جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ اسفند ۲۷, یکشنبه

کنینگهام، جیمز

از: دانشنامه‌ی آریانا

جیمز کنینگهام

روابط افغانستان و آمریکاسفیران آمریکا در افغانستان

جیمز بلير کنینگهام (به انگلیسی: James Blair Cunningham) (زاده‌ی حدود ۱۹۵٢ م - )، دیپلمات آمریکایی که از آگست سال ٢٠۱٢ تا دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی، سفیر ایالات متحده آمریکا در افغانستان بود. او از دیپلمات‌های باسابقه آمریکایی است که مناصبی را نیز در ناتو و سازمان ملل متحد داشته است.


زندگی‌نامه
جیمز ب. کنینگهام

جیمز ب. کنینگهام James B. Cunningham، در سال ۱۹۵٢ میلادی، در شهر آلن‌تاون، ایالت پنسیلوانیا کشور ایالات متحده آمریکا به‌دنیا آمد و در رشته‌ی علوم سیاسی و روان‌شناسی به درجه‌ی عالی از دانشگاه سیراکیوز فارغ شد.

وی، از سال ۱۹٨٨ تا ۱۹۹٠ میلادی، به‌عنوان معاون دبیر کل سازمان ناتو خدمت می‌کرد و به دبیر کل ناتو در زمینه‌ی وحدت آلمان غرب و شرق، لغو پیمان ورشو و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق مشورت می‌داد.

پس از تجاوز عراق بر کویت، در ماه آگست سال ۱۹۹٠ میلادی، جمیز کنینگهام، به سمت معاون کنسول ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد مشغول به‌کار شد. از سال ۱۹۹٣ تا ۱۹۹۵ میلادی، وی به‌عنوان رئیس دفتر وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در امور سیاسی و امنیتی اروپا خدمت می‌کرد که در این ایام، مسوولیت سیاست این کشور در قبال اروپا را بر عهده داشت. سپس، از سال ۱۹۹٦ تا ۱۹۹۹ میلادی، به‌سمت معاون سفیر ایالات متحده امریکا در روم گماشته شد.

از سال ۱۹۹۹ تا ٢٠٠۴ میلادی، کنینگهام سفیر و معاون نماینده دایمی ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد بود و از ماه سبتامبر سال ٢٠٠۱ میلادی، سرپرستی نمایندگی دایمی ایالات متحده آمریکا در آن سازمان را نیز بر عهده داشت. وی مدتی، به‌عنوان وزیر حرفه ایالات متحده آمریکا در امور خارجی مشغول به‌کار بود و تا سال ٢٠٠٨ میلادی، به‌عنوان ژنرال کنسول ایالات متحده آمریکا در هنگ‌کنگ کار کرد و مسوولیت امور این کشور در قبال هنگ‌کنگ و ناحیه‌ی ماکو چین را بر عهده داشت. از سال ٢٠٠٨ تا سال ٢٠۱۱، به‌عنوان سفیر آمریکا در اسراییل خدمت می‌کرد.

جمیز کنینگهام، ٨ ژوئن سال ٢٠۱۱ میلادی وارد کابل شد و به‌عنوان معاون سفیر واشنگتن در افغانستان خدمت می‌کرد. وی، در ۱٢ آگست ٢٠۱٢ میلادی، با تأیید سنای آمریکا رسماً سفیر این کشور در افغانستان شد و در دسامبر ۲۰۱۴ از خدمات دولتی بازنشسته گردید.

او با خانم لیزلی جینیر، اهل شهر مینویل نیویارک ازدواج کرد. ثمره‌ی این ازدواج دو دختر است. کنینگهم، تاکنون جایزه‌ی کارمند عالی وزارت خارجه آمریکا، جایزه‌ی کارمند مستعد و زحمت‌کش، جایزه‌ی ملی نوآوری در نحوه‌ی مدیریت دولت، جایزه‌ی خدمات شایسته از سوی رئیس جمهور و جایزه‌ی ملی خدمات عالی در کنفرانس روسای سازمان‌های یهودیان را به‌دست آورده است. وی، همچنان عضو شورای روابط خارجی و جامعه آسیا است.


مأموریت در افغانستان

جیمز کانینگهام، از سال ۲۰۱۱ در کابل به‌عنوان معاون رایان کراکر، سفیر آمریکا در افغانستان، فعالیت می‌کرد. پس از آن‌که کراکر، اعلام کرد که به‌زودی پست خود را ترک می‌کند، کانینگهام که جانشین او شد. جمعه ۱۳ اسد ۱۳۹۱، سنای امریكا انتصاب وی را به‌عنوان سفیر جدید این كشور در افغانستان به‌جای «رایان كراكر» تصویب كرد.

در اطلاعیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد به نقل از باراک اوباما گفته شده است او از این‌که فردی «قوی و شایسته» را برای این پست مهم انتخاب کرده، خرسند است. تعیین سفیر جدید در حالی اعلام ‌شد که آمریکا با عقد پیمان استراتژیک با افغانستان، در حال استحکام حضور خود در این کشور است. قرار است تا سال ۲۰۱۴، نظامیان بین‌المللی تحت رهبری آمریکا، افغانستان را ترک کنند. جامعه بین‌المللی در دو نشست اخیر امنیتی اقتصادی شیکاگو و توکیو، با اعلام کمک‌های جدید خود به افغانستان تأکید کردند که اجازه نخواهند داد این کشور بار دیگر به‌دست گروه‌های تندرو مذهبی وابسته به القاعده سقوط کند. کانینگهام در این سفارت‌خانه مسئول نظارت بر خروج ۱۳۰۰۰۰ نیروی کشورهای عضو ناتو و آمریکا از افغانستان خواهد بود.

سفارت آمریکا در افغانستان با بیش از ۱۱۰۰ کارمند آمریکایی یکی از بزرگ‌ترین سفارت‌خانه‌های این کشور در جهان است با این حال، جیمز کانینگهام، سفیر آمریکا در افغانستان، در روزهای دشواری به ماموریت در افغانستان آمد. آمریکا از یک‌سو تلاش داشت زمینه‌ی حکومت وحدت ملی را در افغانستان فراهم آورد و از سوی دیگر، نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

در این راستا، جیمز کانینگهام موافقت‌نامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا را با حضور اشرف غنی احمدزی، رئیس‌جمهوری جدید افغانستان، عبدالله عبدالله رئیس اجرائی، شماری از رهبران جهادی و مقامات دولتی این کشور با محمدحنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری افغانستان به امضأ رساند. این سند، که حامد کرزی رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان از امضای آن خودداری کرد، روند حضور نظامی ناتو و آمریکا را پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان مشخص می‌کند. با این‌حال، او امضای این موافقت‌نامه را تقویت دوامدار روابط میان افغانستان و آمریکا دانست و گفت که برای تدوین آن کار زیادی صورت گرفته است. از نظر او آمریکا به روابط خود با افغان‌ها و افغانستان ارزش قایل است و علاقه‌مند کار با رئیس‌جمهور جدید و رئیس اجرائی این کشور است. هم‌چنین گفت که این موافقت‌نامه زمینه‌ی کمک آمریکا به نیروهای امنیتی افغانستان را نشان می‌دهد و بینادی را فراهم خواهد کرد که افغانستان به پیشرفت چشم‌گیر خود ادامه بدهد. وی افزود: «پیشرفت‌های زیادی انجام شده و آمریکا برای ادامه‌ی همکاری با مردم افغانستان متعهد است.»

جیمز کانینگهام، که مأموریت او در دسامبر ۲۰۱۴ پایان یافت، اکنون به یکی از مدافعان پروپاقرص افغانستان در آمریکا تبدیل شده‌ است.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

جیمز کانینگهام سفیر رسمی آمریکا در افغانستان شد، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: ۳ اوت ۲۰۱۲ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۱.
از ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامه‌ی آزاد












وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی، پیشین.



وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی، پیشین.
همان
موافقت‌نامه‌ امنیتی میان افغانستان و آمریکا و ناتو امضا شد، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی، ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴ - ۸ مهر ۱۳۹۳. جیمز کانینگهام، در روزهای سخت و سرنوشت‌ساز در افغانستان مأموریت را آغاز کرد. او در اوج تنش‌های سیاسی و جنجالی‌شدن تاریخی‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، از آمریکا نمایندگی می‌نمود. آمریکا فعالانه در فرایند انتخابات افغانستان نقش گرفت و بستر ایجاد حکومت وحدت ملی را فراهم کرد. آن‌هم در آستانه‌ی خروج هزاران سرباز آمریکایی از افغانستان. (هارون نجفی‌زاده، به‌عبارت دیگر: گفتگوی اختصاصی با جیمز کانینگهام)
هارون نجفی‌زاده، خاک و خاطره افغانستان و ژنرالانی که بازوان امنیتی ترامپ شدند، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی، ۲۵ فوریه ۲۰۱۷ - ۷ اسفند ۱۳۹۵.


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی.
ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامه‌ی آزاد




[] پيوند به بیرون

[۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ٦ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ تاریخ دیپلماسی │ تاریخ دیپلماسی آمریکا │ تاریخ دیپلماسی افغانستان │ روابط افغانستان و آمریکا │ سفیران آمریکا در افغانستان