جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ آبان ۹, یکشنبه

عمريار، حميد

از: مهدیزاده کابلی


فهرست مندرجات


حمیدالله عمریار (زادۀ ١٣۴٨ خ - )، نقاش چیره‌دستی افغانستان که با سبک ويژه با فرنام "رسامی کهکشانی" آثار بی‌نظیر آفریده است. در واقع، وی بنیان‌گذار نقاشی کهکشانی در جهان است[۱].


[] زندگی‌نامه

حمیدالله عمریار فرزند عطاءالحق عمریار در سال ١٣۴٨ خورشیدی در محلۀ ده افغانان شهر کابل به دنیا آمد. دورۀ ابتدایی و متوسطه را در دبیرستان امانی به پایان رساند و سپس در سال ١٣٦٦ وارد دانشگاه پولی تخنیک کابل شد و در رشتۀ ساختمانی به تحصیل پرداخت. اما بعد از پایان سه ترم به پاکستان هجرت کرد و پس از یک سال اقامت در آنجا، در سال ١٣٦۹ به آلمان پناهنده شد و تا اکنون در این کشور به‌سر می‌برد.

حمیدالله از ایام کودکی به هنر خطاطی و نقاشی علاقه‌ی فراوان داشت. در دوران مدرسه، در انجمن هنری میر غلام‌محمد میمنگی به فراگیری هنر خطاطی پرداخت و زمانی که هنوز دانشجو بود، رسم تخنیکی (رسم فنی)[٢] و پـِرسپـِکتیوْ[٣] احجام هندسی (ژرفانمايی احجام هندسی در فضای سه‌بُعدی) بیشتر توجه او را به‌خود جلب کرد که بعدها اساس سبک هنریش را شکل داد. او خود در این باره می‌گوید:

    "هنر نقاشی را از زمان کودکی دوست داشتم، اما در آغاز هنر خوش‌نویسی یعنی سبک‌های نسخ نستعلیق و شکست را آموختم و پس از گذشت سال‌ها، به هنر نقاشی روی آوردم. ولی همان‌گونه که می‌دانید، امکانات پیشبرد هنر نقاشی در کشور ما آن‌طوری که شرایط این هنر تقاضا می‌کند مهیا نبود، از این روی، شرایط آهسته آهسته فراهم شد و از مدت نوزده سال به‌این سو هنر نقاشی را به‌شکل متداوم به‌پیش می‌برم. من تمام تابلوهایم را اول با پنسیل ترسیم می‌کنم و سپس با رنگ روغنی به اتمام می‌رسانم"

در سال‌های غربت نیز، با همه دشواری‌ها، حمید از کار هنری‌اش دست نکشید و برای پیشرفت آن به‌سختی کوشید[۴] تا آن‌که از ترکیب تخیل و رنگ‌ها، ترسیم هندسی کهکشان‌ها را با برجستگی دلبذیر، با رنگ روغـنی، بر روی تابلـوهای کرباســی نقاشــی کـرد که از نگاه ارایه و ســبک خـود، کاری اســت خـلاق، نـاب و بی‌نظـیر.[۵]


نقاشی کهکشانی در تاریخ نقاشی افغانستان پدیده‌ای نوظهور است که دارای نقش‌هایی از سیاره‌ها و کهکشان‌ها می‌باشد و درون‌مایهٔ این شیوهٔ نقاشی موضوعات زمان و جهان هستی است.

اگرچه آثار نقاشی حمید سوریالیستی هستند، اما تماشگر می‌تواند سبک ویژه و نوآوری او را در این آثار به‌خوبی مشاهده کند. آثار حمید ابعاد مختلف دارند و بزرگترین نقاشی او نزدیک به ۱٠ متر مربع است.[٦]


[] نمایشگاه‌ها

تاکنون نمایشگاه‌های از آثار نقاشی حمید عمریار در کشورهای آلمان و آمریکا (در گالری‌های شهر نیویورک) برگزار شده است.[٧]


[] جوایز

حمید عمريار در سال ١٣٨۹ خورشیدی مدال افتخار از تلویزیون نور دریافت کرد.





[] آثار



















[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[۲]- رسم فنی رشته‌ای آموزشی است که در آن فن و روش‌های ترسیم دقیق و استانداردشده نقشه ساختمان‌ها و قطعات فنی و صنعتی آموزش داده می‌شود. هدف این رشته آموزش تولید نقشه‌هایی است که، بر اساس رعایت استانداردها، تنها به یک صورت تعبیر شوند و در نتیجه رابط دقیقی بین مهندسان طراح و سازندگان باشد. این کار با تعریف دقیق اجزای نقشه مانند خط‌ها و خط‌چین‌ها و قراردادهای اندازه‌گذاری و مانند آن انجام می‌شود.
انواع انطباقات، تلرانس‌ها، موقعیت‌ها در رسم فنی کاربردی هستند. رسم فنی ابزار اولیهٔ ساخت به حساب میاید و بهترین روش برای اجرای دقیق و بی‌اشکال در کار است.
[۳]- پـِرسپـِکتیوْ یا ژَرفانَمایی معانی زیر را دارد:
ژرفانمایی (دیداری): حالتی که چیزها برای چشم نمایان می‌شوند یا به سخن دیگر، ژرفانمایی یا پرسپکتیو در زمینه دید و پندار دیداری٬ راهی است که در آن اشیا و چیزها بر پایهٔ دوریشان و یا ابعاد و یا جایگاهشان نسبت به چشم برای چشم نمایان می‌شوند.
ژرفانمایی (گرافیک): نمایش ژرفانمایی دیداری در نگاره‌ها یا به‌عبارتی دیگر، ژرفانمایی یا پرسپکتیو در هنرهای گرافیکی٬ همچون نگارگری٬ نمایش نسبی یک تصویر به همان شکلی که توسط چشم دریافت می‌شود٬ بر روی یک سطح تخت (همچون کاغذ) است.
[۴]- حمید عمریار، نقاش چیره‌دست، برگردان از انگلیسی توسط وبگاه خراسان زمین
[۵]- گفت‌وشنودی فضل‌الرحیم رحیم خبرنگار آزاد با حمیدالله عمریار اساس‌گذار نقاشی کهکشانی، وبگاه خاوران
[۶]- حمید عمریار، نقاش چیره‌دست
[٧]- گفت‌وگوی فضل‌الرحیم رحیم با حمیدالله عمریار



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]