جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ مهر ۱۶, جمعه

قطعنامه جرگه مشورتی صلح

برگرفته از: شبکه اطلاع‌رسانی افغانستان


فهرست مندرجات


جرگه ملی مشورتی صلح که به اشتراک ۱٦٠٠ تن از نخبگان ملت رنجدیده افغانستان مشمول نمایندگان منتخب ملت در مجلسین شورای ملی، شوراهای ولایتی، علمای کرام، متنفذین قومی، نهادهای جامعه مدنی، نمایندگان مهاجرین افغان مقیم ایران و پاکستان و سایر اقشار جامعه که در ۱۳ کتگوری تنظیم و دعوت گردیده بودند. برای مشوره جهت جستجوی راه‌های بیرون رفت از ناامنی‌های موجود و رسیدن به صلح پایدار در کشور تحت ریاست پروفیسور برهان‌الدین ربانی تدویر یافت.

اعضای جرگه ملی مشورتی صلح، طی سه روز مطابق اجندای مطروحه در جلسات متعدد کمیته‌های کاری و جلسه عمومی بحث‌های همه جانبه نموده و بالای مواد آتی به‌توافق رسیدند:


[] متن قطعنامه

ما اشتراک کننده‌گان جرگه ملی مشورتی صلح، با درک مکلفیت‌های دینی و ملی خویش و با در نظرداشت اینکه صلح یک ضرورت حیاتی و خواست هر فرد این ملت بوده، از ابتکار و تعهد رئیس جمهوری اسلامی افغانستان که بر مبنای مشوره با ملت برای پایان دادن به‌جنگ و خونریزی در کشور و رسیدن به صلح پایدار از طریق مسالمت‌آمیز اتخاذ گردیده، پشتیبانی همه‌جانبه می‌نماییم.

ما از عزم، تحمل، شکیبایی و قربانی‌های مردم مسلمان افغانستان برای رسیدن به صلح پایدار و رفاه همگانی در کشور قدردانی می‌نماییم.

مردم افغانستان حمایت همه‌جانبه جامعه جهانی بخصوص ایالات متحده امریکا را در بازسازی نهاد‌های ملی و زیربناهای کشور به‌دیده قدر نگریسته و خواهان ادامه همکاری‌های وسیع، موثر و بنیادی‌شان می‌باشد.

ما از تلاش‌های دلسوزانه کشورهای اسلامی، بالأخص خادم حرمین شریفین پادشاه عربستان سعودی و جمهوری ترکیه برای پشتیبانی از اقدامات و ابتکاراتی که منجر به صلح در کشور جنگ‌زده ما می‌شود قدردانی نموده، خواهان تداوم، تسریع و گسترش همکاری بیشتر آنها می‌باشیم.

ما اشتراک کننده‌گان جرگه ملی مشورتی صلح موارد ذیل را فیصله نموده و از دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طرف‌های درگیر جنگ، تقاضا می‌نماییم تا در تعمیل آن اقدام صادقانه، فوری و ملموس نمایند.


[] مفاهمه، مذاکره و موافقه برای رسیدن به صلح پایدار:

۱- ما اشتراک کننده‌گان جرگه ملی مشورتی صلح از تمام طرف‌های درگیر در جنگ مطالبه می‌نماییم تا در مطابقت با ارشادات دین مقدس اسلام، ندا و خواست مردم افغانستان برای قطع جنگ، برادر کشی و رسیدن به صلح دایمی لبیک گفته و راه مفاهمه و مذاکره را در پیش گیرند. این ابتکار صلح و آشتی میان تمام افغان‌ها بوده و به‌هیچ‌وجه در برگیرنده عناصر افراطی خارجی و شبکه‌های تروریستی بین‌المللی نمی‌باشد.


۲- دولت باید یک برنامه همه‌جانبه را برای آغاز پروسه صلح، با در نظرداشت فیصله‌های جرگه ملی مشورتی صلح تدوین و تلاش برای تامین صلح را بحیث یک استراتیژی ملی و دایمی اعلان نماید.

۳- تلاش‌های صلح نباید دست‌آورد‌های نظام و ارزش‌های قانونی آن را زیر سوال قرار داده و منجر به ایجاد بحران تازه در کشور گردد.

۴- جهت رسیدن به صلح پایدار تعهدات همه‌جانبه و صادقانه تمام جناح‌های ذیدخل، یک امر ضروری می‌باشد. ما اشتراک کننده‌گان جداً تقاضا می‌نماییم، تا به‌خواست مردم افغانستان و اشتراک کننده‌گان جرگه ملی مشورتی صلح و فیصله‌های این جرگه احترام گذاشته و به‌صورت جدی و صادقانه در عمل پیاده گردد، در غیر آن به ارزش تاریخی جرگه صدمه وارد خواهد شد.

۵- ما از تمام جناح‌های ذیدخل تقاضا می‌نماییم تا از پیش شرط‌های که زمینه آغاز مذاکره و مفاهمه را غیر ممکن می‌سازند، اجتناب نموده و روش‌های سازنده و انعطاف‌پذیر را برای آغاز تفاهم روی دست گرفته، حسن‌نیت خویش را ابراز نمایند.

٦- جلوگیری از دامن‌زدن به مسایل قومی، منطقوی، لسانی، سمتی، تنظیمی، مذهبی و سیاسی که منجر به خدشه‌دارشدن وحدت ملی می‌گردد، در اولویت‌های کاری اطراف ذیدخل قرار داده شود.

٧- فراهم‌سازی زمینه‌های سرمایه‌گذاری جهت تقویه بنیه اقتصادی، انکشاف و رشد منابع بشری و زیرساخت‌های کشور، به‌منظور ایجاد اشتغال، کاهش فقر و ارتقای ظرفیت‌های تعلیمات اسلامی و عمومی در صدر برنامه‌های دولت قرار گیرد.


[] ایجاد چهارچوب مذاکره با ناراضیان:

۸- ما از دولت افغانستان و نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان تقاضا می‌نماییم که:

    - به‌عنوان حسن نیت، در مورد آزادی آن عده افراد که به اساس راپور‌های نادرست و یا اتهامات ثابت ناشده در زندان‌های مختلف بسر می‌برند، اقدام فوری و جدی نماید.

    - دولت باید در تفاهم با جامعه جهانی در مورد حذف اسامی مخالفین از لیست سیاه اقدام عاجل نمایند.

    - دولت و نیرو‌های بین‌المللی باید امنیت و مصئونیت کسانی را که به پروسه صلح می‌پیوندند، تضمین و تامین نماید و زمینه بازگشت ایشان را به زندگی مصئون مساعد سازد.

    - از نیروهای بین‌المللی و افغانی جدا تقاضا می‌گردد، تا از دستگیری‌های بی‌مورد و تلاشی‌های خودسرانه منازل و بمباردمان ساحات مسکونی که باعث تلفات ملکی می‌گردد، جدا خودداری ورزند.

    - دولت باید اقدامات جدی را برای به‌دست گرفتن رهبری عملیات نظامی و هماهنگی میان نیروهای بین‌المللی موجود در افغانستان روی دست گیرد.

    - ناراضیان مسلح باید خشونت و همه فعالیت‌هایی را که منجر به‌قتل هموطنان عزیز و تخریب زیربنا‌ها می‌گردد. ترک نموده و رابطه خود را با شبکه‌های القاعده و تروریستی قطع نمایند.

    - از جامعه بین‌المللی تقاضا به‌عمل می‌آید تا در تجهیز، آموزش و تقویه نیرو‌های امنیتی افغانستان همکاری و اقدامات جدی نماید، تا این نیرو‌ها قادر گردند که مسئولیت تامین امنیت مردم و کشور خود را به‌عهده گیرند.

    - ما از جامعه بین‌المللی خواهان تعهدات دراز مدت هستیم، تا افغانستان دوباره به میدان کشمکش‌ها و رقابت‌های منطقوی مبدل نگردیده و از مداخلات بیرونی جلوگیری به‌عمل آمده، زمینه را برای تقویه همکاری‌های منطقوی مساعد سازد.

    - ما از جامعه بین‌المللی تقاضا می‌نماییم تا از پروسه صلح تحت رهبری جمهوری اسلامی افغانستان پشتیبانی همه‌جانبه نمایند.

    - دولت با همکاری مردم برای ایجاد حکومت‌داری خوب، سپردن کار به اهل کار، مبارزه علیه فساد اداری، اخلاقی و غصب در سطح مرکز و ولایات اقدام نماید. این اقدامات اعتماد مردم را بالای دولت بیشتر ساخته و در نزدیک ساختن ملت با دولت و موفقیت پروسه صلح، نقش کلیدی ایفا می‌نماید.

    - مردم افغانستان خواستار صلح عادلانۀ می‌باشند که در آن حقوق تمام اتباع کشور به‌شمول زنان و اطفال در نظر گرفته شده باشد و به‌منظور تامین عدالت اجتماعی، جرگه تاکید می‌نماید تا قوانین بالای تمام اتباع کشور به‌طور یکسان تطبیق گردد.

۹- ما اشتراک کننده‌گان این جرگه از علمای کرام، مسئولین و دست‌اندرکاران رسانه‌های صوتی، چاپی و تصویری تقاضا به‌عمل می‌آوریم تا از منابر مساجد و وسایل ارتباط همگانی برای تبلیغ صلح و ترک خشونت استفاده رسالت‌مندانه و مسئولانه به‌عمل آورند.

۱٠- ما اشتراک کننده‌گان این جرگه از تمام مردم متدین خویش تقاضا می‌نماییم تا یکجا با دولت برای پایان دادن به ناآرامی‌های کنونی کشور دست به‌دست هم داده و در موفقیت این پروسه تلاش نمایند. دولت باید تمام تدابیر لازم را به‌همکاری مردم برای تآمین امنیت روی دست گرفته و جلو اعمال تخریب‌کارانه و تروریستی را بگیرد.


[] ایجاد میکانیزم برای مذاکره با ناراضیان:

۱۱- کمسیون با صلاحیت یا شورای عالی صلح برای عملی ساختن مشوره‌های جرگه و پیشبرد پروسه صلح در کشور ایجاد گردد. این نهاد به‌مرور زمان نمایندگی‌های ولایتی، ولسوالی و محلی خود را ایجاد و توسعه بخشد، که در ترکیب آن شخصیت‌های مصلح اعم از برادران و خواهران دلسوز، علمای کرام، بزرگان قوم، یک یک نفر نماینده از مجلسین شورای ملی و مخالفینی که دست از جنگ برداشته باشند، شامل گردد. این شورا باید کمیته خاصی را برای رسیده‌گی به زندانیان، رهایی و بازگشت آنها به زنده‌گی عادی ایجاد نماید.

۱۲- ما اشتراک کننده‌گان این جرگه ملی مشورتی صلح تعهد می‌نمایم تا به‌صفت پیام‌آوران صلح حین بازگشت به‌مناطق و محلات خود، پیام صلح این جرگه را به‌مردم خود رسانیده و در این راه سعی و تلاش همه‌جانبه را به‌همکاری ادارات محلی، علما بزرگان قوم، جوانان و زنان به‌راه اندازیم تا باشد سهم دینی و ملی خویش را در تامین صلح ایفا نماییم.

۱۳- جهت کسب حمایت جامعه جهانی از قطعنامه جرگه ملی مشورتی صلح، دولت جمهوری اسلامی افغانستان مکلفیت دارد تا آن را شامل اجندای کنفرانس کابل نماید.

۱۴- دولت باید از طریق میکانیزمی که ایجاد می‌گردد، در مورد پیشرفت برنامه صلح مردم را طور متدوام و شفاف در جریان قرار بدهد.

۱۵- سفارشات کمیته‌های بیست و هشتگانه جرگه، جهت تدوین و پیگیری برنامه عمل و ستراتیژی صلح ضمیمه این قطع‌نامه می‌باشد.

۱٦- در اخیر جرگه ملی مشورتی صلح به‌نمایندگی از ملت مسلمان افغانستان، حمله وحشیانه نیروهای نظامی اسرائیل را در آبهای بین‌المللی بالای کاروان کمک‌های بشردوستانه برای مردم مظلوم و محاصره شده فلسطین در نوار غزه که منجر به قتل و جراحت ده‌ها تن گردیده شدیداً تقبح نموده، با خانواده‌های کشته‌شدگان و مجروحین ابراز همدردی می‌نمایند، از بارگاه ایزد متعال صبر و استقامت را برایشان استدعا می‌نماید.

از ملل متحد و جامعه جهانی جدا تقاضا می‌گردد تا به محاصره ظالمانه نوار غزه خاتمه دهند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين سند برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- متن مکمل قطعنامه جرگه ملی مشورتی صلح افغانستان، سایت رادیو آزادی؛ و همچنین رجوع شود به: قطعنامه جرگه ملی مشورتی صلح (۱۲ الی ۱۴ جوزا - ۱۳۸۹ ه.ش)، شبکه اطلاع‌رسانی افغانستان، کابل: ۱۳۸۹/۳/۱۴، کد خبر: ۱٠۹۹۵



[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت رادیو آزادی و شبکه اطلاع‌رسانی افغانستان


[برگشت به بالا]