جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ اسفند ۲۸, دوشنبه

پارسی‌های هند

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[...][...]


پارسی‌های هند از نسل زرتشتیان ایرانند که پس از یورش تازیان به ایران کنونی (پارس قدیم)، در قرن ٧ ميلادی، به هند مهاجرت کردند[۱] و نخست در گجرات اقامت گزیدند و امروزه نزدیک به ۸۰ درصد آن‌ها در ایالت ماهاراشترای هند و در شهر بمبئی (مومبای) و اطراف آن ساکن هستند و مابقی در سایر نقاط شبه قاره هند و یا بریتانیا٬ امریکا٬ استرالیا و کانادا پراکنده‌اند[٢]. در حال حاضر، تنها ۱۴٠ هزار پارسی در جهان وجود دارد[٣] که حفظ سنت‌های خود را بسیار مهم می‌دانند.

پارسیان با وجود جمعیت کم، نقش بزرگی در اقتصاد هند داشته‌اند. بسیاری از رهبران صنایع هند، از پارسی‌ها هستند[۴].


[] تاریخچه

پارسيان، به گروهی از آريایی‌تباران اطلاق می‌شود كه در قرن ٧ ميلادی و پس از سـقوط امپراتوری ساسانی، راهی هندوسـتان شدند. پس از ورود به هند، پارسيان قرن‌ها در منطقه گجرات ساكن شده سپس در قرن ۱۱ و ۱٢ هجری، عازم بمبئی (مومبای) شدند. ورود پارسيان به بمبئی، نقطه عطفی در تاريخ آنان بود، آنان در بمبئی شريك تجاری پرتغالی‌ها و انگليسی‌ها بوده و در گسترش و پيشرفت بمبئی نقش فراوانی داشتند[]. از نشانه‌های روابط گسترده و نزديك پارسيان با حاكمان انگليسی هند، اين است كه نخستين هندی كه در ۱٢۵٨ قمری / ۱٨۴٢ ميلادی لقب شواليه را از سوی دربار انگلستان دريافت كرد، فردی پارسی به‌نام جمشيد جی جی بهای بود. اوج شكوفايی تجاری پارسيان در بمبئی در نيمه نخست قرن ۱٢ هجری بود به‌طوری كه قديمی‌ترين چاپخانه بمبئی را پارسيان تأسيس كرده و اولين روزنامه در غرب هندوستان را نيز با نام بمبئی سماچار منتشر ساختند[]. سال‌های ۱٣٢۵-۱٢٧٣ قمری / ۱۹٠٧-۱٨۵٧ ميلادی، دوره اوج نفوذ سياسی و فعاليت تجاری پارسيان بود كه با سرمايه‌گذاری در راه آهن، تلگراف، انتشارات و صنعت فولاد، نقش مهمی در اقتصاد و صنعت به‌دست آورده و به‌تدريج موفق شدند بخش مهمی از شريان‌های صنعتی، اقتصادی و علمی هند را در اختيار خود بگيرند[]. از جمله می‌توان از خانواده بزرگ پارسی به‌نام جمشيد جی تاتا نام برد كه بنيان‌گذار گروه معروف صنعتی تاتا موتورز در هند است كه بخشی از اين تشكيلات اقتصادی توسط افراد اين خاندان اداره می‌شود.

امروزه بيشتر پارسيان در بمبئی زندگی می‌كنند و زبان‌شان گجراتی است. اگرچه بيش از هزار سال از مهاجرت پارسيان از ايران می‌گذرد و حضور طولانی مدت در هندوستان تاثير فراوانی بر آداب و رسوم آن‌ها داشته است، اما آنان هنوز بسياری از آيين‌ها، رسوم و سنت‌های ايرانی خود را حفظ كرده‌اند.


[] ...




[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]