رو در ميان‌شان تفرقه ايجاد کنند و با اين کار هم مردم افغانستان و هم ملت‌های خودشان را فريب دهند. اما طالبان اين را درک می‌کنند که تفرقه‌شان به‌معنی نابودی‌شان است."

شماری از روستاييان افغان که تحت کنترل طالبان زندگی می‌کنند، می‌گويند که بيشتر جنگجويان، جوانان محلی اند که به تشويق طالبان سلاح برداشته‌اند.[۱]


[] گفت‌وگوی عبدالله شادان با سخنگوی طالبان[٢]




[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين گزارش برای بخش فارسی بی بی سی توسط داود قاری‌زاده از کابل تهيه شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- داود قاری‌زاده، تعریف طالبان امروز افغانستان چیست؟، بخش فارسی بی بی سی: جمعه ۱٦ ژوئيه ٢٠۱٠ - ٢۵ تیر ۱۳۸۹
[۲]- گفت‌وگوی عبدالله شادان با سخنگوی طالبان، بخش فارسی بی بی سی: سه‌شنبه ۱۳ ژوئيه ٢٠۱٠ - ٢٢ تیر ۱۳۸۹



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سايت بخش فارسی بی بی سی


[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]