جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ فروردین ۳۱, چهارشنبه

کنفرانس خبری محمدظاهر شاه

از: لارا پتروسيان


فهرست مندرجات

[لویه جرگه اضطراری]



[] لارا پتروسيان از کابل

محمدظاهر، پادشاه سابق افغانستان، روز دوشنبه دهم ژوئن، طی يک کنفرانس خبری مشترک با حامد کرزی، رئيس دولت موقت اين کشور اعلام کرد که قصد نامزدی برای رياست دولت انتقالی را ندارد و از نامزدی حامد کرزی برای احراز اين مقام حمايت می‌کند.

پادشاه سابق افغانستان در اعلاميه‌ای که توسط سخنگوی او در محل اقامتش خوانده شد، گفت که اخيراً برخی از رسانه‌ها در مورد موضع او در قبال نامزدی برای مقام رياست دولت انتقالی گزارش‌هايی منتشر کرده‌اند که باعث تشويش اذهان مردم شده است بنابراين او می‌خواهد موضع خود را روشن کند.

از راست به چپ: زلمی خليل‌زاد، دکتر عبدالله، محمدظاهر (پادشاه سابق) و حامد کرزی

پادشاه سابق طی اين اعلاميه گفت همانطور که هميشه اذعان داشته، خواهان احيای سلطنت نيست و نامزد مقام رياست دولت انتقالی هم نمی‌باشد و هدف او تنها خدمت به مردم افغانستان است.

در اين اعلاميه همچنين از سوی پادشاه سابق اعلام شد که او از فعاليت‌های حامد کرزی تمجيد و از نامزدی او برای رياست دولت انتقالی حمايت می‌کند.

پس از قرائت اين اعلاميه، حامد کرزی که در کنار پادشاه سابق افغانستان نشسته بود از او تشکر کرد و گفت که محمدظاهر هميشه پدر ملت بوده و خواهد بود و خود هميشه به او وفادار خواهد ماند.

ساعاتی پيش از اين کنفرانس خبری، زلمی خليل‌زاد، فرستاده ويژه آمريکا به افغانستان و عضو ارشد شورای امنيت ملی آمريکا، در يک کنفرانس مطبوعاتی در کابل، اعلام کرد که پادشاه سابق افغانستان، خود را نامزد رياست دولت انتقالی نخواهد کرد و از نامزدی حامد کرزی حمايت خواهد کرد.

آقای خليل‌زاد گفت اميدوار است با روشن شدن اين موضوع، لويه جرگه اضطراری طبق آخرين برنامه روز سه شنبه يازدهم ژوئن آغاز شود.

زلمی‌ خليل‌زاد اضافه کرد که دليل تاخير برگزاری لويه جرگه اضطراری گزارش‌هايی بوده مبنی بر اينکه احتمال دارد پادشاه سابق افغانستان، برای رياست دولت انتقالی اين کشور نامزد شود.

به گفته آقای خليل‌زاد چون اين گزارش‌ها با موضع قبلی پادشاه سابق متفاوت بوده، لويه جرگه به تعويق افتاده است تا نمايندگان در مورد اين تحولات آمادگی لازم را کسب کنند.

زلمی خليل‌زاد همچنين در مورد احتمال تغيير در کابينه آينده افغانستان گفت که اين نظر وجود دارد که در کابينه فعلی توازن وجود ندارد بنابراين احتمالا تغييراتی داده خواهد شد اما اين تصميم به‌عهده رئيس دولت آينده و رئيس لويه جرگه است.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- لارا پتروسيان، کنفرانس خبری ظاهر شاه و کرزی، بخش فارسی بی بی سی: ۱٠/٠٦/۲٠٠۲



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها




[برگشت به بالا]